smiler75 0 Postad 5 Juni , 2009 Köpte mej en Campion 550 Chase för nån månad sen. Motor 350 Mag MPI. Enligt produktinfon ska båten ha en maxfart på 60 knop. Dock så går den inte fortare än 47 knop på GPS. Sitter en 3 bladig alupropp på nu mer vet ja inte. Va har ni för åsikter om detta? Att man föll för båten va ju mkt att den va snabb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 5 Juni , 2009 Hur mycket varvar den? Använder du powertrimmet? Det är en sjuk skillnad på 47knop och 60. Har du haft motorbåt innan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 5 Juni , 2009 Ja bra fråga... båten låg i en sväng förra året å meken påstog då att den gick 57 knop på båtens egna mätare med bra varv. Hur rätt visar en sån jämnfört me GPS? Är väll förövrigt miles åxå på båtens mätare. Enligt andra källor ska den gå ca 60 knop... men frågan är om proppen ska va en annan då. Har inte haft sån här båt förrut men använder ju powertrimmet å tror kunna hantera det hyffsat. Man känner ju på en gng när man trimmar rätt. Kan man tappa 10 knop på handhavandefel när man tycker man trimmar rätt? I helgen gick den 43knop me 6 pers i båten... 47 när vi va 2. Säljaren skulle fösrsöka hitta nån stålpropp som vi ska prova... Senast ändrad av smiler75 | 05 juni 2009 | 23:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jiha 0 Postad 5 Juni , 2009 Vill bara delge mina erfarenheter runt nuvarande samt tidigare båtar. Om jag skulle göra allt jag kan fel (propeller, trim, smutsig botten och motvind) kan det skilja på allt från 34 - 42 knop. Så prcentuellt sett kan du nog förbättra siffrorna. // Jiha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 6 Juni , 2009 Ska du upp i dom farterna så är det stålpropeller som gäller. Som tidigare frågar vad har du för varvtal på maxfart? Utan den blir det svårt att spekulera här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Juni , 2009 Är det miles på mätarna som du skrev i tråden så har väl mekanikern läst detta som knop. Dina 47 knop på GPS blir väl ca 54 miles så det är ju inte långt ifrån dom 57 han påstår att det är. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 6 Juni , 2009 Vet du inte vad du har för varv på maskinen så är det meningslöst att spekulera. meken säger att motorn hade bra varv vad är det för jävl... skitsnack. Båten har väl en varvräknare??? läs av den vid max fart och march fart och rapportera här så kan du nog få bättre svar. Vill du ha svar från personer som riktigt kan det här med proppar och powerbåtar gå in på www.boatlife.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 6 Juni , 2009 mät farten med GPS och kolla att du ligger rätt i varvtalet när du testar olika propellrar. 60knop är en hisklig fart som jag tror att den båten inte gör vad du än sätter för propp på den. möjligtvis att miles mätaren kan visa 60 men dessa är oftast tryckloggar som visar mycket fel och miles är inte samma som knop. Lycka till Mvh/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 6 Juni , 2009 Det är sannerligen en ren översättning från någon amerikansk hemsida, som gjort detta. Så här står det t ex på Harryssons http://www.harryhansson.se/InterboatModel.aspx?ArticleOID=113848 60 miles på tryckloggen och din mätare, är 52 knop och det går det säkert att trycka upp din båt i, med rätt propeller. Dock är det ju lite felvisning på tryckloggar, så med GPS är en helt annan sak. Tillverkare redovisar sällan sina farter med GPS utan vad tryckloggen visar i båten. 60 knop med 300 hk och 1300 kilo wakebåt, är ingen trolig combo... Tror du får nöja dig med dina 50 knop och vara nöjd så. Dock ska du ha en stålpropp på denna båt, iom att du är uppe i 300 hk. Då ska man ha en stålpropp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 8 Juni , 2009 Förvisso är de en hisskerlig fart... men om de står 60knop i produktbladet så vill man väll att de är i närheten iaf. Inte sagt att man maxar spec ofta för de. Känns som man kan snacka till sej en stålpropp iaf när skrift å verklighet är så olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 8 Juni , 2009 Men om det är en wakebåt så lär den ju inte vara optimerad för hastighet utan snarare för snabb acceleration genom att t ex sätta på en 4- eller 5-bladig propp med lägre stigning. Om du ska åka fort använder du 3-bladig stål, om du ska åka wake så sätter du på en flerbladig med lägre stigning. Jag har lite svårt att se varför man vill köpa en wakebåt för att köra så fort som möjligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 8 Juni , 2009 Haha... ja i första hand är de väll en vanlig motorbåt för att frakta arslet i, i andra hand å dra nån stackare bakom. De är ju inte en renodlad WB båt fär att den har torn direkt. Iom att den är specad till 60 så är den ju inte optimerad för de å de vill ja inte heller. Frågan i grunden är ju varför den är specad till 60 å går 47... båten går underbart men de fattas som sagt en del. Säljaren ska såklart kunna svara på detta men ja tänkte ja skulle fråga er åxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 Juni , 2009 Hoppas du har en seriös säljare (jag förutsätter att du handlar hos en firma) att göra med - att sälja 350 Hk motor med aluminiumpropellern låter inte helt seriöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 8 Juni , 2009 Han har dock bara 300 hk i sin motor. Det är motorn som heter 350 Mag. Dock borde han ha stålprop ändå och det bör han få av säljaren. Sen borde trådis läsa på lite och förstå att 60 miles som den går på den amerikanska mätaren, omräknat enligt gängse omvandlingsuträkningar, bara är 52 knop då mph inte är samma sak som knop. Då detta dessutom är en trycklogg, så kan man inte mäta farten med GPS och tycka att bara för att det står 60 knop i reklambladet, så ska den gå 60 knop. Det är dessutom en omöjlighet med endast 300 hk och en båt på 1300 kg. Det borde man även ha koll på, när man köper en sådan båt... 47 knop med GPS är väldigt nära de 52 knop som den ska klara av enligt tryckloggen och reklambladet. Det är alltid en missvisning med en trycklogg, jämfört med en GPS. Det vet alla båtägare, trodde jag iaf. Vet man inte det, så lär man sig det. Till trådis. Hur fort gick båten, enligt mätaren i båten, när du körde 47 knop enligt GPS? Om du inte är nöjd med de knop båten gör, så häv köpet enligt de regler som gäller. Du lär få igenom det, då inte ens säljaren verkar veta tillräckligt om båten, då han inte ens kan skilja mellan en knop-mätare och mph-mätare. Att säljaren tror att han kan få en 1300 kg tung båt att gå i 60 knop, med bara 300 hk under huven, säger även det en hel del om (o)kunnandet hos honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 8 Juni , 2009 En 350 skall väl ha ca 4800 - 5200 varv på fullgas. Om motorn varavar fullt så har Du din toppfart där. Ligger Du på ca 4500 har Du möjlighet sänka propellervinkeln med ett par tum för att få upp varvtalet och tvärtom vid övervarv. Tillverkarens specar bör man följa som en basåtgärd. Utan att veta varvtalet, på 100 varv när, kan man inte spekulera om lösning. En tre-bladig prop ger ca 150 - 200 varv per tum upp eller ned pitch, en fyrblad får ca 200 - 300 varv upp eller ned per tum/pitch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 8 Juni , 2009 Borde ja läsa på att 60 miles inte är 60 knop? I Interboats prisguide står de på svenska... maxfart 60knop. Om de betyder att skrovet faller i bitar efter 60 när man blir bogserad av nån cigarette el nåt vet ja inte hehe... Kanske ja som tolkar de fel? Står de 60 så tycker då jag att de ska va hyffsat nära iaf. Tycker den går fullt tillräckligt, är mer en principgrej att det inte stämmer. Ser nu att de står att den ska ha rostfri propeller Interboats produktinfo. Den textremsan finns inte me i katalogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 9 Juni , 2009 Vad säger säljaren ?? Du borde väl ha rätt att annulera köpet eller få ett rejält prisavdrag när båten når inte till specifikationen - 47 knop är ju väldigt långt ifrån 60. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 9 Juni , 2009 Håller med att det är otroligt korkat att inte ha stålpropp på den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 9 Juni , 2009 Om de bara har översatt rakt av i katalogen, så blir 60 miles 60 knop. Det är ju det som är själva poängen. Hur fort går din båt enligt mätaren i båten? Vore som kul om du kunde svara på det och inte bara säga 47 enligt GPS, då det inte är viktigt i det här fallet, el i något fall med uppgiven hastighet i en båt, då den allt som oftast är tryckloggad och med det missvisande. Går den 57-60 på mätaren, så har du ju svaret där. De har helt enkelt översatt rakt av till svenska och då blir det ibland fel. Behöver ju inte vara någon båtkunnig person, som vet att det är skillnad på mile och knop, som har gjort översättningen... Om meken kört i 57 knop, så har han ju kört 57 miles enligt vad mätaren i båten visar. Med en stålprop som du SKA ha och bör få av säljaren, bör du kunna få minst 3 miles extra och vips, så går den 60 miles och precis vad den ska göra enligt katalogen, som dock gjort en felaktig översättning av miles till knop. Glöm att hävda att den går si och så med GPS, för det är inte viktigt. Att du sen skulle få häva köpet för att det 60 knop och den minsann gör något annat i verkligheten, är bara att glömma. På samma sätt har du lite att säga till om, när din bil drar helt åt h-vete för mycket bensin, enligt vad tillverkaren har uppgett. Iom att 60 miles är 52 knop och du har mätt upp 47 enligt GPS, så kommer du att med en stålprop få upp båten i dryga 50 knop och då har du båten precis som den ska vara. Visst förstår du att det är en omöjlighet att få en båt på 1300 kg, som bara har 300 hk, att komma upp i 60 knop? OM du inte förstår det, så förstår jag resten av ditt resonemang också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 9 Juni , 2009 Jag hittar ingen info någonstans i tråden att det verkligen är mph-mätare och inte knop-mätare, bara antaganden. Har du kollat upp det? Varv vid fullgas, har du kollat upp det? Annars är det ju bara gissningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 9 Juni , 2009 Det sitter milesmätare i båten... sen att de kan va dåligt översatt förklarar ju endel. Varven har ja ingen koll på inte varit spec båtväder sista veckan kommer väll framåt helgen hoppas ja Har ingen anledning att misstro meken att de inte skulle vara nåt problem. Sen att man inte kan få upp en 1300kg tung båt me 300 kusar till 60knopar har ja ingen aning om. Den har btw 320 kusar enligt Campion själva. Bara antog de iom produktbeskrivningen. Första riktiga båten i min ägo. Säljaren ska kontakta Campion för info ang RFpropp i objektbreskrivningen då de inte sitter nån på båten. Tror de kommer lösa sej... får nöja mej me 50 knopar =) Btw så är wakeutrustning inhandlad idag... så de ska bli åka av =D Senast ändrad av smiler75 | 09 juni 2009 | 20:54 Senast ändrad av smiler75 | 09 juni 2009 | 20:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 10 Juni , 2009 Om det är en milesmätare så antar jag att den har km/h istället för knop i lilla skalan innanför. Då låter det rimligt att meken som körde läste av 57 mph. Så vad blev det för wakeutrustning? Med tanke på båten så tippar jag på ett Ronixpaket och en dyneemalina. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 10 Juni , 2009 Mmm en djungel de där haha... blev iaf en Obrien lina å Liquid Force bräda/bindningar. Liquid Force 138 Substance Domain. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 1 November , 2010 Tänkte ja skulle uppdatera denna lite.... Ärendet ligger nu hos ARN... Har SJÄLV fått prova flertalet propellrar sen den senaste å den har aldrig gått fortare än 47knop på gps med rätt varvtal å rent skrov. I princip har den haft samma toppfart med alla propellrar men med olika maxvarv och karraktärer. Som sagt ligger ärendet hos ARN nu då säljaren inte verkar inse att de finns ett problem. Han liknar som nån tidigare även nämde maxfart med bränsleförbrukning på bilar haha... Hur fan man nu kan göra de... ja skulle då inte ha några problem att köra innom dom gränserna som biltillverkarna uppger, handlar väll om hur man kör. Snarare att om ja köper en bil som ska gå 200 bara går 150... skulle bli lätt irriterad då tror ja. Sen finns de nu svart på vitt att det är felöversatt men att säljaren ändå inte ser problemet Även uppkommit fler problem med ekipaget som inte har med farten att göra. (annan tråd) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 November , 2010 Lite märkligt att du inte fick rådet att göra en anmälan till Konsumentverket också. Det rådet fick jag av min vägledare.' http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/?WT.ac=Om Kov-int/KO-biträde/Anmälan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smiler75 0 Postad 1 November , 2010 Fick rådet av konsumentvägledaren att gå vidare till ARN. Steget efter de är tingsrätten. Senast ändrad av smiler75 | 01 november 2010 | 21:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 2 November , 2010 Läs noga igenom försäkringsvilkoren om du har rättsskydd så att det inte finns ett maxbelopp. Futtiga 200.000 som vi hade i max räcker inte långt när man drar igång en process. Tidsmässigt får man räkna med minst ett halvår innan förberedande mötet i Tingsrätten och sedan ett år innan huvudförhandling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser