Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
glenn30

evinrude 7,5

Rekommendera Poster

hej jag undrar om det är brytarspetsar på en evinrude 7,5 -82,eller är det brytarlöst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok så om den går bra kall och är svårsartad när den blir varm,kan det vara en tändspole eller kan det vara boxen som är fel på eller finns det nåt annat som kan strula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de kan vara mycke ,gör ett effektprov gnistan ska kunna hoppa 12mm vid varm motor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok,hur gör jag det,räcker det att hålla tändstiftet ca 12 mm från godset eller behövs det nåt instrument,ifall den inte hoppar 12mm,vad kan det då vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håll tändstiftet från gods ,kan vara cd-boxen .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men om den skulle hoppa ca 12 mm på ett stift o bara lite på det andra,kan det ändå vara cd boxen då eller kan det vara en spole,är det bara att chansa o börja byta ut saker eller kan man mäta upp box och spolar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen,nu har jag vart o köpt den,den går på 1 cylinder för att ibland gå över till 2 cyl,får nog bli att beställa en ny tändspole,men först ska jag prova byta tändstift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har försökt skifta tändspolar nu,men kolla o till den ena går det 4 trådar till o den andra bara 3,hur ska jag bära mig åt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är ju den kontakten med 3kablar som kabeln till tänspolarna går det är ju de du ska skifta plats med orangekabel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag kom på det nu (lite hjärnsläpp fick jag),mätte upp båda oranga kablarna som går till tändspolarna o det kom bara ström till en,så jag tog av svänghjulet o hade lös alla spolar där o gjorde rent dem o torka bort all olja,tror packboxen är slut runt axeln för det var väldigt blött där och satte sen ihop allt o starta den o voila,den går på båda,körde den ca 15 min o den gick jättefint så nu är det bara att hålla tummarna att den fortsätter gå,får nog byta packboxen,kanske var den som gjorde att det blev kortis eller nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen,tog en sväng med båten o efter en stund så börja den gå på 1 cyl igen,ringde en lokal båtmeck i vänersborg o han hade en beg cdi box,så jag tog med motorn dit o satte på den nya cdi o den går bra,passa även på att byta impeller o tur var det för impellergummit hade släppt från metallhylsan,så det var nog i grevens tid,så nu går den fint,får ut o trolla lite med den i helgen tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...