Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
cerber0s

Potentiell köpare, eller potentiell bedragare...

Rekommendera Poster

Har en båt ute till salu, en 31 fots koster på 6 ton. Fick i dag ett mail där det stog:

WHAT IS YOUR BEST PRICE

Varpå jag svarade:

Special price for you my friend! 325.000 SEK.

En stund senare fick jag svaret:

Am okay with the price , well i want you to know that am buying this for my pregnant wife , Am from Uk okay and i will arrange the shipping , But my mode of payment is by bank transfer , so if you accept that do get back to me fast with your full name , bank name .account number .
Thanks

Jorrå! Det är lättsålt nuförtiden! Till saken hör att han svarat från en svensk sida och har förmodligen ingen aning om vad som stog i annonsen.

Senast ändrad av cerber0s | 06 juni 2009 | 22:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter verkligen som en bedragare!

Men hur långt kommer man verkligen med bara namn, bank och banknummer. Måste man inte ha massa annan info för att få ut något? Sådana uppgifter har jag till massa av mina vänner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BLÅSNING !!!!! 

Kolla lite på dessa länkar inte exakt lika men ideer finns och varför skall han köpa en båt till en gravid fru ????

http://www.blocket.se/security/aktuellt.htm?ca=5_s

http://www.idg.se/2.1085/1.53176

Kolla även denna men rulla ner till punkt 4:

http://www.konsumentbankbyran.se/artikel/article.asp?_tp_article_id=252&avd=ART_ÖVT

Per

Senast ändrad av oceanis | 07 juni 2009 | 06:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, man kommer väl inte så långt med bara de begärda uppgifterna, men det är väl klart att det inte är någon seriös köpare. Jag svarade på mailet och frågade om han verkligen visste vad det var han ville köpa, men har inte fått svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en blåsning, läste om detta för nått år sen. Köparen kan tyvärr inte komma själv, så han skickar sin kompis att hämta båten. Före det har han sett till att det finns pengar på ditt konto och du överlämnar glatt skutan till hans bäste och genomärlige vän. Problemet uppstår när du kommer till banken andra gången för att omfördela pengarna...då har han dragit tillbaka överföringen, troligen med förklaringen till sin bank att han har fått fel kontonummer eller liknande. Där sitter du nerslagen i dojjorna och sketen på bröstet, utan pengarna och blåst på skutan. Det värsta är att du inte har någon specifik person att anmäla.

Hinner inte kolla nu, men jag tror att detta var uppe på MG för 1 - 1,5 år sen.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplägget är identiskt med vad TV nyheterna visat. Kul att det spridit sig till båtmarknaden. Det går att göra upp så här men tag hjälp av banken så du slipper skulden när blåsningen är ett faktum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan en bank bara dra tillbaka en överföring, den är ju då som en betalning. Måste inte banken kontrollera med kontoinnehavaren om den kan styrka insatt belopp?

Mycket intressant inlägg.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det var utlänksa checkar de jobbade med, tar 3 dagar att verifiera för banken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ännu ett svar där det i stora drag stog att han förstog att det verkade konstigt och att han brukar göra affärer så, men att jag bara skulle gå med på det :)

Det blir inget med det. Jag hade ändå inte under några omständigheter velat sälja båten osedd, även om köparen kändes seriös.

/Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag höll på lite med bilar för en massa år sen, hade Dahlmes gamla banracebil till salu en austin healey nu gat regad men ändå ganska potent, det riktigt ovanliga var ett det var förstamodellen dvs fler årgångar tidigare än någon annan svesksåld bil samt att alla race grejer fanns kvar.   En mystisk köpare hörde av sig och bjöd mer än jag satt ut som pris men haken var att han inte kunde köpa den ännu eftersom han var i england. Jag tyckte det hela bara lät båg och sålde bilen betydligt billigare till första bästa som dök upp.

1 månad senare hörde engladskillen av sig och var mycket besviken att han gått miste om affären, han hade visserligen fått med sig hem någon jagga men hade gärna villat ha en race healy till samlingen. Jag kollade nu äntligen upp personen och allt hade nog varit seriös och pengar fanns personen i fråga var inom toppen av tetrapack. 

Så det är inte alltid bluff och båg även om det kan verka så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man sitter i toppen på Tetrapac och inte har förmågan att inge förtroende bör man hitta på något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill ha en vara undanlagd, så betalar man en hndpenning.

Hur svårt kan det vara att skicka en handpenning från England till Sverige ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jovisst men detta var för ca 20-25 år sen, och köparen hade tydligen fått nys om bilen när han redan var på resande fot och själv föredrar jag snabba kontanta affärer inget lovande hit och dit, i dagens internett värld hade jag såklart kollat upp honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...