Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
drivarn

vilken båt uttern630-uttern690 eller monark 670?

Rekommendera Poster

Hej funderar på att köpa båt jag står i valet mellan uttern630,uttern690 eller en monark 670 jag tycker att dessa verkar trevliga båtar alla tre och i rätt prisklass för oss.Frågan är då vad är nackdelarna och fördelarna på dessa båtar och vad tkr ni här på forumet?vi har haft mindre båtar förr men nu vill vi byta mot nt större så jag är glad för råd och åsikter om dessa båtar eller om ni vill rekomendera andra båtar.

mvh drivarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern 690 har ju dubbelruff med dess för- och nackdelar. Har ni småbarn? Då kan dubbelruffen vara barnkammare och då har den en fördel på så sätt.
Föredrar du utom- eller inombordare?
Har du funderat på efterföljaren till Uttern 630 dvs Uttern 6300 också?
Tror jag har tester på alla båtarna om jag leter lite - vill du kolla?
Har du kollat på t ex Flipper 620 också?

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag föredrar inombordare ,vi har inga barn,så dt kanske inte e att föredra med 690?,vad tkr du om m670? ja flippern verkar ju trevlig kanske kan kolla mer på den också,6300 byggdes väl inte med inombordare?

mvh drivarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK, inombordare i första hand. Akterruff kan ju vara bra att ha om man har gäster med sig (men kanske inte så trevligt att bo i motorrummet med ev oljelukt?), det är ju även ett förvaringsutrymme samt taket kan används som soldäck, så visst kan det användas till det ena och andra. Men kanske trevligare med större utrymme i sittbrunnen där man trots allt vistas mest under dagen, akterruffen stjäl ju en hel del utrymme. Det finns ett 10-tal Uttern 690 med s k motorkasett (en på akterspegeln upphängd kassett som inombordaren sitter i som ger mer utrymme i akterruffen och tystare gång samt man får ett extra akterutrymme att stå på vid t ex fiske). Med Volvo Penta AQ 115 hk inombordare med drev ca 22 knop på topp.
Uttern 690 tillverkades i ca 700 exemplar 1974-1985 så det borde finnas hyfsat utbud på beg. marknaden.

Jo, Uttern 6300 finns bara med utombordare. Men skrovet är lite omgjort i fören så den skall gå lite bättre i sjön så där har du en fördel med den. Även modernare inredning och kapellgarage (om än kanske lite trångt sådant).

Monark 670 är inte som siffrorna antyder 6,7 meter utan den är bara 6,55 meter. De flesta har Volvo Penta AQ med 115 hk och 100 drev vilket egentligen är för svag motor. Korta kojer, endast 180 cm. För att komma upp i planing även med packning och folk i båten så är starkara motor bättre t ex 130, 140 el 170 hk. Från 1974 bättre skrov och möjlighet till VP AQ130 med 250 drev. De sista exemplaren hade VP AQ140A med 280 drev. Säkert finns exemplar med bytt motor och förhoppningvis mer hk än 115 hk åtminstone. Tillverkades 1971-1979 i 426 exemplar.

Flipper 620 finns bara med utombordare men är en fin båt, ganska stort utbud på begmarknaden. 90-115 hk bör den ha. Vill du ha en inombordare kan du kolla på den lite större Flipper 700, där får du även toalett.

Andra fina båtar, om du skulle föredra midcabin är Fjord 21 Weekender eller den lite större 24 Weekender, bägge med inombordare.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 juni 2009 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm ja då har jag lite att tänka på och när man tittar finns det ju många andra båtmodeller som är mkt fina t.e.x nimbus 26 e dt en bra båt??

mvh drivarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 är ett säkert kort. Går inte så fort förstås men är kvalitet och har bra andrahandsvärde. Undvik de äldre som har rutramar i trä, det kan bli jobb med sånt.
Finns med diesel för snål gång.
Efterträdaren hette Nimbus 2600 och anses väl vara bland det bättre i den storleksklassen från den tiden dessa båtar tillverkades.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej tack! funderar på att ringa på en nimbus 2600 ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör det, det är en väldigt fin båt. Finns lite olika motorer, diesel är förstås bäst och gärna några hk extra så det inte är den svagaste motorn som fanns i Volvo Pentas modellprogram som Nimbus monterade i Nimbus 2600. Bästa motorn anses nog VP TMD 30, 105 hk, vara med toppfart 18 knop (som ny) och marshfart några knop lägre. Starkaste motorn var TAMD 31 på 124 hk och maxfart 22 knop.
Mailar dig en PDF på Nimbus 2600 så har du lite att läsa.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 juni 2009 | 16:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla din mail enl den mailadress du har registrerat här på Maringuiden. Jag skickade dit (via knappen Skicka email på ditt inlägg ovan).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 juni 2009 | 13:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit borrest ett tag så har ej kunnat svara tack så mkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, en liten fundering...

Din diskution här har alltså gått ifrån en Uttern 630(som minsta, billigaste båt) till en Nimbus 2600. Alltså från ca 80-100kkr i inköp till runt 350-400kkr. Känns som det är en viss skillnad, eller?

Varför fastnade du för de gamla Uttern modellerna? i prisklassen 350-400kkr har du väl ett enormt utbud med båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför jag fastnade för dem? jo en jag känners far har haft en sådan och sade att detta var en bra båt.. sen när vi pratade med mina föräldrar om båt och vilken vi funderade på så sa de att de kunde vara med o betala en del så även de kan gå ut på havet...

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...