Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
netsplit

Finns det någon risk med köpa denna från USA?

Rekommendera Poster

Hej,

Är sugen på Lowrance HDS-7 plotter/ekolod. Kostar 15 000 exkls givare i Sverige och 8 000 inkls givare i USA. (http://www.tigergps.com/lowrancehds7.html)

Om jag köper från USA, vad finns det för risker. Då menar jag inte risket i form av paket som inte kommer fram osv utan snarare - finns det några risker att våra sjökort inte är kompatibla med enheten eller liknande?

Helt enkelt, finns det något som gör att ett USA-köpt ekolod inte funkar i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

handlade min garmin 4010 från gpscity.com , funkade kanon. o allt är samma som här..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en lowrance plotter i Usa förra året. Passade även på att köpa sjökort där och allt har funkat bra.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter jättebra! Men vad finns det som kan skita sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan jag i värsta fall leva med bara grejerna fungerar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den inte fungerar som den ska, så får du förmodligen inte hjälp i sverige med garantier.

Jobbigt och tar tid att skicka saker tvärs över atlanten för att få garantihjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort säkerligen en bra bit över 100 köp från olika delar av världen. Tror två saker har varit trasiga när jag fått dem varpå jag fått betala frakten tillbaka i ett av fallen. Svenska postens avgifter för utlandsfrakt ligger på snudd på ockernivåer, men inte så mycket att sörja över...
Kollar bara vad det är för garantier, sen att skicka tillbaka får man leva med om det skulle strula (vilket det då sällan gör).

När det handlar om dyrare saker så kan det ju vara en fördel att hålla sig till erkänt pålitliga handlare (Tiger GPS får man nog räkna dit) och du har ju ofta någon köpförsäkring när du betalar med kort.

Annars funktionsmässigt så lär det fungera, många av Lowrance produkter går att få på svenska även när de är importerade. Kika även om du kan köpa med även sjökorten från utlandet. Köpte mitt Navionics Gold över Vänern mm på eBay från England och det var ett par hundralappar billigare än i Sverige, plottern köptes från Cabelas i USA.
Kan dock bli dyrt från USA om de räknar enskild frakt på det eller nått sånt.
Moms och tull åker du nästan garanterat på från USA när det skickas som paket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om paketet levererasav en budfirma åker du garanterat på tull och moms, eftersom dessa är ålagda att ta ut och betala in dessa till staten. MEN...om paketet levereras med USPS (US posten) så slinker det lättare igenom. Värdet skriver avsändaren på utsidan, och den trötte posttjänstemannen som stoppar ditt paket beräknar avgifterna baserat på detta.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte själv en Garmin 4010 från TigerGPS.

Stiften till 12 voltsmatningen på baksidan gick av. Åkte till Garmin i Gbg.

De tog allt på garantin trots att jag med en gång sa att jag köpt den från USA direkt via nätet. Garantin gäller alltså!!

Cax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Cool

Detta kan vara ett alternativ, då man slipper tull & moms eftersom det är ifrån England och bra priser!

Jag har själv köpt en Lowrance 8200 plotter därifrån förra året !

Innehavaren heter John Grandshaw och är väldigt hjälpsam!

http://www.jgtech.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra tips, synd att det är dyrare att köpa därifrån än USA med tull och moms inräknat :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet om det är någon skilnad på dom som säljs i europa och US?           De jag har hört att det inte ska gå att köra Lowranc HDS själva GPSen här i sverige utan att dom har lagt in någon bugg i den för att hindra privat importen, men om man kollar på specifikationerna på svenska och amerikanska sidan så är dom lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...