Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Westfjord26

Ankarspel antennkabel

Rekommendera Poster

Jag har lite svårt i vissa positioner att få kontakt med min fjärrkontroll till ankarspelet, kan man förlänga antennkabeln på mottagaren och dra upp den till en lite bättre position?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör gå utmärkt.
Tänk bara på att du förlänger antennen så att det är jämt delbart med ursprungslängden. 
Ursprungslängd 5cm = 10, 15, 20, 25, 30osv cm som förlängd. Då får du bäst effekt.

Men kolla samtidigt att den inte sitter dold bakom någon kabelhärva eller elektronikenhet.
Det kan bromsa mottagningen effektivt.

Senast ändrad av Reine | 05 juni 2009 | 21:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke var att skarva kabeln och dra upp den från kopplingboxen som sitter under en sittbrunnsbänk till doghousetaket ca:3 meterFörvånad, kan det funka? vilken kabel skall jag använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där verkar vara ett ett riktigt överarbete. Om det inte räcker med att bara få upp den en liten bit, så tror jag att felet ligger någon annanstans.. Men visst, rent teoretiskt går den ju att förlänga hur långt som helst. Ta en tunn rostfri tråd, så slipper du åtminstone rost...  Kom och tänka på en sak till, kan ju vara en defekt sändare. Eller har du två... Batterier bör man ju byta varje år.

Senast ändrad av Reine | 05 juni 2009 | 22:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall prova med att få upp den en liten bit, och som du säger Reine, byta batteriet. jag har nog bara förutsatt att batteriet är helt ok eftersom fjärrkontrollen är ny, men den kan ju ha legat i lager hur länge som helst. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt batteriet i fjärren, men inte blev det bättre...får kolla hur det blir om jag sätter dit en längre mottagarkabel, ingen som har några andra idéer på lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som om den är helt ny så varför inte klaga hos försäljaren. Kanske är det ett måndagsexemplar.

(som man sa förr i världen när man var tröttast på måndagar - nu tycker jag fredagarna är värre, kan det vara åldern?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en antennkabel som sticker ut och ser ut som en liten sladdstump på någon dm, skall du inte förlänga den !  Det är i så fall denna sladd som är själva antennen, och denna skall ha en viss längd som är relaterad till frekvensen/våglängden - den skall vara i s.k. resonans. Man kan i vissa fall förlänga den och få den i resonans på längre längder också (udda multiplar av 1/4-våglängd, inte jämna längder som nämnts ovan), men detta gör också att antennen börjar få väldigt spännande riktverkan.

Gissningsvis går din fjärrkontroll på 433 MHz, där den optimala 1/4-vågsantennen blir (ungefär och teoretiskt) 15 cm. Men detta är också ett frekvensband med en massa spännande småsändare och skräp. Mottagarna är också ofta ytterst enkla (OOK, On-off-keying) så det är heller inte omöjligt att något annat i båten (dator, omvandlare o.s.v.) ger en liten svag störning precis där mottagaren sitter och stör ut den. Även om marinhandeln tar bra betalt så är det inuti riktiga billighetsgrejor vi talar om, så det är heller inte alls uteslutet att kvaliteten är varierande och du fått ett måndagsex.

Vill det sig riktigt illa kan du alltså med en förlängning minska räckvidden till en tiondel istället för tvärtom. Förutom att du också förstör alla möjligheter att reklamera den - dumt att labba på en ny enhet alltså.

Detta om antennen är en sladdstump. Sitter det en riktig antennkontakt på mottagaren med en antenn iskruvad, kan du däremot flytta antennen genom att sätta emellan ett förlängningskablage. Det skall i så fall sannolikt vara en 50 Ohms-kabel av typen RG58 eller nå't.

Myten om att det alltid blir bättre radiosignal med en längre antenn sträcker sig så långt tillbaka som till mellanvågstiden. Där talar vi våglängder på flera hundra meter, och de allra flesta mottagarantenner av trådtyp var alltså hopplöst för korta. I dagens högfrekvensvärld är läget annorlunda.

Senast ändrad av IngemarE | 20 juni 2009 | 09:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en liten sladdstump på 15 cm, så där stöp den idén, jag får nog ta kontakt med säljaren....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knappast fel på ankarkättingen om man inte får kontakt med fjärrkontrollen, förresten, välkommen tillbaka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mottagaren sitter ihop med reläer och en stor svart burk, men jag skall kolla detta alternativ också, blir båthelg med start imorgon, läge att kolla lite närmare då, varit fullskiten hela våren och försommaren vilket inte har gett mig så mycket tillfälle att verkligen kolla efter en lösning, men skall kolla om den enheten går ett flytta så jag får bättre mottagning. Återkommer......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...