Sparre 5 Postad 5 Juni , 2009 Yepp! Halvplanande motorbåtar och låg bränsleförbrukning går inte riktigt hand i hand. Oftast är det billigare att åka i 25 knop än i 15 knop även om båten är lika stor. Tycker fortfarande snipa låter som bästa valet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 5 Juni , 2009 Måste börja hålla med, låter som en Albin eller snipor är bästa valet för dig. Låg förbrukning och hyfsat billiga i inköp, dessutom kan man få vissa med riktigt bra utrustning. Tycker Ancas Queen är en riktigt snygg på båt men för mig på tok för stor i upptagningsyfte och förvaring. Måste ha möjligthet att traila med normalbil dock går 30 kärra bra. Leta på ..... detta är ju halva nöjet ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 5 Juni , 2009 Kanoter med segel. Att segla kanot är som att segla jolle samtidigt som man kan ha båten full med utrustning och ge sig ut på långsegling. En segelkanot är en mindre centerbordsbåt som har en förstäv och en akterstäv, det vill säga den är spetsig både fram och bak precis som en kanot. En segelkanot är dock inte lika smal som en paddelkanot. En pionjär känd för sina långfärder i segelkanot var Herman Lantz. En segelkanot är snabb för sin storlek. Alla segelkanoter har så kallade hängbrädor där seglaren hänger ut för att väga upp kanoten när det blåser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 5 Juni , 2009 Segelkanot är barndomsminnen. Min farbror har en sån som jag fick åka med någon gång när jag var liten. Han vårdade den väldigt ömt. Var riktigt läcker. Kultbåtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juni , 2009 segelkanoter är väl i minsta laget för att uppfylla kriterierna. Blåser det litet och man kör långsamt, spruter vatten i i fören och sambon blir blött, det tycker hon inte om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 5 Juni , 2009 Förutom bränslesnål :-), och priset passar väl också in... Jag tror ni har rätt, snipa/ Albin nåt liknande blir det väl (skall för säkerhets skull spelar Lotto under helgen..). Då har vi ju en fråga utredd. Nu skall vi börja söka mellan de. Kom gärna med erfarenheter och om någon vet vatr man kan titta, eventuell åka med på en snipa/ Albin här på västkusten (Gtb och norrut) skaulle jag vara mycket tacksam Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juni , 2009 vet inte något om dessa aluminium båtar men tycker de ändå passar bra in på dina kriterier. ett bra objekt för 48 http://www.blocket.se/varmland/ALFA_24_Tillfalle_21473524.htm?ca=17&w=3 ett färdigt för 97 ink trailer http://www.blocket.se/orebro/Alfa_24_22026502.htm?ca=17&w=3 fler finns på blocket med olika utrustning och pris, de väger ju inte så mycket i förhållande till storlek och blir trailerbara efter vanlig bil. Senast ändrad av nikitalord | 05 juni 2009 | 14:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juni , 2009 Titta vad man hittar när man söker: när Vi båtägare korade badankan som näst fulaste serietillverkade båt så vann ju en norrman och nu ligger just den modellen på blocket http://www.blocket.se/blekinge/Familjebat_21057399.htm?ca=17&w=3 så handla den och välkommen i klubben annorlunda (och fula) båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 5 Juni , 2009 Båten från Örebro är väl ingen snipa :-). Undrar vad han menar med bränslesnål? Förresten, om man nu skulle vara intresserat i den typen av båt i den prisklassen, lönar det sig att anlita en besikningsman? Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 5 Juni , 2009 Jaha, är det av lottopengarna som båt ska införskaffas lycka till! Nejdå, man kan ha tur har jag hört, hoppas du har det. Annars får du satsa på Keno, då blir det väl en annan jolle av något slag Självklart är det en snipa du ska ha i västerhavet. Vill man ha mysigt i vårsolen med andra likasinnade, så kan en träbåt vara rätt. Där kan man göra klipp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juni , 2009 Är det inte mer lönsamt att han käkar korv än spelar på lotto http://www.korvbrodsbagarn.se/ryds/kampanj.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sleven 2 Postad 5 Juni , 2009 Här har du din nästa båt, ingen skönhet, men allt du önskar http://www.blocket.se/ostergotland/Folkparka_22_BAT_FYND_20482214.htm?ca=8&w=3 http://www.blocket.se/ostergotland/Folkparka_21516758.htm?ca=8&w=3 Senast ändrad av sleven | 05 juni 2009 | 22:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 7 Juni , 2009 Hej Nikita, tack för tipsen. Men tittar på båtarna, tycker du att de är väl omhändertagna? även om priset är rätt, så kanns inte att ägarna tyckte om sina båtar. Lönar det sig att anlita en besiktningsman, när det handlar om båtar kring 100 000SEK? vad kostar en sådan? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Juni , 2009 Vet ej vilka känslor ägarna har för sina båtar men känner de för mycket säljer de väl dem inte? På blocket ligger några fler som är under din budget, du får väl surfa runt lite. Skulle du bli sugen på ett aluminium monster för lite Göta kanal turer eller för vanlig svensson husvagnsemester så har jag pratat med Alucone ägaren under 100 timmar har båten totalt använts i vatten sen den köptes på malmöbåtmässa för mässpriset 90 tusen tillverkad var den i örkelljunga och båten finns numera i Umeå ägaren i skåne men efter juli finns ägaren på plats så förste som dyker upp med 30 lapp får ta den. Han nämnde att den rullat betydligt mer på land än vatten eftersom han använt den som husvagn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpbyn 0 Postad 8 Juni , 2009 Jag har köpt mig en så kallad badanka men den lite förlängda modellen Min är en akter förlängd (Alucon 7) Den tycker jag verkar vara ypperlig för mig och min familj Ska klara vågor på ca 1 meter utan problem Sara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juni , 2009 Har hört hur tidigare ägare till din båt slagit vad med gubbarna i hamnen att den klarade av dåligt väder, gick ut i storm över till Bornholm och hämtade öl. Sen slutade de spekulera i huruvida dessa båtar klara dåligt väder. Senast ändrad av nikitalord | 08 juni 2009 | 18:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 13 Februari , 2010 hej, jag söker fortfarande min båt jag träffade på båtmässan en häftig båt, som spränger budgeet totalt . Men en fråga: om man har nu en modern 4-taktare, Suzuki eller liknande i 150 hästers klassen och kör en halvplanande båt som Antares 7.5 i ca 8 knop, kan den väl inte dra så mycket bränsle, eller ? Och vad tycker ni om den båten? http://www.blocket.se/goteborg/Albin_25_25783011.htm?ca=11&w=3&last=1 sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 19 Februari , 2010 8 knop om båten är 7,5 meter totalt --- gissar att du då försöker köra ett par knop fortare än deplacementsfart, vilket betyder att båten drar lite i farten 5-6 knop, men väldigt mycket mer när den halvplanar i 8 knop. Vår båt som är 8,25 meter lång går att köra snålt upp till 6 knop. Albin 25 --- det är som annonsen skriver en klassiker, med mycket skrivet om fördelar och nackdelar. Detta exemplar med motor från 1994 verkar ha mycket utrustning för pengarna... MEN jag tycker att man ska fundera på mer än priset. Med dagens låga räntor så är det väldigt billigt att låna 100-200 tusen kronor till och få en modernare båt. Lägg ihop alla årliga kostnader (försäkring, motorservice, båtplats, vinterförvaring, bränsle, ersätta trasiga prylar, övrigt underhåll) så är det ändå ganska dyrt att ha en 7,5 meter lång bobåt. OM du då köper en båt som du inte riktigt trivs med bara för att inköpspriset är lågt, då kanske du inte använder den så mycket, vilket gör att den ändå blir en dyr båt --- räknat per dag som ni använder båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 20 Februari , 2010 Det ligger en Uttern 6000 inne på blocket nu för 105,000:- kika på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 20 Februari , 2010 Kolla efter Uttern 630,690,6300 det är mycket trevliga båtar enligt mig vi har haft en 690 som vi tyckte mycket om. Mvh Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser