Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
blomQ

Montera stereo

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska hjälpa en kompis att montera en stereo i hans båt. Två marinhögtalare och en stereo är inköpt samt diverse kablar.

Men jag funderar lite angående matning till stereon. Det är 40 hk fyrtaktsmotor från yamaha med elstart på båten. Så vi har tänkt att ta matningen från startbatteret. Men jag funderar ang. säkringar.

Det sitter en 10 A säkring i stereon. Räcker det men den eller ska man montera en extra säkring mellan stereo och pluspol på batteriet?

Sen är det väl bara att dra en kabel från minuspolen på batteriet till jord på stereon?

Tacksam för svar!

Mvh Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla om det finns en s k kopplingsplint(ar) i båten där man kopplar in nya tillbehör, man kopplar in plus och minuskablarna dit i så fall och inte direkt på batteriet som du verkar på gång med att göra. Oavsett, det finns på en stereo en kabel som alltid skall ha ström för att kanalerna skall komma ihåg sig, det kan vara t ex en gul kabel, och den kan man koppla direkt till batteriets plus pol.

Det bästa är att sätta en liten polplint i båten som man ansluter tillbehör till för att få ström, plus och minuspol, med säkringar i polplinten. T ex Blue Sea Systems har såna som är bra. T ex Hjertmans säljer såna.
Så här ser de ut: http://bluesea.com/category/5/21/productline/126
Finns med 6 el 12 kopplingspunkter att koppla in pluspoler för tillbehör, samt minusbus med lika många kopplingspunkter.

Man har då en lite grövre plus och minuskabel från batteriet (plus kabeln skall dock gå via huvudbrytare) som går till polplinten som har plus- och negativa anlutningspunkter. Och sen ansluter man tillbehören till polplinten. Man får mycket bättre installationer på detta sätt samt säkringar i polplinten om man använder sån Blue Sea Systems polplint med negative bus.

Använder såna själv i min båt.

Det räcker med säkringen på stereon som brukar vara 10 Amp flatstiftsäkring på baksidan stereon, men det är aldrig fel att avsäkra med en extra säkring.
Bild på min stereoinstallation, insidan i en Yamarin 5820/58BR.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 juni 2009 | 17:15

post-1495-1394235956,6811_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

Jo det stämmer ganska bra. Du har ju 2 st matningar till stereon, 1 gul o 1 röd kabel. Båda dessa skall du koppla in med säkringar. Den gula e konstantström så stereon får ett minne och den röda e vanliga strömen. Svarta kabeln e jord som du skriver.

Ja skulle koppla in den gula kabeln på batteriets pluspol med en 10 amp säkring och den röda skulle ja koppla ngn stans efter huvudströmbrytaren via en 10 amp säkring med (även denna på plus) . Lycka till.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle koppla in huvudspänningen efter huvudbrytaren och sätta en 10A-säkring även där. Minnessladden blir direkt på batteriet med en mindre säkring, 0,5A kanske (står nog förbrukning i instruktionsboken o sen ta lite mer).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi kopplar in strömmen till stereon så går säkringen som sitter bak på stereon varje gång (10 amp flatstiftssäkring).

Vi har kopplat svart kabel som är märkt ground till startbatteriets minuspol och gul kabel märkt battery power till batteriets pluspol.

Någon som vet vad vi har gjort för fel?

Tacksam för svar!

Mvh Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Prova att jorda någonannanstans, typ blocket eller nått. Är ju lättare i bilar när det finns lite plåt att andvända. Har haft samma problem i en bil förut, men jag minns inte vad det var som var felet då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Har du kopplat den röda med? det ska nog vara 2st en för minnet och en vanlig ström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå...vi kopplade röd och gul till pluspolen och svart till minuspolen men säkringen gick ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för stereo? Är du säker på att det ska vara 10A? Ny från butik? I så fall är det ju bara gå tillbaks med den. Är den begagnad är det inte säkert att det ska vara en 10A säkring.

Jag har 2st 15A i min stereo...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...