Eknaton 0 Postad 4 Juni , 2009 Jag har en Maxi 77 med inombordare. I sittbrunnen finns ett lock över motorrummet som sitter fast med 8 bultar. Nu verkar det som om gängningarna håller på och ger sig, och allt färre bultar får något fäste. Det här lär vara ett vanligt problem på Maxi 77. Men hur åtgärdar man det? undrar Eknaton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2009 Så ser inte min ut...? Sitter det ett lock över motorrummet som är bultat med ÅTTA?? bultar? Då tar det ju evigheter att komma åt motorn..? I min sittbrunn sitter 2 separata luckor som båda sitter med en enda lång bult som lossas med en T-nyckel av modell tändstiftsnyckel. En främre lucka till motorrummet, och en aktre lucka som mest är till förvaring av sånt man inte använder så ofta. Men åtta bult, låter ju inte vettigt... Senast ändrad av KillerBoo | 04 juni 2009 | 16:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eknaton 0 Postad 4 Juni , 2009 Jag skulle kanske sagt att det finns möjlighet att fästa locket med 8 bultar, men eftersom det skulle ta evigheter att göra så så använder man bara typ 4. Vlken årsmodell har du f.ö.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eknaton 0 Postad 4 Juni , 2009 Jag skulle kanske sagt att det finns möjlighet att fästa locket med 8 bultar, men eftersom det skulle ta evigheter att göra så så använder man bara typ 4. Vlken årsmodell har du f.ö.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2009 En bild på hur luckan ser ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2009 och motsvarande mutter i motorrummet. Tratten av en halv flaska är bara för att det lättare styr in, iom att bulten ju är sisådär 30-40 cm lång el nåt. Min är en 72:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2009 Missade ju bilden hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eknaton 0 Postad 4 Juni , 2009 Så här ser motorrumsluckan ut på en 76:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2009 Sickna jäklar, man trodde ju att saker o ting blev bättre allterftersom årsmodellerna går.. 8 (4) bult är inte kul om man behöver ner i motorrummet av nån anledning. Om du inte drar åt någon av dem alls, vad händer då? Om jag skippar min bult så får jag lite mer motorljud, men inte alls mycket. Även om du byter muttrarna (eller om det är gängorna i bultarna som börjar ge sig) till nya fräscha så lär ju inte åtkomligheten bli bättre av det liksom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eknaton 0 Postad 4 Juni , 2009 Det är gängorna som sitter under motorrumslocket som börjar ge sig. Teoretiskt så skulle man kanske kunna superlimma muttrar på undersidan t, men det skulle nog inte hålla länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 4 Juni , 2009 Jag hade samma problem för något år sedan. Och det värsta var att det inte höll tätt så jag fick massa regnvatten i motorrummet när det regna. Så jag köpte en kängsatts och gängade större hål med kraftigare skruv samt att jag bytte packningen runt om. Så nu håller det tätt. Det är ju bara när man behöver komma åt batterierna, impellern och drevet som man behöver öppna denna lucka. Resten av motorn kommer man ju åt inifrån ruffen. Senast ändrad av Crona | 04 juni 2009 | 17:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 7 Juni , 2009 Jag har ju utombordare och därmed ett stort outnyttjat utrymme i platsen för inombordaren. Har någon tagit upp luckor och gjort förvaring i motorrummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser