Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Bovallstrand

sjövägen eller lastbilsfrakt Göteborg-Smögen

Rekommendera Poster

Har just köpt en Bayliner 245 i USA som kommer till Skandia hamnen i Göteborg rätt efter midsommar.

Är det någon som vet om en som eventuellt kan frakta båten på lastbil  från Göteborg till Smögen till ett vettigt pris. Behöver en lastbil med kran i så fall. Vikt på båt 2400 kg och 2.57 meter bred.

Alternativet är att köra den upp sjövägen, någon som vet hur många sjömil det är och vad man kan beräkna i tid vid 22-24 knops fart. Kör i så fall non stop.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär två timmars gång i den farten - klart du skall köra upp båten!! Från Skandiahamnen är du dessutom på rätt sida Rivöfjorden. Vill du undvika sjö kan du alltid gå bakom Tjörn Orust, gå via Strömmarna/ Bassholmen och ut i Gullmarn.

Varför köra non-stop - finns mängder med fina ställen att stanna till på utmed vägen.

Ha en god tur, och lycka till med nya båten!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att köra non stop är att jag inte har ferie och då blir det bara transport. Men jag skall självklart ta mig tid senare i sommar.

Tack förhjälpen. 2 timmar hur mycket bränsle snackar vi om? Hur många sjömil ca.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du mailade mig ang transport. Återkommer med pris på transport Gbg/Smögen. Upphämtning i Gbg hamn och sjösättning i Lundby hamnen hamnar på ca 1500-2000kr. Skulle gissa på att du har ca 55 distans till Smögen så att lösa det på två timmar blir svårt. 3 timmar får du nog räkna med om du inte kan gå utomskärs. Mer än 2l/dist bör din båt inte dra.

Sjösättning i Gbg hamn kostar 10000kr så det är inget alternativ...

Själv hade jag nog tagit den på lastbil om jag inte till 100% visste att det bara är att starta o köra alt ha tid o ork med krångel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till båtdårarnas paradis!

Nu tycker du säker att jag är taskig men det får du ta. Ifall du säger att farten är 22 - 24 knop och du får ett svar att det tar ca 2 timmar lär sträckan vara omkring 44 - 48 M. Nu utan att titta i ett sjökort känns denna sträckan lite kort. Utan att veta skulle jag säga drygt 50M.

Nu till din kompletterande fråga. Hur mycket bränsle förbrukas under resan. Eftersom du inte redovisat vilken motor eller motorer det sitter i båten, hur tungt båten är lastad samt rådande väder (farten har du redan angivit). Varför frågan är ganska öppen. Men räkna med 2 l/M så har du åtmintonde en hum om förbruknign och kostnad. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade snabbt på eniro's nya sjökort fick det till närmare 60 sjömil, visste inte att det fanns. Det var därför jag frågade, har inte köpt sjökort ännu. GPS garmin 420s sitter i båten.

Så jag tippar på 100 liter.?

220 hk V8 2 personer så total vikten blir under 2600 kg

Men skall vänta med beslut till jag får totalpris för frakt.

Att köra själv skulle kosta ca 1500-2000 kr för sjösättning bensin 1300 kr

totalpris borde då bli ca 3000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt. Visste inte att den funktionen fanns

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peronligen föredrar jag att ta hem de båtar jag köper (har köpt genom åren) sjövägen, men det kan ju finnas många detaljer som avgör val av transportsätt.

Fast det var inte det jag funderade på, utan varför du skall frakta båten till Smögen när du har nicket Bovallstrand. Det är dessutom kortare väg landvägen till Bovall än till Smögen.

Och du är naturligtvis  helt införstådd med vad det enda är som buvaliterna får först i sotenäs kommun?

tommy

gravare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg på 10 000 kr på totalpriset då hamnen inte tillåter någon annan att sjösätta i området utom genom sig själva. De är hutlösa i kostnaden!!

Cax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är från Bovallstrand, men båten skall ligga rätt utanför Hunnebostrand.

Så helt korrekt skall båtes fraktas från GBG till Hunnebo

Eller köras upp på sjövägen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...