Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
PatrikTherese

Helt nya på båt och vet inte om detta är ett bra köp?

Rekommendera Poster

Jag och min man har bestämt oss för att köpa båt. Vi har en budget på ca 100000 kr och är ute efter en stypulpet i 5-metersklassen.

I lördags åkte vi till en båthandlare och hittade vad vi tyckte var en väldigt lämplig båt för vår familj, en Ryds 510 GTS från 99. Den är i mycket bra skick och vi föll helt enkelt för den efter provkörning.

Vi pratade ihop oss själva en stund och gick sedan in till säljaren. Där diskuterades pris och vad som skulle ingå. Det slutade med att vi fick ner den till 98000 (ha ha, från 98500, men ändå) inklusive en ny GPS Garmin 420 s, en extra trycktank, komplett förtöjningspaket och klass 3 lås och kedja. Dynsatsen är komplett och fräsch, hela båten och motorn är i vad vi kunde se mycket gott skick. Pulpetkapell eller vad det heter finns med likaså badstege och vattenskidbåge. Min man har en del vana från båtliv då han spenderade hela sin barndom på sjön men nu har 10 år passerat utan båt för oss båda så vi känner oss som nybörjare lite grann igen. 

Vi skrev kontrakt och åkte därifrån nöjda. Av erfarna vänner hade vi fått höra att vi skulle ta nummer på både skrov och motor för att kolla upp att de inte är stulet.

Sagt och gjort. Idag har vi ringt och kollat upp detta. Då visade det sig att både båt och motor inte är från 99, utan från -96!!

Vi fick en liten chock då det var av just den anledningen vi vänt oss till firma istället för privatperson, för att det skulle kännas tryggare att handla hos någon man har garanti hos.

Givetvis ringde min man direkt till säljaren som sa: jaha, ojdå, jag ska prata med chefen så återkommer jag sen. Sagt och gjort, en stund senare ringde han och sa att de kan gå ner till 95000 kr, men inte mer eftersom de tror att de får ut det ändå för båten.

3 år är ju ändå 3 år, men spelar det någon roll? Säljaren sa att det inte är någon större skillnad när det gäller båtar. Hmm... Nu behöver vi tips och råd, vad tycker ni? Är priset bra eller ska vi leta vidare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry om jag gör dig besvikten. Men 3 år gör ganska mycket. Ok inte på själva båten men motorn.Nu har du inte skrivit vad det är för motor men ändå.

Hade det varit jag så skulle jag med blixtens hastighet backat ur affären. Lycka till med båtköpet. Låt dom sälja båten till någon annan. lycka till med båtköpet/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Det är klart ni ska trycka på säljaren att det va fel! kalla dom oseriösa som inte vet va det va för årgång hade det varit samma sak fast gällande en bil så hade det blivit bra väsen är ja säker på. 3 år spelar väl ingen roll om båten va i fint skick men klart att dom tjänar mer som annonserar båtarna som nyare, hoppas verkligen det va ett misstag. Lycka till med er fina båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är en Evinrude 70 hk 2-taktare.

Ja, vi känner nog att vi hellre backar nu och letar vidare än sitter i en båt som vi inte är nöjda med. Lika väl som vi längtar efter en båt vill vi inte förhasta oss, så ärliga svar uppskattas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man seriös så håller man inte på och jiddrar om att båten är 3 år nyare än vad den är.  Den dag något skulle trassla så kommer han inte att vara så intresserad att hjälpa dig. Det finns många båtar til salu. Lämna den försäljaren och leta upp någon vettig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på andrahandsvärdet och miljön skulle jag definitivt satsa på en båt med fyrtaktsmotor eller en modern tvåtaktare med insprutning. Är lite dålig på Evinrude och det framgår inte om denna motor är utrustad med den nya tekniken, men jag misstänker att den kom några år senare än -96.

Lycka till med båtköpet! Riktigt dåligt av handlaren att inte ha koll på årsmodellen! Lite skandalvarning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Förjä..... med oseriösa handlare. Jag hittade denna på blocket den får ni kärra till oxå.

Ryds

Lycka till. //Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det dräller av båtar ute till försäljning. Ni kommer bara ångra er för det kommer gnaga i er att ni blivit lurade på 3 år.

På båten spelar det ingen roll men på motorn gör det skillnad.

Köp en annan!

Vilken annons var det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket oseriöst av handlaren. Styrpulpeter av den storleken ni söker finns det mängder av på begagnatmarknaden. 3 år gör ingen avsevärd skillnad på båten, men kan bara betydande då det gäller motorn.

Ställ in sikitet på att häva köpet och jaga vidare, ni kommer finna många varianter att bli förälskade i. Jag tycker dessutom som någon annan skrev att ni bör fokusera på en 4-taktsmaskin i den prisklassen ni letar.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man blåst er på 3 år så kan man fundera på vad som mer är fel. Kan ju knappast varit problem för en seriös säljare att hålla ordning på.

Påminner mycket om ett liknande fall bär vi höll på att bli påprackade en båt av ett visst företag.

Häv köpet.

Dessutom så skriver du Motorn är en Evinrude 70 hk 2-taktare.

Som i tidigare inlägg så rekomenderar jag att välja en 4-taktare.

Orsak, Miljö både för er och andra, ljudnivå och bränsleförbrukning.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från det ena till det andra,,

Har ni verkligen funderat igenom valet av båttyp? En styrpulpetare har ju ett ganska begränsat användningsområde, för att vara snäll. Särskillt om man har barn med. Någon typ av väderskydd är ju guld värt. Har ni kikat på ngn, typ av Hard Top båt?

Inte lika hippt och häftigt kanske, men bra mycket mer båtliv för ungefär samma pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker som många andra att det verkar vara ett oseriöst företag. Jag drog örona åt mig direkt när jag hörde hur det fungerat och svaret ni fick.

Min åsikt är att ni skall dra er ur och titta vidare. Gillar inte att behandlas på det sättet av handlare. Sen håller jag med att en fyrtaktare är ett bättre köp, dessutom har jag personligen värdelösa erfarenheter av just den motorn. Krångel och åter krångel = dyrt.

I vilket fall, lycka till med båtköpet och jag vet att ni blir lyckliga båtägare inom kort Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma uppfattning här som alla andra. Båtköp är för det mesta ingen billig affär och du skrev ju att ni var beredda att ni köpa hellre litet dyrare från ett företag än från en privatperson, för att det känns tryggare. Nu uppfyller ju företaget inte era krav på trygghet, minst sagt. Alltså häver köpet. Det finns många båtar där ute och jag är utombordare tvåtakt freak :-) och tycker om de nya E-Tec motorerna. Men 4-takt är det inget fel med heller. Lycka till med sökandet och uteslutar inte privatpersoner per automatik. Det finns snälla, seriösa privatpersoner också, t.o.m. här på MG :-)

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köpa en 12 år gammal Envinrude är som att be om problem. Sen tycker jag också at ni skall antingen gå till en mer seriös/ärlig handlare eller köpa på Blocket. Skall Ni ha en motor som är mer än 5-6 år gammal så tror jag att det är Yamaha eller andra japaner som gäller. Själv har jag inget emot 2-taktare - vill man läsa den debatten så har det redan skrivit spaltkilometrar om det.

Vad gäller motorer är det också intressant om de har gått på Västkusten, ostkusten eller i någon insjö pga risk för rost.

Sen vill jag ge Er eloge för att Ni kollar att inte motor och båt var stulna - tänk om alla gjort så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en annan tanke; Köp en äldre båt, glasfiberbåtar håller i evigheter och köp sedan en avsevärt nyare (4-takt) motor, en med garantier. Finns det något mer opålitligt än en utombordare (eller var det förr det var sant?)

Övrigt, varför handlare? vad är det som säger att dom är mer ärliga än privatpersoner som säljer på blocket eller andra köp/Sälj sajter? Denna historia bevisar ju motsatsen.

Lycka till med båtköpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...