Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Jonas478

Fendrarna ute = "det värsta brottet" ?

Rekommendera Poster

Båtvärlden är fylld av dolda regler och det värsta brottet är att köra med fendrarna ute. Men nu kommer en ny generation båtåkare: 25-åringar som köper sin första träbåt för 35 000 kr, andra generationens invandrare som skiter i traditionens ok och tjejer som skiter i gubbregler. Regler som inte fyller någon funktion ska man skita i.

Så skriver Paul Bogatir (chefredaktör för Vi Båtägare) under rubriken I tiden om fem aktuella båttrender (Snabbseglat, Kajak, Vattenskoter, Billiga båtar och Fendrarna ute) i senaste numret av Fokus som kom i går (23/2009 sidan 51).

Det jag funderar på är första meningen... Håller ni med? Stämmer det att många båtägare faktiskt tycker att det värsta brottet är att köra med fendrarna ute?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om det, låter dom själv hänga ute om det är lite dåligt väder och jag är ensam ombord, men snyggt är det definitivt inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bryr mig inte heller.  Ska jag åka långt så tar jag väl in dem, men de tar ju plats ombord också.  På min tidigare snipa som inte hade något mantåg ivägen, satte jag en lina i fendrarnas nederkant så det var bara att rycka till så låg de på skarndäck, men det funkar inte nu.  Har väl blivit kallad korvhandlare någon gång Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker väl inte att det ser speciellt snyggt ut att segla runt med fendrarna hängande. Men det är ju en annan sida av saken oxå, när de slår och studsar mot vatten ytan vid krängning är det lätt att knopen går upp (ingen belastning på den längre) och risken att tappa fendern ökar.

Då tycker jag det är värre att inte respektera gästflaggan. Dvs segla om kring med en tre, fyra fem stycken gästflaggor hissade som troféer för att visa var man varit.
En gästflagga hissar man för att visa respekt för landet man besöker, inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Nej jag tycker inte heller det ser bra ut med fendrarna ute. De ska läggas upp eller tas bort bara. Jag tycker heller inte det är snyggt med oputsade fendrar eller att man har klätt på dom för att dölja skiten Skrattande
Men man tillhör väl de som vill ha ordning på grejerna bara, lite auotosol och fendrarna skiner igen. Hur jobbigt är det och är man lika vårdslös med resten av båten eller båtens tillbehör? Kanske är det så eller att man inte orkar bara, efter livets stressade natur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag klär på mina fendrar för att slippa allt gnek, för gnek blir jag stressad av, inte att putsa fendrarFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Vem är det som gör att det gnekar Skrattande hahaha
Är inte det ett stressmoment? Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyra personers åsikter hittills -- ingen verkar tycka att det är det värsta brottet.

Så jag kan väl andas ut. Vill inte göra andra upprörda och vara en brottsling utan att veta om det. Håller med om att man inte vill tappa fendrarna.

Men ska jag t ex köra från båtklubbens brygga till bensinmacken, så verkar vi vara överens om att jag kan fortsätta låta fendrarna hänga ute (en bit ovanför vattnet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl upp till var o en att bestämma var dom vill ha fendrarna.

Varför bry sig om andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl klart man skall bry sig om andra,i denna egoistiska tid.Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skiter fullkomligt i vad andra tycker och jag har mina små prinskörvar hängandes ute för jämnan. Man slipper all stres och fjantandet med att kuta runt och hänga ut stötdämpare. Kommer man på något ställe och plats finns så är det bara att häva i draggen och skicka tanten i land med en tamp.

Varför krångla med ändamånsenliga saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, att det är många som inte bryr sig om vad andra tycker, det står ju redan i texten jag citerar: ...25-åringar som skiter i traditionens ok och tjejer som skiter i gubbregler...

Och jag har inte sagt att jag alltid tänker bry mig.

MEN det är väl ändå intressant att veta vad andra tycker. Om inte annat ifall man vill reta gallfeber på någon sur gubbe... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju en gammal sur gubbe, men inte fan bryr jag mig om någon far omkring med fendrarna ute även om jag själv av gammal vana alltid tar in mina.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Till skillnad från StigH är jag gammal men inte sur och inte gubbe. Men jag blir en sur gubbe när jag upptäcker att jag har glömt dem ute. Puttifrånkorvarna alltså.

Fast egentligen äre samma sak som att glömma dra upp gylfen. Bara förargligt.

Det värsta brottet är att luffa och ta vinden från en liten segelbåt som kämpar och kryssar sig genom och det är trång medan den stora båten går lätt som en plätt förbi antingen för motor eller bara pga sin egen fart och tyngd och levande kraft. Sedan får den lilla lilla ligga där och kämpa i vindskuggan och i virvlarna som uppstått. Med förbi menar jag med sådär 3-4 meter mellan båtarna, lagom så man klara bommarna.med trång sund menar jag sådär en 50 meter och 100 meter långt mellan två bergklackar där vindarna trängs ihop. Åså drar då den stora båten förbi just så nära för de törs inte gå närmare kanterna för de har  ....   .....    .......   (fyll i lämplig ursäkt här) Det är det värsta brottet.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant diskussion. Skönt att det inte är så många som upprör sig över hängande fendrar.

Om vi går en kort bit kan jag faktiskt låta bli att plocka in dem. Då skäms jag när vi möter andra båtar. Löjligt - eller hur? Plockar dock alltid in dem om jag skall segla. Om någon annan har glömt sina ute så reagerar jag inte på det.

Värsta brottet skulle väl vara att göra något som utsätter andra för fara på sjön - något annat kan jag inte rimligtvis störa mig på. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stör mej betydligt mer på segelbåtar som håller STENHÅRT på sin förtur trots att det skulle fungera bättre om man i vissa fall gjord e avkall på detta och lät den väjningsskyldige passera ändå!

Exempel är den segelbåt som kryssade genom smala stegesund i waxholm och vidare förbi gästhamnen mot stockholm ännu kryssandes.

Flera fartyg/yrkestrafik signalerade 5 signaler och det vet väl alla vad det betyder!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra med fendrarna ute, kan vara bra om man plötsligt får för sig att spontanförtöja någonstans. Jag brukar också gå runt utan byxor, då slipper jag hålla på och böka om jag behöver gå på muggen. Folk brukar peka och kommentera på stan, men jag bryr mig inte. De ska skita i vad jag gör, tycker jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En klar fördel för det gör inget om man glömmer att dra upp gylfenGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hola!

Vilket I-landsproblem!Glad

Inte det värsta brottet, men det ser ju för jävligt ut!

Brukar nästan plocka bort fendrarna innan jag åkt ut från Y-bommarnaCool

Foton på båten med fendrarna ute(naturhamn/brygga) får det att rysa i märgen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fendrarna till båt??? behövs knappast men till bilen talar parkeringsbugglorna sitt tydliga språk.

http://www.bilfender.se/press.html

Och kom ihåg; kör ALDRIG med Bilfendrarna på, de är endast till för att användas när bilen är parkerad. Skydda din bil med ett flexibelt parkeringsskydd från Bilfender.com, enkelt!

Senast ändrad av nikitalord | 03 oktober 2009 | 20:36

post-15930-1394236114,543_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Dom finns att köpa å är 20% billigare på

http://www.car-fender.nu/id/_iot.html

Dessutom kan den sorten sitta kvar hela tiden, så det passar även för båtar där man inte vill ta in dem under färd.

Flört

Senast ändrad av Kalman | 04 oktober 2009 | 20:22

Senast ändrad av Kalman | 04 oktober 2009 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...