Johanflipper 0 Postad 5 Juni , 2009 Har ännu inte fått min AQ 151a att gå igång. Motorn startar, varvtalet varierar kraftigt sedan dör den. Vid omstart så kommer förgasarsmäll och sedan är det kört att starta. Har kollat att jag har rätt tändföljd och rätt grundinställning på tändningen 1. Förgasarna genomgångna 2. Nya stift, brytare, rotor, kondensator och fördelarlock. Anledningen till nya prylar var att dessa blev dränkta av vatten i slutet av förra säsongen pga en trasig packning till sjövattenpumpen vilket medförde att vatten läckte ned på generatorremmen och duschade hela fördelaren. 3. Felsökte och fann att inte tändspolen gav gnista. Ny spole monterad. Det förbättrade situationen som jag beskrivt ovan eftersom innan så gick det inte alls att få igång den. Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 6 Juni , 2009 Har du kört motorn förut någon gång, eller är den ny för dig? Mig veterligen har AQ151 samma egenhet som AQ145, dvs att den saknar choke och därmed är svårtartad kall. Du måste därför pumpa med gasen för att hålla motorn igång tills den blir varm. Senast ändrad av Flipperskeppare | 06 juni 2009 | 10:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanflipper 0 Postad 7 Juni , 2009 Tack för din hjälp. Har haft båten sedan 2003 och det var först förra säsongen som den började bli svårstartad. Har föröskt att pumpa också men det fungar inte heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BjornF 0 Postad 7 Juni , 2009 igensatta förgasarspjäll eller tjuvluftsläckage? eller tror du vi kan utesluta bränslerelaterade felorsaker? Om vi håller oss till tändningen... Kan du ha ärjiga tändkablar orsakade av vattenläckaget? En annan teori kan vara att grundinställningen inte är tillräckligt bra trots allt... Svårt att göra en stroboskopinställning om du inte får igång den först dock. Har du ruckat på föredelarhuset under din renovering? Dvs, kan du ha förändrat grundinställnigen sedan den funkade? Du har inte bytt kamrem och råkat få den en kugg eller två fel på mellanaxeln som driver rotorn? / Björn P.s. Har haft exakt samma vattenläckage som du på min 151:a men hade det nog under en längre tid så konsekvensen blev att kamremmen var halvt av på ett ställe. (Vattnet stänker ju runt överallt precis som du beskriver) Remmen såg fräsch ut överallt annars. Tror inte du har något fel på din men det kan vara värt att kolla den ett helt varv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser