Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
niljer

Bottenmålad eller inte??

Rekommendera Poster

Hej!

Vill höra era åsikter angående botten målning.

Letar i första hand efter en båt som ej är bottenmålad för att jag har hemma hamn i insjö och vill slippa detta extra jobb.

Hur mycket jobb är det att slipa ner bottenfärg?

Vad behandlar man skrovet med efter nerslipning för att det skall bli bra?

Var och kikade lite på båt hos återförsäljare av Ryd denne säljare sa att ALLA båtar skall botten målas pga av risk för fukt igenomträngning annars, de har inte bara med salt vatten eller söt vatten enligt honom ???

Mvh

//JN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag man skall se till att ha grundfärgen, vanligen epoxi, som är själva fuktspärren.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja. Där råder det delade meningar. Åker själv i sötvatten och här hör bottenmålning till undantagen. Känner till hundratals båtar som säsong efter säsong går utan bottenmålning eller annan behandling. Ingen av Marinorna rekommenderar målning heller. Känner inte till någon som haft problem p g a detta.

Senast ändrad av Esteve | 04 juni 2009 | 22:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nytt för mig också om att det är farligt att åka utan bottenmålning. Känns som jag måste kontrollera detta för min egen del i alla fall. Har åkt utan bottenfärg i 4 säsonger och har verkligen inga problem, bara fördelar måste jag säga (kan vara lite lathet i det hela också Oskyldig).

Vill ju inte att skrovet skall dra åt sig vatten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu luktar det begreppsförvirring igen... 

Med BOTTENFÄRG brukar vanligtvis menas påväxningshämmande färg som är mer eller mindre giftig. Sådan färg skyddar INTE mot fuktinträngning.

För att undvika fuktinträngning använder man en GRUNDFÄRG som består av epoxyplast. Denna målas i flera skikt direkt mot ren och torr gelcoat.

Sedan väljer man själv om man ska ha BOTTENFÄRG (mot beväxning) utanpå GRUNDFÄRGEN (mot fuktinträngning). Det funkar absolut att hoppa över BOTTENFÄRG i sötvatten. 

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att undvika fuktinträngning använder man en GRUNDFÄRG som består av epoxyplast. Denna målas i flera skikt direkt mot ren och torr gelcoat.

Hur ofta krävs det att man bättrar på med grundfärg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gör man en gång.  Är botten sedan tidigare obehandlad är det bara till att matta ner ytan och lägga på några lager av t.ex. Interprotect.  Är botten målad sen tidigare blir det mer jobb, för då måste det också slipas bort först.  Köpte själv en ny båt förra året som ligger i sötvatten.  Nu är hon epoxybehandlad med 4 lager och järnkölen 8 lager.  Ovanpå det har jag sedan lagt en bottenfärg.  Nu är hon redo att ligga i sjön året runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack, men varför la du på en bottenfärg också om det inte behövs i sötvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle definitivt varken epoxibehandla eller bottenmåla båten om den bara ska gå i sötvatten. Kan möjligen vara idé om man kör i förorenat vatten eller att omständigheterna är sådana att man har i båten nästan året runt.

Att först köpa en ny båt och sedan matta ner gelcoaten för att kunna göra en epoxibehandling (eller liknande) låter för mig helt otänkbart. Detta måste väl ändå vara något man bara gör i samband med bottenmålning?

Senast ändrad av Esteve | 05 juni 2009 | 15:57

Senast ändrad av Esteve | 05 juni 2009 | 16:01

Senast ändrad av Esteve | 05 juni 2009 | 16:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plast suger vatten.  Faktiskt mer än folk tror, och för att slippa det lägger man på ett vattentätt skikt.  Huruvida dagens båtar kommer att få problem med osmos i framtiden är svårt att sia om, men de som idag sliter sitt hår inför arbetet med att fixa plastpesten hade nog varit glada om båten hade epoxybehandlats för ett par decenier sedan.  Ligger båten i sötvatten en vanlig säsong, 5-6 månader, behövs ingen bottenfärg.  Det brungröna slemmet högtryckstvättas bort när båten tas upp på hösten.  Men vänta inte ens till dagen efter upptaget för då har det redan börjat torka fast.  Jag kommer att ligga i 2 - 3 år i stöten och då endast ta upp en sommarvecka för anodbyte/bottenmålning/inspektion.  Då är det bra med bottenfärg, annars växer slemmet till sig och blir en bromsande ryamatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår ditt resonemang Terrafobica. Din båt ligger i nästan året runt och du har stora problem med beväxning. Min båt ligger i fem månader om året och får stå på land och torka upp däremellan. Har dessutom inga större problem med beväxning. Så under mina förhållanden känns både epoxibehandling och målning helt onödigt.

Senast ändrad av Esteve | 05 juni 2009 | 16:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag förstår er båda Tungan nu är jag lugn igen. Kändes som jag hade missat det mest grundläggande en stund. Kommer köra omålat så länge jag ligger i sötvatten vilket kommer bli länge Cool

Trevlig helg !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där ser man allt är inte svart eller vitt. Det finns en gråskala där emellan. Ibland är det viktigt att göra en egen behovsanalys.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en liten fråga: hur gör jag om botten är vit och jag inte ska ha bottenfärg(har haft tidigare) så nu vill jag ha botten svart finns det någon epoxy som är svart? och vilken isånnafall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjärepoxy är svart men bör nog undvikas om man vill slipa ner den någon gång. Epoxy är UV-känslig och måste skyddas. Vill man ha båten i vattnet utan att måla var år kan man välja en hård bottenfärg som tål solen någorlunda. Den är ju lätt att bättra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...