stkkc 0 Postad 5 Juni , 2009 Funderar på att köpa nytt kapell. Har kollat priset på flera företag i Stockholm. priset ligger runt 20-25.000:- till min båt. Helt sjukt! Några blixtlås, plastfönster och lite kapellväv. När jag kollade materialkostnaden låg den på ca 4500:- 400% påslag. Anväder de guldtråd eller är det något jag har missat. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
j29tunnan 0 Postad 5 Juni , 2009 Lön, preliminärskatt, sociala avgifter, värnskatt, moms, hyra, administration etc. Annars kan du ju köpa materialet och bara slänga ner det i sittbrunnen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Juni , 2009 Varför inte malla av båten och sy själv. Lätt som en plätt. http://www.frewi.se/HTML/SyKapellSjalv.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 5 Juni , 2009 Det finns nog många gropar att falla i, men har du plats i stugan så prova att sy ett själv, en billig symaskin får man för 1500:-. Jag fick ett nytt kapell förra året, fick det med båten, kostade enligt uppgift från säljaren 5000kr. Det passade dåligt och inga tygändar var fållade, efter en sässong så var det flera hål efter knappar eftersom tyget ej var dubbelt mm. Beställde i våras ett nytt kapell, mätning på plats mitt gamla som mall, skulle kosta 15-16000, efterhand höjdes priset och han ville ha 18000. Sedan när jag fick det så gjorde kapellmakaren 5 besök för att passa in och måtta, det var fel, han flyttade dragkedjor mm. När han ansåg satt det var klart så var det lappat, på ena sidan var kapellet för brett så där satt knapparna i sömmar och upp i rutan. flärparna över dragkedjor var på fel håll så att de blåses upp av fartvind i stället för att smita åt. På 2 ställen i kapellet hade han lagt rutorna utanpå i nederkant för att vatten ej skulle rinna in, på de andra 4 rutorna hade han rutorna invändigt, på ett ställe där han klippt tyget för kort hade han lappat, men på motsvarande sida var tyget lika kort, där hade han inte lappat, men stansat ett hål för en knapp som inte nådde. Han hade även stansat ett par hål till där tyget var för kort för att nå till knappen.... Tyvärr blev jag så missbelåten mot mina förväntningar så jag ville inte ha det. Kapellmakaren uppträdde väldigt professionellt och tog tillbaks kapellet och lovade att återgälda handpenningen. Vad menar jag med detta då? Jo, jag är faktiskt själva inne på att sy ett eget kapell, men om inte så kommer jag vara ytterst tydlg och detaljerad med hur jag vill ha det, se till att lämna detta skriftligt och först betalala när det är klart, och allra helst kolla på ett par referenskapell från kapellmakaren innan vi gör affär. Det är många timmars jobb med ett kapell. 25000 i månadslön blir efter semesterersättning, 5% sjukfrånvaro, pensionsavsättningar, arbetsgivaravgifter 230kr/tim. Mallning, passning, 50 timmar sömnad, materialspill, lokalhyra, maskinavskrivningar. Visst tjänar kapellmakare lite pengar i slutändan, men det ska de göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blacky477 1 Postad 5 Juni , 2009 hej där ,, gör som jag ska göra i vinter ,,, ta hem kapellet ,, sprätta upp det märka alla delar ovh göra nya ,, sen tar det väl nån timma att fålla alla kanterna och sy det ,, till min cresent camping vill dom ha 6900 för ett nytt med öljetter till ,, men jag har räknat ut att dom öljetterna jag har kan man återanvända och lika så dragkedjorna ,, nytt får bli väv och rutorna ,,, det ksotar mig 1000 och lite jobb ,,men va gör man annars i vinter,, jo drömmer om havet ,, så sy på själv ,,men var noga med att använda rätt tråd bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 5 Juni , 2009 Min fru sydde vårt kapell och det blev riktigt bra, dessutom har hon modifierat det så att vi har soltak (öppna alla gavlar). Hon svor och skällde, men nu är hon riktigt nöjd över resultatet. Vi har en Orrskär och det gick åt några meter... Hur gjorde hon? Markerade alla delar, numrerade upp och fotograferade allt (man glömmer lätt hur det såg ut). Sedan satt vi tillsammans och tittade på så skall det låta och sprättade... Pensionär?? Nej, men samverkan lönar sig efteråt... om man ställer upp :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Juni , 2009 Har just satt på mitt nysydda kapell. Alla hål på rätt ställen, perfekt passform, helt tätt i regnet i förrgår. Men OK....det gick en god slant pengar. Tog inte heller billigaste stället utan det som gav bäst intryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Juni , 2009 Så nu slipper man se den eländiga gröna presenningen på andra sidan viken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 5 Juni , 2009 Det finns en kille (firma) i Östervåla som är bra o har bra priser. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette men sök på nätet så hittar du dem säkert. Det förutsätter ju att du inte har så långt dit, jag vet ju inte var du bor. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 5 Juni , 2009 Använd inte dom gamla dragkejorna. Min mor har sytt en massa kapell men har slutat med det och lagar endast numer och dragkedjor och rutor är det hon får fixa mest. Många tänker inte på att det går att renovera kapellen om inte väven är för dålig. Mor brukar rekomendera att folk först lämnar in det och får alla sömmar igenomsydda på nytt och sen tvättar och inpregnerar det och sen kommer tillbaka med det och får rutor och ev kedjor bytta. Att man ska impregnera före rutbyte har att göra med att själva impregneringsvätskan tar bort mjukheten i rutorna så att dom blir missfärgade och spricker efter ett par år och ska man ändå byta dom så slipper man maskera. Oj det blev ett långt inlägg för en dragkedja men andra kanske kan ha nytta av infon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juni , 2009 Hej! Jag har använt en kapellmakare (makerska...) strax söder om Älmsta på Väddö, ca 30 km norr om Norrtälje och är mycket förnöjd. Nu har jag inte låtit göra ett helt kapell men bytt fönster, reparerat och fått nya hål för kapellknapar mm och det har varit 100% gott arbete. Funderar på ett nytt kapell till min nyinköpta Ancas Queen 24 och då beställer jag det där. Svårt att jämför priser men tror att där ute på landet så blir det kanske både billigare och bättre Finner det inte på nätet men jag såg skylten förra veckan när jag var på Sverigebesök och hade faktiskt mobilnumret kvar i min mobil. Älmsta kapellmakeri 07030269080. Ligger ju inte allt för långt bort från Hufvudstaden! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 5 Juni , 2009 Visst är det mycket pengar, men vem fasen jobbar gratis. Tid är ju typ det dyraste man kan köpa numera. Jag jobbar inte heller gratis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Haba 0 Postad 6 Juni , 2009 HEj ! Jag gjorde samma erfarenheter. Skulle ha ny sprayhood och gärna en supstuga till. Talade med olika kapellmakare på mässan, men de hade väl för myckat beställningar och jag upplevde att de inte lyssnade på mina önskemål riktigt, har en långsmal segelbåt och är inte intresserad av något korvstånd utan det måste se lite vettigt ut. Året efter fick jag tag i en duktigt kapellmakerska i Södertälje som verkligen tog sig tid att göre en riktig offert efter mina önskemål och som visade prover på tidigare gjorda arbeten, som såg proffsiga ut. Men 26 000 var för mycket. Det hela fick ligga på is ett tag till, köpte sedan en gammal industrisymaskin och sydde en sprayhood till full belåtenhet gav mig sedan på en supstuga Symaskin samt matrial till allt blev ca 10 000. Jag fick mycket tips när det gäller mallning av den kapellmakare jag köpte matrial av. När jag sedan visade honom kort på slutresultatet villa han behålla kortet med uppgifter om var mallarna finns, det tar jag som ett godkännade fr honom. Så prova själv om ni har tillgång till en bra symaskin, testa först och sy något mindre, e.x. Vindskydd eller liknade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser