Seaflower08 0 Postad 3 Juni , 2009 Håller på att bli färdig med fritidssysselsättningen jag har inför båtsäsongen, Mahognybåten Nestor. Det finns speciella s.k. båtmotorföretag som säljer fantastiskt dyra båtmotorreservdelar. -Vad är skillnaden på Båt och bilmotor frågar jag mig? -Det visar sig att i grunden är alla motorer en bilmotor som är omkonverterad som det så fint heter till båtmotor. -Den enda påtagliga skillnaden är kylningen av motorn, samt backslag istället för växellåda. I min båt sitter en Volvo B18 motor med tillverkningsnummer 045 -64 års modell. Som båtmotor är det en Volvo Penta BB30. Jag har bytt ut elektriska detaljer och även packningssatser membran och annat. I en bilreservdels firma är det inga som helst problem att få fram dessa delar och till ett vettigt pris. Om jag istället i min okunskap skulle vända mig till en båtmotorfirma kostar samma delar som jag köpt tre gånger så mycket. Kan vara bra för er andra att veta. /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser