Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Groenling

En båt till, vilken?

Rekommendera Poster

Hej, nu startar jag en tråd, som förhoppningsvis lever i två tre år, tills jag har råd med en båt till :-)

Läget idag är att jag ha en styrpulpet på 4,75 m och 50 hästar. Båten är bra som badbåt, litet vattenlekar och transportbåt i Gtb´ s skärgården till en litet ö eller en kortare utflykt, när vädret är riktig fint. Men styrpulpeten har några nakdelar, har jag upptäckt. Blåser det litet och man kör långsamt, spruter vatten i i fören och sambon blir blött, det tycker hon inte om (inga snuskiga tankar nu, vi pratar sjövatten). För att undvika stänk, kan man köra upp i planingsfart, men då blåser det för mycket :-(

Dessutom kan man inte övernatta i båten. Jag vill inte sälja båten pga fördelarna (dessutom behöver jag en båt som kan trailas mellan havet och insjö).

Alltså behöver jag en båt till :-)  :-)

Men var skall det vara:

1. Båten skall ha minst två kojor

2. Båten behöver inte gå fort, kanske mellan 10 och 15 knop

3. Den skall vara inte för stor och inte för liten :-) (kanske kring 5,5 - 6 m)

4. Eftersom den skall användas föer litet längre utflykter (kanske nån gång hela Göta kanalen :-) ) skall den vara bränslesnål.

5. Lätt att röra sig på båten, så man kan även utnytta fören

6. Litet kök skall finnas,gärna en toa också

7. Skydd mot dåligt väder skall finnas

8. Priset inte högre än 130 000 SEK

De viktigaste punkter är fet, men så ser ställningen just nu ut, varderingar kan ändras, jag är ju inte dummare än att jag kan anpassa mig :-)

Det finns säkert fler punkter att ta hänsyn till, jag kommer att uppdatera listan så småningom. Som sagt skall den leva litet längre, tills jag har råd med leksaken.

Tack för alla era tips

Sven



Senast ändrad av Groenling | 03 juni 2009 | 13:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det luktar snipa i 6-metersklassen med snål dieselmotor. Den uppfyller alla dina kriterier, förutom att den går något långsammare.

I annat fall snackar vi deplacerande motorbåtar, men de kan å andra sidan knappast beskyllas för att vara särskilt bränslesnåla. 10-15 knop är annars enligt min uppfattning en rätt ineffektiv hastighet att färdas i till sjöss. Antingen snipa och då snackar vi lägre än 8 knop, eller helplanande motorbåt och då snackar vi minst 20 knop, men helst 25 eller mer.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att valet 10-15 knop är inte så smart, kanske. Baktanken var egentligen att tuffa som med en snipa, men när man plötslig vill hem, skall det går litet snabbare. Jag har inte hittat en sådant båt än, så det lutar kanskle mot en snipa. Men det finns ju även halvplanande båtar, men då blir väl bränsle ekonomien inte vad jag önskar :-( ?

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att dina åtta punkter går att kombinera - du måste stryka en av punkterna (1) minst två kojer (2) fart över 10 knop (4) bränslesnål (5) lätt att röra sig i båten, samt (8) pris max 130 tkr.

Om du stryker punkt 2 så skulle en liten begagnad segelbåt kunna uppfylla resten.

Om du stryker punkt 5 så är det väl en klassiskt HT.

Om du stryker punkt 8 så låter det som en WA på minst 6 meters längd. Längre utflykter och minst två kojer talar för en som är minst 7 meter lång, men då får du stryka punkt 4 också.

En kul variant jag sett i en båttidning är en liten segelbåt med fällbar köl och utombordare på 50 hk om jag minns rätt -- den gjorde 20 knop med motor och plattvatten. Kostade säkert mer än 130 tkr dock...



Senast ändrad av Jonas478 | 03 juni 2009 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas, kul svar, värd att tänka efter. Men om jag strycker bara punkt 2 (fart över 10 knop), då hamnar jag på en snipa, eller? Jag kollade in din båt och den liknar det jag vill ha, förutom priset (jag håller med om, löjligt mycket pengar :-) ) och bränslesnål är den väl inte heller, men snygg. Kan man inte få en sådant båt med en lagom motor till ett lagom pris?? :-)

Sven



Senast ändrad av Groenling | 03 juni 2009 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis när någon undrar vad andra tkr man skall ha för båt så rekommenderar många sina egna o jag skall börja med den vi har,

Det är en monark 670 (visserligen av äldre modell) o jag vet ej om du vill ha en nyare båt elr om detta spelar någon roll vår är en 79:a

Den är 6,55m lång

har kök och toalett

bra stuvutrymmen

övernattningsbar för 4-5 personer

även kallad för ``bussen´ ´ i gamla båttidningar pga att den inte flyger på vågorna utan klyver dem

Annars kanske typ en ockelbo c20 (också äldre modell) men ändå en gedigen båt och lite billigare 60-100 tusen ungefär

hoppas jag kunde hjälpa till lite iallafall

mvh jesper

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  Sven!

En båt som skulle kunna uppfylla dina kriterier är en äldre Flipper 620, under förutsättning att den är bestyckad med en ny fyrtaktare om du vill ha ekonomi i lågfart. Då får du både sovplatser, kök, i många fall en porta-potti, tak över huvudet nästan i ståhöjd och en prislapp som i vissa fall inte överstiger ditt tak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För du upp som krav att den oxå ska vara mycket lätt helst alu samt kursstabil och stadig  vilket måste vara en fördel vid tex götakanalfärden samt klara av vattenskidåkning och toppa runt 30 knop.

Då vet jag om en likadan badanka fast en modernare variant som min och som är i kanon skick. Priset kommer ligga så lågt att du med den budgeten du satt upp kan handla en sprillans ny motor och hänga på och ändå ha kulor över. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skulle jag vara i dina kläder skulle jag lätt ta badankan. Dom verkar ascoola. Annars var min första tanke också snipa, om man släpper det där med toppfarten. Man åker ju hela sommaren på en kopp disel typ. Kul att höra vad det blev sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

finns en liten hake i affäen ägaren är inte längre i sverige (men jag har adressen till honom och kan sälja den på uppdrag) båten har legat på land sen den levererades. Tyvärr ligger den rätt lågt norr upp i landet. men om allt stämmer är det en av de som Kadaffi gick miste om. den har inte soldäcken men iställett riktiga bakdörrar och dubbla takluckor dvs lucka även på styrhytten samt riktigt kök och vattenburen värme. ev följer trailern med.



Senast ändrad av nikitalord | 03 juni 2009 | 18:30

post-15930-1394235952,1063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde jag haft egen brygga, eller en till båtplats som var bred hadde jag lätt slagit till Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ännu en bild tagen något år tidigare som lätt bevisar att de är underhållsfria, klarat förvaring i skogen ganska bra de ca 30 år den stått där.



Senast ändrad av nikitalord | 03 juni 2009 | 18:36

post-15930-1394235952,2362_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att snacka skit om båttypen, men något säger mig att den klarar sig bättre i en skogsbacke än ute på öppet hav...

Kanske finns en anledning till att den förvarats i skogen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att snacka skit om båttypen, men något säger mig att den klarar sig bättre i en skogsbacke än ute på öppet hav...

Kanske finns en anledning till att den förvarats i skogen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att snacka skit om båttypen, men något säger mig att den klarar sig bättre i en skogsbacke än ute på öppet hav...

Kanske finns en anledning till att den förvarats i skogen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Anledningen som jag fick presenterad var sjukdom, sorgligt när man beställt båt fått den fraktad tvärs över sverige och sen aldrig fått använda den.

Öppet hav bara att glömma med som insjö eller kanalbåt är den svårslagen.

Tänk bara hur vanliga båtägare kämpar med sina förtöjningar ,en Badanka-grundgående -3 kölar som skyddar botten bara att parkera som en bil med aktern ända upp på stranden.

Blir någon nyfiken och vill provåka båtmodellen utan att behöva åka över hela sverige så går det att ta en tur med min, den ligger redan i vattnet i småland bara 20 minuters färd från det kända high chaparall.

Norrlandsbåten är troligen en Alucon min är en Abal men i stort sett samma båtar gjorda på efter samma grundritning men vid olika fabriker och Aluconerna är troligen minst 10 år yngre.    Ska innom snar framtid få ett utdrag ur tidningen  Ratt och Roders årgång 1970 där abal båtarna testades.

 



Senast ändrad av nikitalord | 03 juni 2009 | 18:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Albin 25? Den uppfyller väl de flesta kraven tror jag.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte på var också Albin 25. Kan väl med rätt motor installerad toppa åtminstone 10-12 knop? Priset bör man klara med råge i dessa tider...

 

MVH

Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke föll också på albin 25. för 130 kan du med lite tur hitta en med bytt motor.

Med en bytt motor har du runt 40 hk och 10 knop är nog inga större problem. Billig försäkring och ingen större risk för stöld.

4 kojplatser så ni kan ha gäster med er. Toa, kök och möjlighet att sova några nätter. Många har desutom värmare.

har en jälv och hela familjen är mycket nöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ju ha en Folkparka naturligtvis, alla dina krav uppfylls om du hittar en senare årsmodell, med något större motor än den som satt i de första.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skulle ha den utanför Gbg kanske inte ankan är något vidare. Har fått för mig att det kan vara rätt bråkigt vatten där. Hur är Albin och Folkparkorna då? Vad jag läst verkade de inget vidare i lite sjögång. Har dock aldrig åkt någon av nämnda båtar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur breda är Badankorna? Blir mer och mer sugen på en egen. (En vacker dag när jag har egen brygga) Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills, fortsätt gärna. Jag tycker att badankan är kul, när jag såg den på Nikitas hemsidan första gång, trodde ja inte mina ögon :-)

Båten skall ju användas mest i skärgården, till insjön har jag ju styrpulpeten kvar. jag måste gå litet genom era svar, jag vet ju knappt hur en Albin ser ut :-) Och folka har jag aldrig hört talas om förut. Som sagt, jag planerar köpet på allvar, men säkerligen inte i år (om inte det super tillfälle duker upp, däer man bara inte kan säjer nej :-) ), så alla tips, erfarenheter mm är välkommna.

Tack på förhand

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 (7m) Cool Toppar viserligen inte mer än 7-8 knop men är mycket diselsnål (volvo md3d 35hk). Men stoppa i en v8 så ska du nog få upp den i 20 knop. Båten kostar cirkus 130 000, finns 4-5 kojplatser. rekommenderad besättning 3-4 pers för lättast framkomlighet. Kök och toa finns. För/akter hytt finns med diselvärmare. 

Fan nu börjar skolan om 15 minuter, hade så bra Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är du och tant frugan som skall ut och cruisa, och eventuellt övernatta, så är mitt förslag Flipper 620... en kanonbåt, utrustad (oftast) med ett spritkök. Lätt att sätta in en Porta potti i ett av stuvfacken under kapell... som jag tycker: en kanonbåt. Själv har jag en Ancas Queen 24, och brorsan har en Flipper 620... båda faller in i de ramar som du anger... framför allt prismässigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anca queen var ett nytt namn. De ser fina ut också. Men var tar de i bränsle? De är ju delvis högt motoriserad..

De finns med olika motorer, din rekommendation?

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ang bredd 2.10 enl brochyr men vet inte var de mätt, skarndäck sticker ut över skrovkanten många båtar har blivet breddade.   bädd måttet på främmre bädden är 170x195cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Ancas är en trevlig båt... Skrattande

 

Jag har en VP AQ 151a av 1985 års modell, och det funkar kanoners... Jag brukar köra i runt 13 - 17 knop och då ligger förbrukningen 1,2 - 1,6 liter, beroende på hur sjön är... men som standard för mig är c:a 1,4 l/Nm

Rekommendation: Tja, med risk att få pisk av ägare av de motorer jag nämner... jag själv tycker att B20 är för litet och VP AQ 170 är för stort... men det är bara min åsikt, och skall kanske inte läggas störst vikt vid Obestämd

Men en mycket trevlig båt är det... var ute på Vinga med den i helgen... kanoners!

Hoppas du hittar din båt...Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är den smalare än min båt. Fasen också, nu blev man ju ändå sugnare Skrattande Tur att man bara har en båtplats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh, då sprack den iden, jag förstår att den drar kanske så mycket bränsle förhållandevis, men detta är inte vad jag tänkte på när jag tänkte bränslesnål . Om man kör nu i lugn tempo, kring 8 knop, drar den ju inte så mycket mindre ( om inte mer) eftersom det är antagligen ett dumt varvtalsområde och båten planar ju inte det minsta :-)

 

Kan du inte tuffa runt litet i 8 knop och berätta vad den drar :-)

 

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...