gockemannen 0 Postad 4 Juni , 2009 Har en ockelbo ht 15 med en 15 hk motor...den går rätt bra men vill inte riktigt upp i plan. Man skulle ju kunna sätta på en större motor...om man hade pengar men så är inte fallet... Har införskaffat en trimfena som skall på i helgen. Tror ni den kommer komma upp i plan eller kastar jag pengar i sjön??? Om nån har idéer så hojta till! Även om ni har ett kapell =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 5 Juni , 2009 Ingen förståsigpåare??? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 5 Juni , 2009 Hej Vet inte vad båten väger, men 14 fot och hardtop 15 hk. Låter för mig som att det inte borde gå. Har dock aldrig provat fenorna någongång. Har haft en 14 fots gammal sportbåt en gång med 20hk. Den var säkert lättare och orkade typ precis upp i plan med mig själv i. Du kan väl berätta om det gick sen. Men det är bara vad jag tror. Lycka till iallafall. Senast ändrad av CaptainHowdy | 05 juni 2009 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Juni , 2009 Svårt att säga!? Fenorna hjälper ju till att lyfta men ger samtidigt mer motstånd genom vattnet och med 15 Hk så kanske det blir hugget som stucket...... (alltså ingen skillnad) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronan 0 Postad 6 Juni , 2009 Lägg ner projektet ! Det kommer inte att funka, du kan sätta ditt hur många fenor och trimmplan som helst det kommer aldrig att gå som du vill med en 15 hk motor - du bör ha minst 30-40 hk för att få någon ordning på båten. Mitt tips är att du säljer båten - köp något mindre och sätt på din 15 hk ! MVH Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 8 Juni , 2009 Positiva killen =) Jag har skruvat fast hydrofoilen men inte provkört än. Självklart räknar jag inte med ett fartviddunder men räknar ändå kallt med att den kommer gå bättre i vattnet. Innan hydrofiolen så gick den bra men grävde lite så jag tror det kommer gå bättre. Gör det inte det har jag ju bara gjort av med 250 riksdaler vilket iallafall inte gör något i den stora konkursen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser