Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
j_bk

Utombordsmotorer

Rekommendera Poster

En jag undrar lite fakta angående utombordsmotorer. Vad bör jag akta mig för ni som kan det här med utombordare? Är det viktigt med en yamaha istället för johnson? Ett exempel är en båt jag har hittat som har en Johnson 90hk ELPT från 2007. Är det en tung motor och har den en ett bra drag? Tanken är att köpa en båt som inte är allt för stor men lagom för vattensport men jag vill helst ha det optimala motoralternativet. Motorstyrkan kommer antagligen vara 90 hk på den jag köper. Vad ska jag välja för märke mm.?

Tacksam för minsta lilla kommentar och respons! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de flesta kända märken är tillräckligt bra om de är så pass nya som 2007.

Om du har båten främst till vattensport så:
1. Jag rekommenderar en 2-taktare då dessa har mycket bättre acceleration
2. Välj en propeller med låg stigning. Den kommer att ge br acceleration, och samtidigt en RISK att övervarva motor, så den måste användas med förnuft (kanske finns det motorer med elektronisk varvtalsbegränsning ?)
3. Läste också att båtar med tunga motorer är bra för wakeboard, då de skapar en större våg.
4. Jag skulle trots allt föredra en Japansk motor, japsen är helt enkelt noggrannare att skruva ihop sina motorer

Vad gör en japan om han vill ha högre lön ?
- jobbar ännu hårdarde
Vad gör en europé om han vill ha högre lön ?
- strejkar !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fråga om vattensport så föreslår jag en liten segelbåt med stort segel.

Eller en bräda. Speciellt sportigt kan det aldrig bli med motor om man jämför.

Prova segla liten jolle innan du bestämmer dig för huvudriktning. Har du fått vattnet att spruta som kaskader i en surf med en liten segeljolle är du fäst för livet och slipper fundera på motoralternativ och kånka bensindunkar och byta impellrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är en bra motor, snålare än man kan tro på marchvarv. Har för mig den testades i ett jämförande test mellan en Johnson 90 hk 4-takt och just en 90 hk Johnson 2-takt (ELPTO) i Båtnytt el Vi Båtägare ca den årgång du är intresserad av. Gillar du 2-takt med förgasare är det nog ett rätt bra val, men det finns bättre och miljövänligare motorer idag om du är beredd att lätta än mer på plånboken om vi pratar sprillans nytt. Begagnat så började 4-taktare komma mer på bred front i början på 2000-talet. Direktinsprutade 2-takt är det Mercury Optimax, Evinrude E-Tec det och Tohastu TLDI som gäller nuförtiden (finns även den äldre Evinrude Ficht tekniken men den har ersatts av E-Tec för några år sedan).
Alternativ 90 hk förgasarmotor kan vara Yamaha 90 (väger endast 120 kg) och Mercury 90 ELPTO.

Om du skall köpa såpass nytt som 2007 så är i stort sett alla fabrikat mer el mindre bra. Det är i så fall mer en fråga om att du bör ha en verkstad hyfsat nära där du bor för service och ev reparationer. Yamaha är ett säkert kort, men det är de flesta andra fabrikat också idag. Johnson har väl upphört som fabrikat då BRP endast tillverkar Evinrude E-Tec numera, så på sikt kan ev reservdelar bli lite svårare att få tag i till en Johnson. Johnson sålde även 4-taktare som egentligen var Suzuki (fast vitlakerade) tills för nåt år sedan.

Om du vill ha en miljövänligare 2-takt än Johnson 90 ELPTO så kolla på Mercury Optimax 90 hk, men de är tyngre. Tohatsu 90 TDLI kanske kan vara nåt också liksom Evinrude E-tec 90.
Om du kan tänka dig en 4-takt så kolla på t ex Yamaha F80, F100, Suzuki DF90 (finns ny för året som är mycket lättare än den gamla), Johnson 90 4-takt, Mercury F90(äldre)/F80/F100, Honda BF90 (den nya modellen). Är det en mindre båt du skall ha så se upp med vikten på motorn när det gäller lite äldre 4-takt för de väger ofta runt 180-190 kg, de nyare är ofta lite lättare runt 160-170 kg - 90 hk 4-takt..

/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 juni 2009 | 08:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...