Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Mad-Jim

Startproblem Mercruiser 5.0 V8

Rekommendera Poster

Jag har en mercruiser 5,5  V8 -00. När jag skall starta så är det drar den långsamt (trots nya batterier sedan två månader..och  upladdade). Emellanåt sparkar den igång..och sedan vips  när den varit avstängd i några minuter ....så orkar den knappt dra alls.... svänghjulen snurar långsamt och man hör att den försöker jobba igång sig.  Sedan  vill den inte alls.

Det är bytt fördeladosa och fixat med tändspolen..på varv..
Tips?

P.s Vart finner man startmotorn...? Funderar på om det kan vara glapp i någon kabel kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i nån cylinder kan ge samma effekt som ovan nämnt(kass kyllimpa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hade motsvarande problem och då var det spänningsfall fram till startmotorn som gjorde att den gick väldigt sakta. Prova att koppla en startkabel mellan batteri och startmotorn och se om det hjälper. Om det hjälper så flytta kabeln bakåt mot batteri  tills du hittar var spänningsfallet uppstår.

Startmotorn kan oftast hittas enkelt genom att lokalisera den grövsta kabeln ( ) i motorrummet.

Lycka till

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej tråkigt men har haft samma problem det är startmotorn .

om det e samma som jag hadde  i bland starta den som vanligt  sen i bland sega den i gång sen i bland starta den inte alls

då är det start motorn som e slut ganska vanligt fel har hört fler som har haft det felet

så det e bara ta bort den jag lämna min på söder på folkungagatan

www.blixtservice.se dom är bra där va ganska biligt med

mvh steff

Senast ändrad av steff71 | 05 juni 2009 | 07:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

glöm blixtservice, drev.se..  har bytt startmotorer 3 ggr nu. 2 av dom gångerna till det där kina skitet som dom säljer, bara dynga!!!  drev.se har motorer för 1500:- made in usa. mycket bättre!! och den har inte brunnit upp efter 1 vecka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Skall ut till båten imorgon och se om jag kan finna startmotorn och se över så att det inte finns någon lös kabel eller dyligt. Men om det inte är det...skall man chansa och beställa ny startmotor?

Är det lätt att ta bort den gamla och sätta in den nya själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolen?  kanske lite overkill om han inte äns vet vart den sitter eller hur man tar loss den..  eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade orsaken till startproblemet idag.

Följde kabeln  till startmotorn. Där var själv muttern som håller den  på plats mot startmotorn... utskruvad ca ett varv. Så... det förklarar att den startade ibland och ibland inte. Fanns inte riktigt kontakt.

Lossade muttern..och polerade av ytorna och pillade dit allt igem..och drog åt muttern lagom hårt....

Och vips...så sparkade motorn igång som bara den...*L*. Provstar  gånger utan problem.

Underbart att det var en sådan lätt åtgärd...

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...