Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Augustsailer

DAGS FÖR MOTOR!!

Rekommendera Poster

Halli hallo!

Nu är det så att jag ska köpa motor till min sportbåt (marieholm kitcat) men är lite osäker om det ska vara kort eller lång rigg.  Jag har en Force 50hk gå gång så svar snabbt vore mycket bra!

Tack i förhand!!

post-29975-1394235956,3619_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på en akterspegel på en Kitcat och båten har kort rigglängd. Som du ser på bilden har man satt på en motor med lång rigglängd genom att bygga upp en förhöjning. Så det funkar, om du modifierar båten, även med en lång rigg. Men som sagt, kort rigg skall du i första hand ha men utbudet av kortriggade utombordare är mindre än långriggade.

/Bo

post-1495-1394235956,4383_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack så mycket!

Tror du man måste höja akterspegeln om man ska sätta på en långriggad motor?

Jag kollade på en långriggad sail på blocket och han värkar inte ha höjt akterspegeln? Riggen ser inte så lång ut enligt mig?

post-29975-1394235956,5585_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag du måste höja akterspegeln om du skall hänga på en utombordare med lång rigg på en båt som har orginal akterspegel för kort rigg. Anledningen är att den s k antivetilationspalttan (även kallad antikavitationsplattan) oedalbar ovanför propellerns övre svängradie skall ligga jäms med bottens botten vid akterspegeln, vid köllinjen (som utgångspunkt, man kan ofta höja nåt pinnhål till). Se bilden.
Om du får riggen och växelhuset för djupt ner kommer du riksre vattensprut bakom båten och sämre prestanda p g av mer vattenmotstånd av växelhuset. Man vill ha växelhuset så högt utan att propellern tappar greppet (även i svängar). På så sätyt kommer båtan att gå fortast och gå lättare och därmed dra mindre bränsle.

Den Sail utombordaren på blocket: antingen har han en båt som har akterspegel för lång rigg, eller så har han en båt där det kvittar om motorn sticker ner lite extra (dvs den planar inte utan går i lägre farter, då är det inte så jättenoga med motorn i vertikalled).

Hur många hk är den Sail motorn i annonsen? Är det den med 40 hk, rorkult och ingen elstart? Det låter inget vidare om den har rorkult för du skall ju ha kabelstyning och fjärreglage för gas/växel till en Kitcat sportbåt, och dra igång en 40 hk motor låter jobbigt, satsa på en motor med elstart och fjärreglage och med varvräknare. Och elektrisk trim & tilt på motorn.

Det är väl nåt sånt här du borde kolla på, om din budget tillåter motor med elektrisk trim & tilt:

Yamaha 40 hk, lång rigg, med eletrisk trim & til, fjärreglage:
http://www.blocket.se/goteborg/Yanaha_40_hk_med_powertrim_o_tillt__92_21581014.htm?ca=7&w=3

Johnson 40 hk, kort rigg, 1992, framgår ej om elektrisk trim & tilt:
http://www.blocket.se/stockholm/Johnson_40___92__kort_rigg__sitter_pa_bat_22024313.htm?ca=7&w=3

Johnson 50 hk 1997, står ej om lång el kort rigg, elektrisk trim & tilt:
http://www.blocket.se/gavleborg/Johnson_50_hk__97_21947771.htm?ca=7&w=3

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 juni 2009 | 15:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej nu har jag lärt mig mer!

Ja den på bilden är en dragstartad 40hk med lång rigg och rorskult. Den motor jag är mest intreserad av är den här:

http://www.blocket.se/orebro/Force__Mercury__50hk_22040741.htm?ca=10&w=3

Den är lång rigg. Jag läste i en annan tråd att man kan höja akterspegeln med en tjock träplanka och att man böjer över 2-4mm durkplåt över och bultar fast. Han hade dock en 30hästare och inte en 50 som ja ska ha. Håller den lösningen för min motor tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jo, den Force kanske kunde vara nåt, dock har de väl inte så jättebra rykte. Men det kan funka, dock har ju motorn i annonsen inte startas av nuvarande ägare och det kan vara lite dra öronen åt sig, men köper du med förbehåll att startar inte motorn så skall köpet gå tillbaka kanske det kan vara OK. Nackdel inget fjärreglage följer med - kan bli problem att få tag i och koppla in om du ej förstår dig på elektriskt.
Jag undrar om du inte skulle kolla på en 40-50 hk där fjärreglage och varvräknare följer med åtminstone. Elektrisk trim & tilt kan man väl leva utan men livet blir mycket lättare med en motor som har det.
Har du hittat några fler utombordare du funderar på?
Vad är max budget?

Om akterspegeln på båten som din kommande motor skall hänga på inte är rutten borde det hålla att vika en duralaluminiumplåt eller rostfri plåt så att nedre motorbultarna går igenom plåten på fram och baksidan, och övre bultarna också igenom plåten förstås, med en träkloss under plåten likt bilden ovan som jag gav exempel på. Då hänger den ganska säkert i nedre bultarna.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 juni 2009 | 16:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mycket van med el och tändning så det ska väll inte vara något problem.

Ska man ha reglage med nyckel och tändning i eller ska man ha separat tändning?

// A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska nu åka och köpa forcen.

min budget vad ynka 7000 så dem du länkade va låångt över.:)

merc. reglage måste ju passa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reglagebox med startnyckel, gas/växelreglage och dödmansgrepp (och ev choke plus ev gas för friläge vid start/varmkörning) är enklast.

Kolla på Ishopmarines hemsida, Force, så kan du se sprängskisser och vilket fjärreglage det sitter som orginal på den motorn.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000006&path=MM~A0000006&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm forcen va för stor för min båt och jag orkar inte bygga om akterspegeln.

Ligger ute på blocket om 30 min:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att den var för lång dvs lång rigg och du orkar ej bygga plåten och träklossen så den passar din kortriggade båt?
På jakt efter en med kort rigg då...?
Det blev en av de kortaste utombordre innehaven jag hört talas om.
Lycka till med försäljningen.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...