coke 2 Postad 4 Juni , 2009 Nån som vet vad det kan vara för fel på mitt 290 drev? De är så att när jag lägger i växel framåt och försöker lyfta upp drevet för hand så går det inte pga att backhakens krokar låser fast sig i själva stången (om nån förstår vad jag menar) och ända sättet är att manuellt med handen dra ner det lite med handen för att sedan kunna lyfta det! Har kollat injusteringen av backspärrsstången till backhaken som ska påverka bygeln och den verkar vara bra justerad då den bara ligger och nuddar bygeln vid friläge och påverkar bygeln när jag lägger i backen! Finns det fler justeringsmöjligheter på 290 drev eller kan något vara trasigt och vad isf? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 4 Juni , 2009 Tror inte det är något fel- har samma problem med mitt drev och enl. uppgift så ska det vara nästan omöjligt att dra upp drevet för hand, det ska behövas en ordentlig stöt för att backhaken ska släppa. Men om någon har andra uppgifter så kan det ju vara intressant att veta. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 4 Juni , 2009 Enligt drevia som jag varit i kontakt med ska man kunna lyfta upp det för hand utan problem när man har växel fram ligger i men som sagt det kan jag inte med mitt drev! Skulle gärna vilja veta med säkerhet hur det ska vara och om det nu ska gå att lyfta det för hand vad vad som kan vara trasigt eller feljusterat! Inte kul om det är så att det ska kunna lyftas för hand och det inte går utifall olyckan skulle vara framme och man kör på något och drevet går sönder bara för att man trodde det skulle vara så MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 4 Juni , 2009 Det sall inte vara några som helst problem att lyfta drevet för hand om du lägger i växel framåt. Om det inte går är det något som är fel, helt klart. Har själv ingen aning om vad som kan vara fel men jag har själv haft ett par 290 drev och inga problem alls med dom. Jag tror något måste vara slitet / trasigt och det bästa du kan göra är att ta kontakt med någon som kan VP drev (beroende på var du bor). Är det i Stockholmsområdet kan jag rekommendera MARECO i Fisksätra. Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 35 Postad 4 Juni , 2009 Ganska säker på att det inte utan vidare går att lyfta drevet med fram växeln i. Backhaken kommer hindra det och det är helt i sin ordning! Däremot skall det gå lätt att med en hand dra ned den och sedan lyfta ut drevet. Med backväxeln i skall det däremot inte gå att lossa backhaken den är då spärrad. Kan kanske låta lite märkligt men backhaken är inspänd med ett par fjädrar (en på varje sida) som ger med sig och gör att hakarna lossar vid ev grundstötning. Har själv lång erfarenhet av 290 drev (sedan -88). Det är inget fel på ditt drev bara att åka vidare. Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 04 juni 2009 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 5 Juni , 2009 Märkligt att inte en sån firma som drevia känner till detta isåfall!! Folk som dagligen år in och år ut sysslar med dessa prylar borde väl för tusan ha en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 Juni , 2009 Tror att det är en fråga om semantik. Det går att lyfta drevet med växeln i läge fram. men man fåt ta i utav bara h...... och antagligen knycka till lite. Normalt lyckas man inte med muskelkraft, men troligen skiljer sig olika drev lite på den punkten kanske p.g.a. varierande fjäderspänning, glapp etc. Har ett, och har haft ett, 290 drev och jag kunde inte lyfta något av dem. Men jag kanske är för klen. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 5 Juni , 2009 Det ska inte gå att lyfta drevet för hand i något läge. På 100- dreven var det så, men det var ingen bra lösning. Om man med ett 100-drev, måste, i planingsfart dra av gasen snabbt, lyfts drevet av vattenströmmen, och om man drar på igen slår drevet ner med en smäll. Du kan vara lugn. Är det något fel med backspärren på 290-drev, så är det att den inte hakar fast, vid backning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 5 Juni , 2009 Man kan tycka det ! Men det är bara svammel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stoffe79 0 Postad 5 Juni , 2009 Jag kan inte heller lyfta upp mitt 290 drev förhand i nått av lägena. Jag måste trycka ner backspärren för att göra det. Sen funderar jag på en annan sak bara. När jag lägger i backväxeln så låser inte backhaken. Jag kan fortfarande trycka ner den för hand och lyfta upp drevet. Vet inte om det ska vara så? Har dubbla drev och är samma på båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 5 Juni , 2009 Det ska vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 5 Juni , 2009 Jag får nog korrigera mig lite angående fel på backhaken! Om fjädern till bygeln, som stången trycker på, går av. Eller om bygeln kärvar, så att den inte går tillbaks i sitt övre läge, så fungerar inte backspärren, utan är låst hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 10 Juni , 2009 Det verkar som det råder delade meningar ang detta problem och frågan är då ska man eller ska man inte kunna lyfta drevet för hand utan att behöva påverka haken????? Det kanske man aldrig får reda på förrens olyckan är framme och då är det bara och hoppas att det funkar som det ska annars blir det nog dyrt!!!!! MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser