Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
carl_

Räckvidd handburen VHF?

Rekommendera Poster

En handburen VHF har typiskt 5W uteffekt - vad har man för räckvidd med en sådan om antennhöjden inte begränsar, dvs om man har line-of-sight mellan sin antenn och en antenn på en basstation?

Frågan är relevant för mig eftersom jag ämnar använda radion främst i vatten som ligger inom den s k nautiska räckvidden till kustradionstationerna (se t ex http://www.stockholmradio.se/show.php?id=1222256). Den bärbara vhf-en har jag tänkt ska användas som nödradio främst om jag hamnar i vattnet - därför bärbar och inte fast installerad. Vid vattenytan har man ju antennhöjd i princip noll men - är man inom nautisk räckvidd från en kustradiostation har man ändå line-of-sight och då borde endast effekten begränsa.

Min förhoppning är att man ska nå runt 10-20 sjömil i alla fall - vanligtvis är det antennhöjderna som begränsar och vad jag läst mig till om radiokommunikation så ska det väldigt mycket till innan effekten börjar begränsa *om man har line-of-sight*. Av samma anledning ligger räckvidd för handburen-handburen och handburen-fritidsbåt betydligt lägre än ovanstående - detta gäller ju just handburen till kuststation.

Konstigt nog hittar jag i produktblad och liknande ingen information om vilken räckvidd apparaterna har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-5M kanske lite till under gynsamma förhållande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en handburen VHF med till gotland förra sommeren. För att kunna lyssna på väder rapporterna och om nåt skulle hända. Mottagnings räckvidden är bra när man lyssnar från kustradion och hade aldrig nåt större problem att höra rapporterna. Hur sändnings räckvidden är vet jag inte då jag inte har den registrerad och då inte vill använda den till att sända med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där stämmer ganska bra. Lyssna går att göra på väldiga avstånd. Min observation gällde att använda den bärbara VHFn i en situation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3-5M låter för lite tycker jag... låter som vad man typiskt kan få från handburen till annan handburen eller fritidsbåt, men mellan kustradiostation och handburen där det finns line-of-sight borde räckvidden vara längre.

Sökte lite och hittade t ex detta: http://www.nextag.com/Midland-NTVP1-Nautico-5-515295377/prices-html - en 5W-radio som har räckvidd up to 14 miles dvs ungefär 14 M. up to borde vara där effekten begränsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att se i praktiken.... Mina kommentarer grundar sig på den trafiken vi brukar ha emellan oss i båtklubben, när vi ibland gör sällskap under semestern och har kontakt via L2. Då stämmer åtminstone det jag angav.  Tycker rent generellt att de avstånd som anges som möjliga att ha kontakt är mycket friskt tilltagna. Då har jag tagit hänsyn till om det är båt-båt, båt-land, och höjden över havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jorden är rund och inte platt så spelar det visst roll hur högt upp antennen är ovanför jordytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju så mycket som spelar roll för dn räckvidd. Men i gynnsamma fall kan du nog nå dina 10-20 NM med en handburen apparat i vattnet men var inte så säker på det och lite inte till det. Jag har själv en fast monterad som har en effekt på 25W med antennen monterad 20 m upp i min mast. Och räckvidden skiljer så otroligt mycket var du är och beroende på väderförhållanden så de teoretiska värden kommer alltid att vara teoretiska värden.

Jag förstår att du är ute efter en apparat för nödmeddelenaden och du frågade i en annan tråd om GSM räckvidden mellan Gotland och fastlandet. Skillnaden med VHF är ju att det inte behöver vara en fast radiostation på land som du är i kontakt med utan med VHF.en kan du få hjälp av alla de fartyg som finns omkring dig och de skall normalt reläa samtal som en radiostation inte hör när det gäller nödmeddelanden. Men att ligga i vattnet och fixa med knappar att ställa in kanaler etc är inget att lita på.

Om det är för nöd du behöver skulle jag satsat på en PLB (nödsändare) istället. Den fungerar alltid och har inbyggd GPS som ger din position direkt in till räddningscentral via satellitmottagare som fångar upp din sändare. Dom är idag i pris som en VHF men skillnaden är att dom fungerar på alla platser på jorden och bevakas dygnet runt av de olika räddningscentralerna över världen. PLB.n till skillnad från en EPIRP får du använda i skog och mark också så den kan du ha i fickan när du gör andra saker också.

Kolla denns tex:

http://www.newsdesk.se/pressroom/cordland-marine-ab/pressrelease/view/bli-raeddad-med-fastfind-noedsaendare-plb-278198

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar Per - jovisst har jag tänkt på att kontakt med kustradiostation inte är nödvändig om det finns ett fartyg i närheten, och visst är detta en fördel med VHF-en - men om det är en handburen jag ligger med vid vattenytan och räckvidden är 3-5 nm så ska jag ha en väldig tur om det kommer ett fartyg inom den radien inom den tid jag överlever i vattnet.

Jo jag undersökte faktiskt PLB som alternativ - nackdelen är priset, som ligger på 3500 jämfört med 1300 för en bra handburen (eller stationär) VHF. Men kanske är värt att överväga i alla fall. Är ju faktiskt bättre som livförsäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett flertal gånger pratat med stockholmradio, via varbergs stationen, på min bärbara cobra VHF. Mellan 20-25M utan ngr som helst problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På senare tid har det ju kommit mobila telefoner som ett alternativ.

De har rätt bra räckvidd trots sin låga effekt runt ett par W. Jag skulle nog mer lita på en sådan än VHF. En par plastpåsar hårt tillknutna om telefonen så funkar den även i vattnet.

En vanlig handhållen mobil ger c:a 10 M räckvidd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baserat på en annan tråd från Carl så verkar han söka något att ha för att kommunicera med vid en eventuell nödsituation då han seglar/kör mellan fastlandet och Gotland. På de mest ogynnsamma ställen är det ca 30 NM till fastlandet/radiostation oavsett om han söker en på gotland eller på fastlandet. (60 NM mellan Gotl-Fastl).

Det gör det väldigt osäkert tycker jag med både alternativet GSM/NMT eller VHF. För när det händer något så brukar ju all världens djävligheter drabba en samtidigt, storm, åska och allt annat vilket inte gynnar räckvidden.

Så jag tror inte på något allternativ dvs handburen VHF eller mobiltelefon för nödmeddelande 30 NM från land.

PLB är då det bästa.

Tror Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räckvidden på en handjagare är samma som på en 5 gånger starkare basstation men signalstyrkan är ju så klart mycket sämre.  Det som begränsar är jordens krökning dvs horisonten.  Ta roten ur antenhöjden i meter och multiplicera med 2,08 så får du avståndet till horisonten i sjömil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes det är sant rent teoretiskt !

Men av egen erfarenhet med både fast monterad VHF tillsammans med en bra RR antenn 20 meter upp och en handburen ICOM med batterier som man inte alltid har fullladdade så vet jag att det stor skillnad på vad man hör i sin apparat. Av den anledningen tröttnade jag på att ha den fasta vid navplatsen nere i båten och en handjagad i sittbrunnen och skaffade en slavstation till den fasta uppe i sittbrunnen.

Och ligger du i vattnet med stora vågor omkring dig så skulle jag inte vara så speciellt glad med en handburen VHF i handen och hoppas på att mina beräkningar stämmer :-)

Sen är det inte självklart att man hamnar i nödsituationen på rent öppet vatten utan det kan mycket väl hända bakom en ö eller annat som begränsar räckvidden av en mycket lågt placerad antenn.

Därav mina funderingar om vad som är bäst om det är nödmeddelande man vill ha fram......

Senast ändrad av oceanis | 06 juni 2009 | 11:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är för nöd du behöver skulle jag satsat på en PLB (nödsändare) istället. Den fungerar alltid och har inbyggd GPS som ger din position direkt in till räddningscentral via satellitmottagare som fångar upp din sändare. Dom är idag i pris som en VHF

Visst är en PLB att föredra men var köper man en till det priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan överdrift är jag väldigt intresserad av villken apparat du har, då denna enligt mig slår allt annat på marknaden. Därmed säger jag absolut inte, att jag inte tror att du talar sanning. Enbart att din VHF måste vara den i särklass bästa i världen. Jag vill ha en likadan !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ropa på Stockholm Radio var du än befinner dig utefter kusten i landet och få svar.  Men det beror inte på att din antenn når Nackamasten utan på att den når den mast som är närmast.  Se www.stockholmradio.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vissa i denna tråd verkar missuppfatta är att det är inte täckning vad det gäller masthöjder osv det gäller i trådskaparens fråga! För vid vattenytan har man täckning till gotland, se täcknings kartan som det länkas till.

Det som är frågan är om 5 W (som det är i det flesta bärbara vhf) räcker för att sända till master som kanske ligger kanske 30 nm bort. Stationära VHFer har oftast 25 W. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant diskussion. Men har ni funderat på alternativ till VHFn?

Om det är så att man har en handburen VHF med 5W styrka av säkerhetsskäl och vet med sig att man kommer att vara ca 20 nM från en basstation så rekommenderar jag en satellit telefon istället. Visserligen dyrare men du kommer alltid i kontakt med någon.

Titta på Thuraya http://www.cordland.se/thuraya.htm eller www.thuraya.com Det är en satellit-telefon som kopplar upp sig mot satelliten om det inte finns täckning på det mobila bredbandet. Du skaffar ett abonnemang hos Telenor (När vi köpte för ngt år sedan var det bara Vodafones som funkade, kan ha ändrat sig). Och kan använda den som en vanlig mobil oxå. Satellitsamtalen är förhållandevis billiga ca 5:-/min.
Vi köpte vår 2006 och inkl datakoppling betalade vi knappt 10.000:-. skippar du data-biten så blir det mycket billigare. Visserligen bra mycket mera pengar i investering men om du avser att ha den som en livräddare så är väl ditt liv värt lite mer än 1300:- ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju iofs riktigt!

Men för nödsituation måste ända en EPIRB eller PLB med inbyggd GPS vara det bästa. Att i mörkret ligga i vattnet med en satellit telefon och ringa 112 och prata med en telefonist och försöka förklara var man är i bland vågorna är ju inte så värst trevligt.

En bra PLB med GPS kostar idag omkring 3000 kr.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att i mörkret ligga i vattnet med en satellit telefon och ringa 112 och prata med en telefonist och försöka förklara var man är i bland vågorna...  SkrattandeFoten

oceanplurra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det att få prata med någon och veta att ens nöd är uppmärksammad tycker jag är värt mycket.

Egentligen så utesluter det ena inte det andra. Möjligtvis plånboken som gör tvärnit Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att räckvidd för en handhållen (att sända) är så långt som du kan se, dvs ser du båten når du den.

/C

Senast ändrad av Carlf | 07 juni 2009 | 14:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MKT intressant tråd detta Flört

Som radioamatör kan jag starkt rekommendera en nödsändare framför VHF om det som efterfrågas är säkerhet... Som en skrev ovan är det GPS inbyggt som rapporterar exakt position och utfrekvensen på dessa lyssnas av så vitt jag vet, även av satelliter.

VHF-bandet är liksom UHF-bandet väldigt beroende av line Of Sight-principen för att fungera, men tar sig väldigt långt med små effekter. Faktum är att den mesta av radioenergin som en båt pytsar ut via marina VHF'en går rätt ut i rymden..

VHF är skitbra, inget snack om saken. Men är det säkerhet som manär ute efter så är det nödsändare som gäller. Visst man kan ha tur och någon hör anropet på VHF'en men räckvidden är begränsad. Sedan ska man ju veta vart man är någonstans också.

Ett annat gissel är.. 5 watt är bra.. men det käkar batterier.. Har man använt radion lite för att kommunicera med andra båtar så har man inte så mycket kräm kvar ifall något händer. Just för att VHF-bandet har dom egenskaperna det har så kan man i stort sett alltid köra på låg effekt (0.5-1W)

På land har man nytta av högeffektläget då det finns byggnader, skog och oregelbunden terräng som ska forseras, men på sjön är horisonten enda hindret. Men som sagt, vid vattenytan kommer du inte så långt med en VHF-radio.

Jag tycker dock att VHF-radion och Nödsändaren kompletterar varandra väldigt bra så jag rekommenderar både ock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag gick min VHF-utbildning så ville kursledaren likna uteffekt/räckvidd med en tuta.

Har du 5w uteffekt så kan det liknas med en Hesa Fredrik  på burk. Basstationen är att likna med en Lastbilstuta. Du kan säkert höra basstationen iom dess stora uteffekt men den kommer sannlikt inte att höra dig. Tidigare svar på 3-5M är nog korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, med den här tråden i bakhuvudet kunde jag idag inte låta bli att göra ett förbindelseprov med sthlm radio, 20nm från masten i varberg, kanal 22. Inga problem med min handburna cobra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du når mycket kortare än man tror. Här gäller verkligen bara till stationer inom synhåll= några distansminuter i praktiken. Undantaget är kustradion som med sina höga master är lättare att nå. Med 5w kan det bli 10-20 Nm. Men som sagts tidigare, det blir inte lätt att genomföra ett nödsamtal från vattnet. En fast monterad Cobra i sittbrunnen, är vattentät och har MMSI. Lågt pris o bra radio. Tryck på Distress innan du hoppar i så ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...