artsimons 0 Postad 4 Juni , 2009 Hej, Jag bo 1 tim 45 minuter från Tronheim fjörden. Har någon erfarenhet av att har båt i Norge? Dyrare än Sverige? Moms på båten om svensk köpt? mm mm mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 4 Juni , 2009 För några år sedan talade jag med en som hade båten i nordnorge. Efter ett par år fick han krav på att betala moms för den ansågs vara importerad till Norge. Myndigheterna ansåg att hans hembyggda inte alltför vackra stålbåt var värd ungefär tre gånger så mycket som han själv ansåg. Numera har han båten i Sverige under vintern, men seglar helst uppe i Nordnorge under sommartid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 11 Juni , 2009 Tror det är så att man får ha sin båt i max ett år, och sedan kan det bli frågan om att betala moms. Du bor i Sverige eller? Jag bor i Trondheim och skall faktiskt ta min båt på Lastbil om en månad upp till Trondheim, momsfritt. MEN, det beror på att jag ägde båten i minst ett före jag flyttade till Norge. Mer info finner du här http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=72044&epslanguage=NO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fcinf 0 Postad 11 Juni , 2009 Ja ett år verkar det vara... du kan ju alltid ringa och fråga tollen Midlertidig bruk av utenlandske fartøyer i Norge (jf Tolltariffens innledende bestemmelser §13, nr. 5) Personer som har fast oppholdssted i et annet land enn Norge kan innføre utenlandske fartøyer midlertidig toll og avgiftsfritt til personlig bruk i forbindelse med midlertidig opphold her i landet. Fartøyet kan bare benyttes av den som førte det hit til landet, eller av andre personer med oppholdssted i et annet land. Gjenutførselen av fartøyet må finne sted innen 1 år etter innførselen. I samsvar med reisegodsbestemmelsene kan den enkelte person som følger med fartøyet fra utlandet medbringe utstyr til personlig bruk under oppholdet her i landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 11 Juni , 2009 Det här angränsar till en fråga som jag själv söker svar på. Jag har planer att traila min båt till Norge för lite havsfiske. Det rör sig om ett par veckor. För att inte stöta på några överraskningar i samband med gränspasseringenm så hörde jag av mig till svenska tullen och frågade vad som gäller; Om det är några blanketter/deklarationer som ska fyllas i eller så. Damen i tullupplysningen svarade lite svävande att jag troligen blir tvungen att betala en depositionsavgift bestående av 25% av båtens värde när jag åker in i Norge. Denna får jag tillbaka när jag kommer tillbaka. Det hela låter i mina öron lite märkligt. Damen i fråga lät osäker i sitt uttalande och dessutom ger hennes svar en del nya frågetecken. Hur gör jag om gränskontrollen är stängd/obemannad? Vem bestämmer båtens värde? Har ni några erfarenheter om vad som gäller på området? Jag kan ju orimligen vara den första som hör sig för hos tullen om detta. Märkligt att de inte har tydliga rutiner kring detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 12 Juni , 2009 För att svara på den sista frågan så har jag kamrater som flera gånger trailat sina båtar för att fiska i nordnorge. De har aldrig stött på något bekymmer, mer än bränsleförbrukningen på bilen då. Att man skulle behöva betala 25 % av båtens värde för att man åker på semester med den låter ju helt orimligt. Även om Björn Rosengren sade att Norge är lite av den sista sovjetstaten så har jag svårt att tänka mig att de skulle vara så fyrkantiga. Dessutom tror jag knappt jag har sett en bemannad gränsövergång när man kommer lite längre norrut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser