Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Blue2

Repiga fönster

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med repiga och mjölkiga plexiglasfönster på min båt, ser tråkigt ut från insidan sett. Förmodligen har tidigare ägare behandlat dem felaktigt. Går det att ordna till dem på något smidigt sätt? slipa,putsa? eller är det bara att byta dem?

Tacksam för förslag om vad jag kan göra.

Tack på förhand

Blue2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, det kan ju vara en möjlighet. Sticker in på macken och köper upp mig på lite Autosol.

Mvh

Blue2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat Autosol på plexirutor men det blev inte 100% bra. Köpte Sonax Scratch Remover och den funkade utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ytan blivit matt på grund av en massa mycket små repor fungerar det hyfsat att polera - men jag skulle använda något finare än Autosol då det kan ge onödigt grova polerrepor. Jag har Sonax rubbing som jag använt till sånt förr, med rätt bra resultat.

Om du menar att plexin blivit halvgenomskinligt vit (alltså missfärgning, inte repor) är det nya fönster som gäller istället. Blir så om man torkar av plexi med aceton exempelvis. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat med Autosol på ett fönster, tycker att resultatet blev så där. Ska testa med Sonax rubbing i stället och se vad resultatet blir. Blir det inte bra så byter jag ut fönstrena efter säsongen.

Tack för tipsen

Blue2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland går det att värma lite försiktigt på dom med varmluftspistol. Vissa repor lägger igen sej då.

Senast ändrad av Slamkrabba | 07 juni 2009 | 01:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ultra Glozz med polermaskin gör underverk. Repar inte Autosol rutan?

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...