Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
daniel_h

mercruiser v6 dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej hej nu är det nästan sommar och båten har åkt i sjön, inte helt problemfritt dock, förra året så gick den helt utan problem ända tills vi tog upp den, det enda som är gjort efter det är att vi körde runt glykolblandning innan vinterförvaring.

Nu är det så att den går bra en stund innan en dör eller går ner i varv, kör man i 20-25knop och varvar ca 3000rpm så går den bra ganska länge ca 10 min, drar man på fullt så dör den efter bara några sekunder, det är precis som om man drar av på gasen och så går den lite ojämt, drar man av på gasen så kan man efter en liten stund köra på igen.

Verkar som om den inte får nog med bensin har därför bytt vattenavskiljar filtret och tankat i ny bensin, nån som har nån ide om vad det kan vara?????

Jag har en mercruiser 4,3 v6 från -94

 

Tackar på förhand Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad du har för slags förgasare men med all säkerhet har du ett litet filter sitter precis vid inloppet i förgasaren. Det glöms ofta bort och brukar sätta igen ordentligt. Då får man precis det problem du beskriver. Testa att ta bort det och provkör utan. Funkar det då så vet du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej tack för tipset jag har en 4 ports förgasare men det finns säkert ett sånt filter på den oxå, ska gå ut och kolla direkt

 

mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla i min men det satt bara ett litet runt filte rlite längre in och det såg bra ut, böt soppa pump men den går fortfarande inte bra ev lite bättre med den nadra pumpen men det kan ju vara en tillfällighet.

tacksam för tips

mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara något med bränsletillförsel eftersom den går bra för övrigt.

  • vaccum i tanken, alltså täppt tillluft?
  • Skit i tanken  (vatten, skräp etc.)?
  • Klämd slang till tanken?
  • Skit i flotörhus i förgasaren?
  • Fungerar flotör/flotörnål?

Antar att du redan kollat motortemperatur och status på förbränning via stiften.

Finns säkert fler här på forumet som kan komma med mer tipps att leta efter.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Danne,

Säger inte emot föregånde inlägg, men jag hade liknade problem förr på min 4.3 L 89a.

Problemet löste sig efter att jag bytte generatorn.
Den generatorn som satt på var orginal och laddade MAX 15 amp. Den ska ladda 60.

Det är otroligt svårt att se detta problem då voltmätaren visade att allt var kanon-.-
Generator är lätt att ta bort och det är even gratis att bänka den hos start & generator specialisten: http://www.startmotor.se/



Senast ändrad av freddetibbling | 29 juni 2009 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag känner igen problemet med, min blev varm och dog, svårstartad som tusan, trodde det var nåt med kylningen men det var en multikontakt som inte satt ordentligt och skapade oreda.

Så kolla alla kontakter så de sitter.

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare....

Jag har precis brottas med ett liknande problem med min motor...

Det var min elchoke som strulade..... Jag öppnade spjället max och satte fast det med ett buntband....

Nu går den felfritt.....

Mvh. Jimmy

post-10009006-1394236042,8339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hej det va ett tag sen jag fixade båten men jag har varit dålig på att skriva det här, men problemet var röret som gick ner i tanken som va helt igentäppt ca 2-3cm från botten rengjorde det sen gick båten som ett spjut igen :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Många tips här, har samma motor med samma typ av problem, efter ca 30 min körning (drygt 10nm blandad körning) så försvinner kraften i motorn. Den dör inte utan går ner i tomgång och knackar om jag ger gas. Får den ligga en stund så går det att dra på igen för en liten stund. Måste ligga minst 2 timmar innan jag kan köra 30 minuter igen.

Tog bort filtret uppe vid förgasaren idag utan att det gjorde någon skillnad.

Av alla tips här, hur skall jag prioritera? Jag är fullkomligen okunnig om motorer och prio ordningen torde vara att börja med de enkla sakerna som jag kan åtgärda själv utan större förkunskap.

Någon hjälp måntro?

//Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motortemperatur har du?

Skulle gissa att  den inte får kylning.

När byttes impeller senast? Alternativt igensatt kylsystem.

Färskvattenkylning?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland

Jag är ju fullkomligen novis på det här men givarna i instrumentbrädan ger helt normala värden vad det gäller värme, oljetryck och ström. Den har inte slutet kylsystem utan är då färskvattenkyld antar jag.

//Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...