Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Bamse8

Allemansrätt överalt??

Rekommendera Poster

Har problem med folk som spöfiskar från hamnens privata flytbrygga. Jag har min båt förtöjd vid bryggan och gång på gång har jag fått kapellet perforerat av felriktade fiskedrag samt nedskitet av på mat väntande sjöfågel. Har ett flertal gånger vidtalat fiskefolket om problemet samt föreslagit en faktiskt bättre fiskeplats men nej man hänvisar till allemansrätten Jag (vi båtägare) ska inte tala om var där skall fiskas.

Skulle nu detta rent teoretiskt betyda att vem som helst kan ställa sig på min båt och fiska därifrån? Kan jo tolkas som en förlängning av bryggan eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En brygga innefattas inte av allemansrätten, den räknas antingen som lös egendom eller som fastighetstillbehör. Skillnad är om de står på stranden och fiskar, då är de skyddade av allemansrätten. Fågelskiten får du nog leva med men kapellen ska ersättas, finns en lag som heter skadeståndslagen där det står: 2kap 1§  Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. - man kan ju anta att det är fråga om vårdslöshet och ett skadat kapell är ju sakskada.

5kap 7§ Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för

1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,

2. annan kostnad till följd av skadan,

3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

 

Ganska tydligt, eller hur?

 

Råd är väl att sätta bom eller nåt på bryggan och en skylt med privat eller fiske förbjudet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen.

Dock kan man nog inte som privatperson förbjuda fiske utan vidare har jag hört. Det krävs tillstånd för detta. Skylt med PRIVAT behöver man EJ respektera om man inte gör varaktigt uppehåll dvs övernatter.

Vem ska man kontakta för info? Länsstyrelsen? Kommun?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi nog ta det lilla lugna, och inte riskera att bli vare sig privatpoliser löjeväckande paragrafryttare eller rättshaverister.

För att skadeståndslagen ska vara tillämplig krävs sådant som vållande och uppsåt.

tex att du får ett stenskott på bilen innebär oftast inte att du har rätt till skadestånd vare sig från Vägverket eller den som sprätte stenen på dig.

Att ha en båt med kapell innebär att det utsätts för sådant som väder, vind och måsskit, och det kanske till och med är så att man får räknat med att ett och annat förlupet fiskedrag landar på det.  Jag menar hur bevisar man man uppsåtet, Herr domare, jag menar på fullt allvar att sportfiskaren med vilje missade vattenytan och hade för avsikt att fördärva mitt kapell med hjälp av ett 12 grams ABU-droppen

Så handen på hjärtat är det här ett realt problem; ett felriktat drag som väger några tiotalsgram lär knappast åsamka någon skade på ett kapell, slitaget från väder och måsar torde vara väl så perforerande.

Mitt förslag är att - om båklubben inte vill sätta grind på bryggan - skit i juridiken och lägg  en japanpress över kapellet. Det skyddar mot både fiskedrag och måsskit.

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 15 juni 2009 | 20:28



Senast ändrad av Marrexxx | 15 juni 2009 | 20:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allemansrätten gäller i stort sett överallt utom i s.k. hemfridszon (den zon där man kan förvänta att störa någon runt den egna bostaden).

En marina eller båtklubb utan bostadsfastighet har ingen hemfridszon alls.

Därför kan man lungt både spankulera på, bada från och lägga till vid alla bryggor (även privata) som inte ligger i omedelbar närhet till bebodd bostadsfastighet och att man inte riskerar störa eller hindra innehavaren att nyttja den.

Fiske omfattas inte av allemansrätten men är fritt i havet och de 5 stora sjöarna.

Att förbjuda fiske kan bara fiskerättsinnehavaren göra, i havet är det staten som är inehavare.



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 juni 2009 | 20:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag skulle bli bra lack om någon satte ett drag i mitt kapell. Hål blir det ju, och när man drar ut kroken blir det större. På klubben där jag har båten är det strikt fiskeförbud, och jag hoppas det alltid kommer vara det. Ligger jag ute någonstans och någon fiskar och råkar sätta ett i kapellet får man väl hoppas att det inte blir så farligt. Annars får man väl lösa det på något vis. Men då är jag ju där och ser vad som händer. Ligger den i hamnen är det ju annorlunda. Kan inte vara så roligt att komma ner till båten och hitta nya småläckor i kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vare sig du har juridiken med dig eller emot dig så blir det svårt rent praktiskt att bli av med de tror jag. Har du sagt till de och de svarar dig på det vis de nu gjort blir det inte enkelt. Knappast ett jobb polisen prioriterar åka på om du nu har juridiken med dig.

Bästa sättet att lösa såna här saker är att se till att ingen börjar fiska där överhuvudtaget, genom skyltar bommar mm. men det för sent nu. Knappast prio ett i ett samhälle som ligger efter med att utreda och lagföra, tyvärr.

Sen tror jag man får skilja skadeståndsfrågan rent straffrättsligt och civilrättsligt när det gäller skador på tex kapell. Straffrätten säger att du sk ha uppsåt att skada för fällande dom - skadegörelse. Dessutom åtalas det bara troligen om du anger det till åtal samt att det skall vara påkallat ur allmän synpunkt Det skall alltså finnas ett samhällsintresse i att åklagaren väcker åtal för detta. Skulle det bli en fällande dom kan man begära ett ersättningsanspråk i samband med rättegången.

Utöver det så är det en annan sak att stämma någon civilrättsligt som haft sönder dina saker/egendom. I det här fallet är det väl lös egendom och då får man se vad som gäller för just detta, har det inte i huvudet.

Juridiken inte alltid enkel

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp juridik är svårt.

När det gäller skada och skadestånd kolla.

http://www.alden.se/Skadestandallmanhet.htm#sakskada

 

 

Sen vill jag än en gång uppmana till lite peace love and understanding.

Borde inte fritidsfiskare och fritidsskeppare som goda förebilder kunna enas och samsas på en brygga. Kanske kan du bjuda med fiskarna på en båttur och så kanske dom bjuder dig på middag som tack.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske vore en lösning att ta ut dom på vattnet. Då kanske dom förstår att det är lättare att fiska med båt. Skaffar en egen. Vips så är dom borta från bryggan. Skrattande

Det var lite så det blev när jag skaffade båt igen. Så jobbigt att fiska där man ville annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska börja med att tala om för dem att bryggan inte tillhör allemansrätten nästa gång de är där. Samt att de är välkomna att fiska men då från egen båt eller från land. Bryggan tillhör ju hamnen som säkerligen räknas som fastighet och då ska man fråga fastighetsägaren om lov innan man springer på bryggorna. Det skulle antagligen vara skillnad om den låg som flytbrygga långt ut i vattnet.

Jag tror inte att det behöver finnas uppsåt för att du ska kunna kräva skadestånd vid ev. skada på ditt kapell. Självfallet blir det dock via en civilrättslig stämning. Fiskedrag i kapellet är samma sak som om någon står och kastar sten i vattnet och av misstag råkat panga en båtruta t ex.. Om vi talar om någorlunda normalt funtade personer så går det nog att göra upp i godo om det skulle inträffa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryggan tillhör ju hamnen som säkerligen räknas som fastighet och då ska man fråga fastighetsägaren om lov innan man springer på bryggorna.

En fastighet har ingen hemfridszon om den inte är bostad och då har tomtmark.

En småbåtshamn har ingen tomtmark och omfattas alltså av allemansrätten/strandskyddet.

Allmänheten får vistas på bryggan så länge ägaren inte hindras i sitt nyttjande av den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om småbåtshamnen skulle vara inhägnad bör väl andra regler gälla? Eller som en del som har bryggor med inhägnad dörr ut. Där kan väl knappast allemansrätten gälla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om dom står och fiskar på bryggan tar dom upp en litan plats på bryggan. Jag hindras då att använda den lilla platsen.

 

Gäller samma sak inne i klubblokalen? Är det tillåtet att gå in där pga att det inte är en bostad?

En brygga borde rimligtvis klassas som en fastighet eller (motsvarande), och då borde väll samma regler gälla för intrång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Naturvårdsverkets hemsida med regler för allemansrätten. Tämligen solklart eller?

 

 

Regler för fisket

Regler för fisket finns i Fiskelagen, Fiskeförordningen och i Fiskeriverkets författningssamling (FIFS). De innehåller en mängd bestämmelser, exempelvis om redskap för fritidsfisket. Det är förbjudet att fiska närmare än 100 meter från fasta fiskeredskap, exempelvis fiskodling.

Du kan tillfälligt använda en brygga som ligger utanför en tomt, men självfallet måste du flytta på dig om den som äger bryggan själv behöver använda den. I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden är kul.

Normalt brukar röster höjas för att lagstiftaren ska hålla sina fingrar borta från sjön, men när det står någon med ett metspö på bryggan, dä ska det stämmas och skadeståndas och jordabalken ska ändras..


Make love not war Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss utvidga det hela. Varför bara stå på bryggan och meta. Man når ju lite bättre ut om man går ombord på båtarna som ligger där och om ägaren ändå inte använder den just nu...

Ligger bara båten där förresten kan det väl inte göra något om man paddlar ut en bit. På detta vis kan man utvidga allemansrätten till det mesta. Om allemansrätten skall fungera utan konflikter måste man nog respektera äganderätten också och undvika andras bryggor. Det finns plats för alla ändå



Senast ändrad av j29tunnan | 16 juni 2009 | 19:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst..men man kan ju ha lite koll också innan man *resonerar* om ditt-och-datt Tungan

Brottsbalk (1962:700)
4 kap. Om brott mot frihet och frid

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

----

Hur tänkte du ?

Plats för alla ? så bra, då behövs ju inte allemansrätten överhuvud-taget, i stort sett alla bryggor/kajer/stränder är privata, så där får ingen som inte betalat avgift (båtplats) vistas ?

Blir kalasbra, fritt fram för markägaren att avgiftsbelägga så fort du ska iland någonstans (ALLT land har en ägare).

Jag har själv både en brygga och fiskevatten/fiskerätt (är mark/vatten-ägare) som det ibland fiskas ifrån, företrädesvis av mindre bemedlade s.k. nysvenskar bosatta i tattar-land a.k.a *miljonprogram* här i Göteborg, och har ALDRIG haft något problem med dom, tvärtom, underbara människor som bara vill utöva en harmlös fritidsaktivitet.

Jag brukar inte ta till kraftuttryck, men....F-N, jag blir *lack* på sånt missunsamt elitiskiskt tänk.

Allemansrätten är något vi som båtåkare ska va ska jävligt glada över att vi har, utan den skulle livet vara avgift-avgift-avgift varthän vi än styrde kosan.

Att det någon enstaka gång drabbar oss lätt negativt är något man får ta, fördelarna uppväger nackdelarna tio-tusen-falt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FörvånadAlltså för att undvika missförstånd: Jag är för allemansrätten. Både som markägare och nyttjare. Jag är också för att man skall visa hänsyn. Både i detta sammanhang och i övrigt. Svårare än så behöver det ju inte vara! I sak är vi nog helt överens GunnarGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...