Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
fredde76

lämplig motor ockelbo b16

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag köpte precis en ockelbo b16 årsmodell ca -78 med en Mercury 50hk från ungeför samma år. Båten går bara i ca 25 knop så jag tänkte kanske byta snurra. Vet någon vad som är lagom på denna båt. Kör lite trolling och vanligt jerk och spinnfiske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har en B16 ifrån den tiden med men kör med en Mercury 50 fyrtakt från 06 tror jag att den är..

med den kommer man lätt över 30knop..

sen vad den lämpar sig till olika fisketyper överlåter jag till någon annan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha nä jag är rätt nöjd med det jag har faktiskt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom jag träffat och sett inkl en av mina polare som har en b16 kör yamma 50 hästars 4 takt funkar gudomligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, enligt ockelbo själva så kan du ha upp till 100 hästkrafter! Jag har en liten plåt bak i båten där det står max hk 100, Men jag har ju en t16 då den kanske e lite mer framtyngre:S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade en B16 från 1980 till 1990 med en rak 4-cyl Mercury 80 hkr. Klockades på uppmätt distans till 38,5 knop. Vid toppfart hade den en tendens att vingla lite, detta hade nog inte hänt med modern hydraulisk glappfri styrning. Planade upp med 13 personer (vuxna karlar). fantastisk acceleration med en person i, man kunde nästan få den att lyfta helt ur vattnet. En god vän hade en Evinrude 115 hkr, enligt honom gjorde den 46 knop och även den vinglade lite på toppfart.

Båten var då godkänd för 50 hkr, men jag hade inga problem med sprickor eller dylikt efter 10 år med 80 hkr.

Faktiskt en av de roligare båtar jag haft! Jag tycker nog att 80 hkr var rätt optimalt, speciellt för att den planade upp med hur mycket last som helst. Den gick mest i relativt skyddade vatten i Fjällbackas skärgård, blev det lite högre sjö slog det rätt bra.

En liten egenhet hade den, den var svår att plana upp i hård motvind om man var ensam, det var fasligt nära att den tippade över. Blåste det hårt planade jag upp i medvind för att sedan vända fören dit jag skulle. Anledningen till detta var givetvis att nästan all vikt var längst akterut, motor, tank, batteri samt föraren. Å andra sidan gick den ju rätt fort. Detta var ju tider innan powertrim blivit mer eller mindre standard, trim hade gjort gott i dessa situationer.

Ha kul Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...