tomtomdj 0 Postad 6 Juni , 2009 har en Yamaha F60 av 2004 årsmodell. Knopmätaren på min båt fungerar inte korrekt. Visaren åker bara upp på tex 10 knop och stannar en stund för att sedan sjunka tillbaka till 0 knop. Från knopmätaren går en genomskinlig luftslang typ in i motorn... Jag har blåst i denna luftslang utan resultat... Någon som kan komma med mer förslag?? jag är helt novis på båtmotorer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 6 Juni , 2009 Vad menar du med blåst utan resultat? Var det tätt eller utan motstånd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 6 Juni , 2009 Hehe, ja det beror på lite?! Blåste ju framme vid knopmätaren och visst var det ett litet motstånd... Men eftersom slangen var lång bak till motorn så trodde jag det berode på det.. Skall det vara lite motstånd eller inte? läste någonstans om ett litet hål på riggen som kan vara tätt... får kolla det! om jag hittar hålet... Om någon ser detta hål på min sjöbodsbild så peka gärna ut Senast ändrad av tomtomdj | 06 juni 2009 | 11:08 Senast ändrad av tomtomdj | 06 juni 2009 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Juni , 2009 Hej, I framkant på växelhuset så har du ett litet hål. Rensa den med ståltråd. Det är vanligt att det hålet sätts igen och man får rensa ur lite då och då, helt normalt. Har själv en Yamaha F115 där det är på samma sätt och hålet får rensas ibland. /Bo Senast ändrad av bossee | 06 juni 2009 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomtomdj 0 Postad 6 Juni , 2009 Tack så mycket Bosse, skall pröva idag..Återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 6 Juni , 2009 Som Bossee skriver så är det ett litet hål och det ger givetvis ett visst motstånd. Helst om du har en lång slang. Misstänker dock mätaren med de symptom som du beskriver, är inte så dyra och finns i de flesta båttillbehörsbutiker såsom Hjertmans, Sea-sea, Watski mfl. Men självklart kollar du hålet och slangen först. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3801 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 8 Juni , 2009 Halloj! Prova att försiktigt lossa slangen i bakkant och blås, då ska mätaren göra utslag. Om den ger utslag även över 10 knop och tycks följa hur du blåser (tryckluft erfodras, men håll på avstånd) så funkar mätaren. Undersök då slangen noggrant, själv hade jag ett hål på den som jag lagade med cykellapp(!), funkar kanon. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser