Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
BjornF

Ingen gnista - bytt fördelarlock, rotor & spole.

Rekommendera Poster

Hej !

Kompisens Mercruiser 7,4L (Cheva 454) årsmodell -95 vill inte ge gnista. Vi har bytt fördelarlocket, rotorn och tändspolen men det är fortfarande dött. Däremot är det bra kräm i startmotorn som går kraftigt går runt som den ska. Vi har också kollat att inte någon strömbrytare vid reglaget har fastnat i dödläget. (Då borde föresten inte heller startmotorn gå runt va?) Tändkablarna sitter på som de ska. Startlåset också kollat och uteslutet.

Vad härnäst? Finns det någon felsökningsmetodik som ringar in vad som är problemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

startlåset var kollat o uteslutet  kopplade ni bort kortslutningskretsen svart/gul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Tack för snabba svar med nya ledtrådar!

Känner inte igen någon svart/gul kortslutning....  Snälla berätta lite mer om den. Vart sitter den och hur funkar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den ska sitta på tändningslåset om jag inte har fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, börja vid tändstift o kolla gnista, sedan till fördelaren, sedan te tändspolen, kolla alla tändkablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett tips från en mek att det evt. skall finnas en hängsäkring på kabeln från tändningslåset någonstans. Ska såklart kolla det.  Uteslöt först denna kabel eftersom startmotorn går men enligt meken så grenar sig den kabeln ofta och går till fler punkter.

Något tips på vart den nämnda hängsäkringen sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du inte hittat ngn hängsäkring och Du inte har ström in till första delen av händelsekedjan, d.v.s. tändspolen, så är det bara att gå vidare bakåt genom att följa ledningen från strömspolen och till nästa brytpunkt bakåt. Nånstans kommer Du att upptäcka ström och då kan Du komma fram till mellan vilka brytpunkter det finns, respektive inte finns ström. Med brytpunkt menar jag där sladden går in t.ex. i en ny skarv, en kopplingsdosa eller annat. Använd en testmejsel, kostar nada på t.ex. Mekonomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...