Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
MikaelC

HT eller mittkabinbåt? Uttern 5500 HT, Örnvik 566 MC eller annan? Motor?

Rekommendera Poster

Efter 25 år med en trio III från ca -65 (norsk 4.9 m lång HT båt) är det äntligen tid för min pappa, mig och mina syskon att göra en båtklassresa uppåt!

Vi har ingen erfarenhet av båtar på denna sida om skiftet mellan 60 och 70-talet och behöver därför hjälp av er som har erfarenhet av båtar som inte är antikviteter.

Beskriver så gott jag kan användningsområdet för båten:
Att ta 4 /- 2 personer med packning i stort sett varje helg mars till november i alla väder till sommarstugan. På väg ut korsar vi mysingen i Sthlms skärgård där vågorna vid sydvind nästan har fri passage från öppet vatten och kan bli i mitt tycke höga ( 2m kanske). Trion har klarat detta utan att kapsejsa även om det inte gått fort framåt och doppat nosen i vågtopparna ibland.

Önskemål:
-Båten ska kunna plana med folk och packning och inte låta som att den ska gå i bitar i motvind men vi behöver inte köra fort när det blåser riktigt mycket.

-Då torsken verkar vara på återkomst har min pappa även uttryckt önskemål att båten gärna ska gå att pilka torsk från.

-Dessutom vill vi kunna gå in vid fören så att föräldrarna som inte blir yngre direkt ska slippa balansera på relingen vid båtplatsen. Däremot har vi inget krav på övernattningsmöjligheter.

Vi har tänkt oss att lägga ca 150 000 kr på båten. Båtar som kommit upp som mest intressanta är Uttern 5500 ht eller Örnvik 566 MC. Men vi har även kollat på Bella 570/571 och Yamarin 5800, men den förstes utseende faller inte alla i familjen i smaken och den senare verkar ligga för högt i pris.

Några kommentarer till dessa båtar eller förslag på andra lämpliga båtar?

Ett annat kapitel är vilka motorer som passar de föreslagna båtarna och användningsområdet. Många av uttern 5500 ht båtarna finns med 90 hp mercury tvåtaktare eller fyrtaktare från 98-02. Någon som har erfarenheter av dessa motorer?

Örnviken finns däremot ofta med äldre 75 hp motorer. Finns en ute nu på blocket med en 75 hp Evinrude E-tech från 2005 som verkar ok. Någon som vet om 75 hp räcker för planing med full packning och folk?

Tacksam för alla kommentarer vi kan få om detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...