Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Petsson

Det läcker bensin från förgasarna

Rekommendera Poster

Skulle dra igång motorn på land en gång innan blötläggning. Tur var väl det då jag upptäckte att dte läckte bensin från förgasarna. Det verkar läcka från skarven mellan överdel och nederdelen på två av tre förgasare. Inte mycket men det rinner tillräckligt för att det ska droppa ner ett par cl. Efter att ha provkört ett par gånger började den bli svårstartad, om det hade med saken att göra vet jag inte.

Motorn är en 80hk Yamaha från tidigt 90-tal. Det är möjligt att det läckte lite redan innan vintern men att jag då inte upptäckt det. Någon som har tips på vad detta kan bero på? Kan det vara så enkelt att jag skruvar isär förgasarna och byter den packning som sitter mellan över- och underdel eller finns det något annat man borde testa innan man skruvar isär allt?

Tack för alla tips!
Vänliga hälsningar
Petsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde vara en o-ring eller annan typ av packning mellan förgasarhuset och flottörhuset. Kanske den som inte hållet tätt. Skadar ju inte att byta. Lär väl inte kosta en förmöganhet (kostar ca 7 US dollar för tre packningar på Isopmarine till en 85 hk Yamaha 1990, hittar ej 80 hk 2-takt i deras listor).
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000002&path=YAM~A0000002&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Kan vara samma förgasare på Yamaha 70 och 80 hk eller 80, 85, 90 hk, du får kolla upp. Om du inte har nån Yamaha handlare på orten så kolla med Marinshopen, de har mycket i lager och säljer även på postorder (ha motorns serienr redo i så fall för det kommer de fråga efter).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 juni 2009 | 16:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...