Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
degistive

Kan någon förklara det här med elväxel

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köptr en evinrude 60hk 3cyl med elväxel det är årsmodell 1970.
Det här med elväxel är nytt för mig då alla andra motorer har haft växelstag istället.
Har några frågor ang elväxel om någon kan försklara.

1.
Hur känner elväxel av vilken växel man ska använda? 
Om det sitter i reglaget så hur är det monterat?

2.
Är osäker på om min fungerar då den startar upp med framåt växeln i och det händer   inget när man lägger i neutralen eller backen vid uppstart. Ska tilläga att den bara har blivit startad i 2-3 minuter för jag har nått fel med power boxen så den dör efter en stund.

3.
Har hittat 2st kablar från motorns baksida (den sidan tändstiften sitter på) som går ner till växelhuset, tror det kan vara de som styr elväxeln, undrar om det inte går att koppla in elväxeln till en 3 stegs vipp kontakt istället om reglaget inte fungerar som den ska för när jag mäter med tänningen på så får den inte ström på de kablarna oavsett vilken växel som man väljer på reglaget. Någon som vet hur man kopplar in till en vippkontakt?

Om någon har en power box till salu som passar min motor så hör gärna av er.
Även andra delar är av intresse

Mvh/Degistive

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna du beskriver går till 2st solenoider (elektromagneter). Den ena till backen och den andra till frammagneten. Ena sidan på magneterna är jordade dvs kopplade till minus via godset. När du lägger i framåt på reglaget så är det en mikrobrytare i reglaget som sluts och ger ström till frammagneten. Den suger då åt sig framdrevet, det samma sker vid backning. (Enkelt förklarat då dessa vxl.hus innehåller en del fjädrar och brickor mm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja inte riktigt så vid stömlöst så ska framväxeln ligga i det är av säkerhetskäl så att du ska ta dig iland enl amerikanska coast gards regler.det finns elektrohydralisk till 1972 sedan1973o 1974 blev det hydraulmekanisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt om jag givit felaktiga uppgifter, dock står det i elschemat i min handbok att 1970 60Hp har forward och reverse solenoids. 1968-69 55Hp och 1971 60Hp har neutral och reverse solenoids. Troligtvis ett feltryck då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok om jag förstår det rätt så ska det gå att koppla alla kablar till en 3 stegs vipp kontakt för jag tror att brytaren i reglaget inte fungerar. Du är inte intresserad av att sälja en PDF kopia av din handbok till 60hp årsmodell 1970. Du kan ju maila mig på degistive@hotmail.com

Mvh/Degistive

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Ledsen om jag uppar en gammal tråd, men jag sitter precis i samma sits.

Jag har en Johnson 60hk 1971, där alla kablar i reglaget är lösa. Jag har lyckats få igång den genom att koppla samman batteri start tändning.

Men nu vet jag ej hur jag ska koppla för att få igång elväxeln.

Jag har lila/grön, svart, grå, grön, brun, blå, men vet inte alls vilken som är vilken.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...