Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Mad-Jim

Start & förbrukarbatteri. Även tändspole

Rekommendera Poster

Har två likadana batterier..Nordström 110Ah Marint start/förbrukarbatteri.

Har sedan  en huvudströmbrytare där   jag kan välja batteri 1 , 2 eller båda.

Har  då valt batteri  1 som skall agera som startbatteri...och 2 som förbrukarbatteri.

Frågan är om man skall välja ett renodlat startbatteri med stor kapacitet  som start, eller om det räcker med det befintliga jag har? Båda är nya. Anledningen till frågan är  att jag har haft fixat med avfallspumpen till septitanken...och har då  testlkört den utan motorn igång. Suger den mycket ström? Någon som vet?  (Motor:mercruiser V8 220hk.)

Sedan hade jag även båten på varv för drygt en vecka sedan då de bytte rotor, fördelarlock och även lade en temporär pluss kabel på tändspolen för att lösa startproblmet jag hade. (skall byta startbox, eller va det heter, därav temporära lösningen till tändspolen från batteriet direkt eller via huvudbrytare).

Någon som vet om det kan dra tjuvström om den ligger på batteriet direkt om båten inte används?

Detta blev flera frågor i en...*L*

Mvh Jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tändspolen direkt på batteriet kommer du ha ihjäl tändspolen. Då ligger den och drar ström konstant och kommer bränna sig i småbitar. Tändspolar är inte riktigt gjorda för att ha ström konstant utan urladdning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spanade lite på det...och  jag hade fel... kabeln ligger inte direkt från batteriet på tändspolen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...