Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
gocke

VARNING!!! OBS!! GARMIN G2 VISION ÅTERKALLAS? OBS!!!!!

Rekommendera Poster

Fick idag ett mail från GARMIN där jag frågat om felen på dom nya korten 2009.
Vad ska man göra när återförsäljarna inte äns är informerade?
Bifogar mailet nedan!

Från:  support@garmin.se Skickat: den 4 juni 2009 10:43:15 Till: jocky2002@*****.com

Hej Johan,
Det verkar vara fel på de nya bluechart g2 och g2 vision korten när det gäller djupangivelser.
Det kommer antagligen bli så att vi kallar tillbaka korten inom kort för att fixa till dem.
Var vänlig gå tillbaka till er återförsäljare för att uppge namn och telefon nummer tills när detta sker. Det är möjligt att återförsäljaren inte känner till detta ännu men det kommer de göra.
Med vänlig hälsning / Best Regards
Kathleen
Garmin Sverige - support
www.garmin.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde Garmin om detta i måndags 1-juni och fick svaret att det var fel på korten.

Ringde sedan till Erlanssonsbrygga och fick då beskedet att lämna nr o namn så skulle de ringa när de nya korten kom. Info ca 2 veckor??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag förstått det rätt? Gäller detta endast kort tillverkade/sålda under 2009?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Angående detta!
Ursäkta en novis, men varför uppdaterer man de digitala sjökorten och hur ofta?

Papperskorten ändrar man ju själv eftersom och räknar med missvisning beroende på åldern på korten osv. Men de digitala? Kan väl inte vara så stora förändringar som ska till varje gång. Kan man inte gå in på sjöfartverkets sida med editioner/rättelser och möjligen skriva upp det som är av intresse för en själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Även jag fick samma mail från Garmin, har inte fått mitt kort att fungera riktigt.

Jag bor i Malmö, köpte och betalade kortet i Göteborg på mässan.

Fick kortet med posten ca 2 månader efter detta.

Är inte pigg på att skicka in kortet och sen gå och vänta på ett nytt (äldre version)

Vet inte hur jag ska göra.

Problemet på mitt kort är att djupet i Limhamns småbåtshamn är för grunt för min båt enligt kortet, när jag planerar resor från min båtplats så fungerar det inte från min båtplats.

Kör jag ut ur hamnen så fungerar det!!

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Fick igår höra ytterligare en sak. Garmin har för avsikt att permanent ta bort hamnbilder och förekla G2 för att förbättra försäljningen av ny hårdvara. Om så är fallet känner jag mig lurad. Köpte en ny 3006C före jul och kunde inte tänka mig att kartorna skulle begränsas på det sättet. Är det någon som vet något mer om det? Har förökt ringa till Garmin men kundtjänsten verkar bestå av en telefonsvarare som hänvisar till återförsäljare.

Förvånad  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

va å kolla på en firma de hade fått 30 st oprogramerade kort helt tomma... nya nästa vecka lagom till midsommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asså jag är så jävla trött på att allt som garmin har att göra med går sönder ;/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag fick plottern efter 3 juni 2009 med 2008 kortet så ska jag kunna få 2010 års kort istället. Funderar på att vänta tills efter sommaren i hopp om att jag då kanske får kortet med de uppdateringar som ska komma från Hydrographica. Tänker då på Fjärdlång, Träskö, Storö och Lådna eller finns dessa med redan nu? Hörde att det skulle komma under juli men den uppgiften kanske inte stämmer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i kontakt med Erlandsons Brygga Stockholm där jag förra året köpte min Garmin 3010 0 nytt kort, Fick förra sommaren byta till 2008 års kort och levde i förhoppningen att de skulle höra av sig när nya kortet kommer, Men tyvärr verkar vi gamla kunder vara bortglömda, Var in på bryggans i Solna o fick ett kanska ointresserat svar att just mitt kort finns inte hemma men de kunde ta hem eller så kunde jag själv skicka in Suck,,,,Vi får se om det kommer något kort, Till saken hör att jag vid byte förra året fick fylla i ett papper o de sa att de skulle återkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fel på G2 Vision årsmodell 2010 också ! ! !

Jag köpte det (VEU470s) häromdagen och felet är att vissa av sjökorten inte är uppdaterade.

Det är sjökort från 2007 osv. Exempelvis så saknas också ett helt nytt sjökort som utkom under tidigt 2009 nämligen kort 937. Detta kort har förbättrad skala runt bland annat Strömstad hamn.

Jag är irriterad på Garmin eftersom när jag lägger dyra surt förvärvade pengar på ett nytt uppdaterat kort för 2010 så vill jag inte ha gamla sjökort ifrån 2007 inlagda. Dock så verkar Hydrgraphicas kort över kosterskärgården vara med vilket är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du vidareutveckla detta, bor nämligen i krokarna av Strömstad och har samma kort. Ska man uppgradera sitt -08 kort överhuvudtaget ? Köpte alla pryttlarna i en lokal butik (ååhhh så patriotiskt av mig) så det är ju enkelt att knalla ner och snacka omkull handlarn om man har lite kunskap om ämnet.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som bytt ut sitt 2008 kort mot 2010 och provat det. Ingår t. ex. årets nyheter från Hydrographica som t. ex. Fjärdlång när man får det utbytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod och provkörde 2010 modellen i en butik idag. Skiljelinjen mellan Sjörfartsverkets och Hyrdographicas kort är  tyvärr borta. Ingen uppdatering från Hydrographica finns med och kommer inte under året. Jag kommer nog ändå att skicka in mitt kort för utbyte innan året är slut.

Kunde inte motstå snabba Garmin 720 så jag köpte en för under 10.000. Nu blir det utbyte av kabelstam eftersom anslutningen skiljer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK för att du uppdaterade denna tråd -- jag köpte också ny Garmin förra sommaren (men lite mindre 620, som även fungerar i bilen och ute i skogen). Har förstås glömt att begära ny version av sjökortet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr blev det något strul i år så Fjärdlång, Träskö, Storö och Lådna från Hydrographica är tydligen inte med på 2010 års kort. Nuvarande 2008 kort går bara att byta innan årets slut och då får man inte med dessa. Lite synd. Annars är det bara att fylla i formuläret och medsända kortet till Garmin. Papperskorten ( 2 st ) över Fjärdlång har jag köp iaf. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också alla Hydrographica kort i södra skärgården, köpte S o N Fjärdlång på båtmässan i Älvsjö i våras. Tycker det är viktigt att stödja Hydrographica genom att köpa korten, plus att jag gillar den gamla A2-storleken. Hoppas att det kommer 10.000-del även för Sadelöga-Tröja.

Väntar med att skicka in 2008 Garmin-kortet tills båten står på land om en månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lade mitt kort på lådan i lördags och igår onsdag kom avin från posten att paket fanns att hämta. Snabbt jobbat.

Hade såklart kopia på gamla kortet som används i pc;n så jag var inte speciellt nervös att det gamla skulle komma bort. Har precis provstartat nya kortet i pc;n och som jag tidigare nämnt saknas linjerna som så bra visade övergångarna till Hydrographicas kort. Dessutom är nu övergångarna nu så mjuka att man själv måste veta vilket kort man är inne på så att man inte förväxlar. Lite trist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte mig en ett nytt kort nu i somras ska jag få detta utbytt lr har jag redan den nya versionen av sjökort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du 2010 kortet redan. Bytet gäller de som 2009 fick 2008 års kort istället för 2009 års kort som innehåller fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott det låter bra, nu när det ändå pratas om dessa kort tänkte jag kolla om det finns möjlighet på något sätt att uppgradera sig till ett vision kort? Utan att behöva gå och köpa ett nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på att uppgradera från Sthlm/Mälaren till Ostkusten men försäljaren sa att det inte gick utan det bästa var att sälja det gamla på t. ex. Blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrivit tidigare är jag väldigt besviken på 2010 års kort gällande gränsvisningen mellan de två sjökortstillverkarna. Funderade lite på om jag skulle behålla det gamla kortet i plottern tills jag kikade lite närmare på mina kort i Garmin HomePort. 2010 års kort visar Hydrographicas kartor redan vid 0,5 nm vilket är en väldig skillnad mot 2008 års kort. Dessutom kommer här en annan STOR skillnad. Lägger upp två bilder som visar samma område i 0,5 nm skala. Första bilden är från 2008 års kort och den i nästa inlägg från 2010 års kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2010

Edit:

Som plåster på såren för krånglet sände Garmin med en värdecheck på 100 :- som gäller deras produkter. En extra strömkabel till min 720 att användas hemma har därför köpts idag.

Senast ändrad av 666D3 | 23 oktober 2010 | 14:10

post-10011607-1394236541,3008_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 720s med sjökorten på SD minne. Skaffade Garmin HomePort. Vet du om det är någon skillnad med att köra 720 med kabel mot PC eller att köra HomePort m otSD-kortet?

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder bara kabeln till att få ström och för att kunna träna på plottern inför nästa säsong. Lite kul att köra i simulatorläge och lägga till radar på delad skärm. Annars kan man bara leka med skärmen. http://www.youtube.com/watch?v=KQOBBdRDn4M

Tror inte man kan köra den direkt mot pc;n.

HomePort känns annars lättats att jobba i tycker jag. Det är lätt att kopiera t. ex en rutt från kortet i datorn till plottern. Sjökortet har jag i både pc;n och plottern. Denna gång valde jag att kopiera till sd kort medans jag förra gången kopierade till usb-minne. 

Senast ändrad av 666D3 | 25 oktober 2010 | 16:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...