Victorzz 0 Postad 5 Juni , 2009 Hej! ska snart lacka min båt och hade tänkt lacka skrovsidorna, men för att få det tätt överallt tänkte jag lacka hela botten också. Från relingslist till relingslist så att säga. Funderar på om 2-komp. färgen från International är tät så man kan lägga den under vattenlinjen?(båten ligger i hela sommaren, i mälaren) därför tänkte jag inte heller ha någon bottenfärg på. Eller vad har ni använt er av för lack om inte Internationals fungerar? eller av vad för metod om ni inte lackat? om det finns någon annan än typ 5 lager epoxifärg? om jag ska lägga på den vill jag ha den svart vilket jag inte hittat bara vit och grå. eller om det finns någon bottengrundfärg som finns i svart kulör? Tacksam för alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 5 Juni , 2009 Du kan inte ha tvåkomp under vattenlinjen, det blåsar sig. Epoxy är UV-känsligt och ska efterbehandlas. Varför inte satsa på de där fem lagren epoxy följt av en hård giftfri bottenfärg typ den här, http://www.yachtpaint.com/sweden//product_guide/antifouling/lago_racing.asp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 5 Juni , 2009 Om jag nu lägger på de där femlagrena vad ska jag då lägga på eller kanske blanda botten grundfärgen med om jag vill ha botten svart? och inte använda bottenfärg, eftersom jag vet andra som inte använder det. UV-strålningen når väl inte epoxyn om den ligger under vattenlinjen? Senast ändrad av Victorzz | 05 juni 2009 | 22:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 5 Juni , 2009 VC-17 utan koppar om den finns än. Annars går det att köra olagligt en sommar med koppar i värsta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 7 Juni , 2009 Jag hade tänkt köra utan bottenfärg, finns det inget alternativ om jag vill ha den vita botten svart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 Juni , 2009 Vad ska man räkna som bottenfärg? Jag fick för mig att du vill ha en svart botten som är lätt att sköta och ger en bra yta som håller så mitt förslag kvarstår med tillägg för andra tunnskiktsfärger som kan vattenslipas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 7 Juni , 2009 så det bästa är alltså att lägga en grå/vit epoxy baserad grundfärg som är gjord för att vara under vattenlinjen och sedan lägga en hård bottenfärg som är svart, icke självpolerande alltså, det finns alltså inget annat alternativ? vad har de använt som jag sett har t ex en blå botten som inte är målad med bottenfärg utan t ex någon annan epoxyfärg eller annan tät färg som går att ha under vattenlinjen och är färgad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 Juni , 2009 Vad som är det bästa har jag ingen uppfattning om. Vad är syftet med det du tänker göra? Din båt ser ut att varit med ett tag och kanske klarat sig från pesten utan epoxy. Så måste du verkligen behandla? Fördelen med VC-17 som jag ser det är att man kan torka bort sommarens slem med våt disktrasa när det suttit kvar under vintern. Den tål UV ljus ganska bra och är löjligt lätt att bättra när det behövs. De delar av botten som är i kontakt med vattnet när båten planar kommer säkerligen sköljas rena av friktionen och när de delar som solen skiner på ändrar lite karaktär så man kan ju rulla på lite nytt om man störs av det. När det färgskiktet blir lite tjockare räcker en snabb enkel våtslipning av vatten linjen för att färgnyansen ska bli bra igen. VC-17 är gjord för att ligga i vatten så det är en enkel väg till något som funkar. Om du vill epoxa bara för att slippa pesten kanske det är bra att fundera på om det verkligen behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 7 Juni , 2009 jag tror inte att jag behöver skydda mig något speciellt mot plastpest, utan lägger bara på ett lager av den grundfärg jag har valt, som då är epoxy baserad, kan väl inte vara någon nackdel?(jag hittar ingen i internationals sortiment som inte är epoxy baserad) sedan tror jag att jag väljer Lago Racing II som har liknande egenskaper som VC-17 men även går att polera på. Det står att Lago Racing II är matt, men sedan står det att det går att polera på den, blir den blank då? Mvh Victor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 7 Juni , 2009 Jag har ingen koll på olika botten färger i detalj men att VC-17 har teflon gör den unik på många sätt. Den bygger inga tjocka lager. Inget fäster på den förutom snäckor. Kommer förmodligen kräva mindre underhåll än andra. Kan våtslipas som andra och är mycket enkel att få racing slät. Det jobbiga kan vara att underlaget den ska rollas på ska ha en jämnhet motsvarande en slipning med 400 papper eller finare men då kommer du också säkert märka att bensinen räcker längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 8 Juni , 2009 Dirken, VC17 utan koppar verkar ha försvunnit från Internationals sortiment! http://www.yachtpaint.com/sweden/product_guide/antifouling/default.asp Därav rekommendationen ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 8 Juni , 2009 Jaha! Då vann ju rönnbärsdrickan och morsans rabarberland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 8 Juni , 2009 De båtar du sett med färgad botten är förmodligen byggda med färgad gelcoat från början. (Om de har samma färg på friborden och botten vill säga.) Vanlig 2-komp, lack fungerar som sagt inte. Inte ens om man kommer alltför nära vattenlinjen. (Ja jag har provat.) Epoxy är UV-känsligt såtillvida att ren ofärgad epoxy gulnar med tiden. Dess fysiska egenskaper påverkas dock inte vad jag vet. Finns även många olika typer av epoxy, alla med olika egenskaper. Hör med färgleverantören om det går att bryta i pigment i epoxyprimern du tänkt använda. Blankt kommer det dock aldrig att bli, oavsett du använder primer eller bottenfärg. Bara väldigt slätt. (Det är det som menas med polerbar.) Enda seriösa sättet att göra det hela är genom omgelcoatering med svart gelcoat. Sök här på inlägg av Balladkopian så hittar du hans tråd om omgelcoatering av hans Möre 30. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 8 Juni , 2009 Nu har jag iaf bestämt mig hur jag ska göra, tack för all hjälp och alla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 9 Juni , 2009 Och HUR ska du göra då? Står inför liknande procedur så jag är väldigt nyfiken... Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 9 Juni , 2009 jag använder interprotect under hela botten och drar upp den en bit ovanför vattenlinjen där jag kan lägga lacken uppe på så det inte blir någon skarv, sen drar jag upp vattenlinjen en liten bit högre än vad den ligger så slipper lacken ha kontakt med vattnet, och sedan lägger jag bottenfärgen Lago Racing II uppe på interprotect efter jag slipat den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 9 Juni , 2009 Okej, så det blev bottenfärg. Lägg gärna upp bilder på renoveringen, alltid kul och inspirerande Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 9 Juni , 2009 japp, det blir en hårdfärg så jag slipper lägga på ny på hela botten varje år, hoppas du är nöjd med mitt svar. Ska försöka ta lite bilder idag under slipningen och sedan lägga upp de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 23 Juni , 2009 Här kommer några bilder på botten före och efter slipning. lackningen påbörjas på torsdag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser