Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
johlan

Problem med trim/tilt optimax 75

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har lite problem med tilten på min mercury optimax 75 hk -05. Tilten fungerar bra, d.v.s. att den går bra upp och ner. Men när man lämnar den i uppfällt läge så tar det ca 1 dygn tills dess att den sjunkit ca 1-2 dm = ner i vattnet igen. Den vill altså inte stanna i fullt uppfällt läge.

Jag skulle kunna tänka mig att det bara behövs fyllas på hyraulolja, men vart gör man det? Behöver systemet luftas efteråt? Vilken olja ska man ha? Kan man göra detta själv?

Tacksam för hjälp.

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla att skruv nr 9 är åtdragen manuell frigöringsskruv,fyll på olja i den gula skruven med motorn fullt upp tilltad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack wanmar för snabba svar, ska titta på detta när jag är vid båten i eftermiddag! Sitter motorn med skruv 9 vid cylindern eller vart är den? Under vattennivån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skruv nr 9 sitter säkert under vatten nivån o från sidan i ett urtaget hål i upphängningsbygeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit nere vid båten och testat att skruva in skruv nr 9, men den var åtdragen. Så nästa steg är väl att fylla på hyraulolja, men problemet är att då ska man ha upp båten ur vattnet vilket är ett litet projekt i sig.

Så jag kom på att jag har en transportspärr på motorn som gör att den inte kan sjunka. Är det på något sätt dumt att sätta denna spärr eller spelar det ingen roll, förrutom att det är osmidigt att hänga sig ut från aktern varje gång man ska iväg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det går lika bra det ,det handlar om bekvämlighet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...