Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Slamkrabba

Talg-garn, palmettsnöre - Var köpa?

Rekommendera Poster

Nu har jag vänt upp och ner på hela www utan att hitta nån som säljer talg-garn, har kollat med den lokala rörkrökarn också... Nån som vet var jag kan få tag i det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på branschregistret här till vänster och skriv pille repmakaren i fritextrutan.  Han håller till på Skeppsholmen i Stockholm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag möjlighet att lära mig nåt nytt!

Vad är palmettesnöre?

Är det rörkrökarlin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaä, har nyss lärt mej ett annat namn för det och tydligen så heter det boxpackning nuförtiden. Googlar man på det så hittar man mycket.  Det är ett fyrkantig snöre som är uppbyggt av fibrer och är ofta grafit eller fettbehandlade. Används ofta till pumpaxlar också. Glandtätning är ett annat namn. Jag skall ha det till propelleraxel-tätning samt till hjärtstocken/roderaxeln.

Tack för svaret också Terrafobica.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj va bra!

Igår påmindes jag om att jag skulle behöva byta packning i toapumpen. Jag tänkte på att nån form av fiber skulle passa.

En pumpstång av mässing och en mutter som stången går igenom som dras åt för att täta bättre. Det måste vara sån palmettesnöre. Eller boxpackning. Men var köper man det? Sen ska den smörjas och tuben med fett är helt slut. Det är nån form av silikonfett men kan vara nån speciell sort som tål vatten bra.

Kanske finns hos rörfirmor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte hos Fors Marin i göteborgska Fiskebäck, fast det var några år sen.

Bör nog snedkapas rätt kraftigt för att gå omlott när det rundar axeln. Fungerar utmärkt som t.ex. propeller-tätning och kan ju även bytas utan demontering, om propgenomföringen är av rätt typ - dvs har spänn-mutter med kontralåsmutter.
Blir det otätt kan även bara en justering tränga ihop utrymmet så att flätan ånyo tvingas täta emot axeln.

Genialt enkelt, tänk vad de kunde förr!! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, fortfarande idag enligt många det enda och bästa sättet att täta en propelleraxel! När jag nämnde boxpackning för rörkrökarn här hemma så visste han vad det var och han hade sånt hemma. Jag kunde även få låna en speciell såg som sågar ett 45 gradigt snitt.

Jag bifogar en länk med monteringsanvisning på boxpackning. I den får man koll på exekt hur det funkar!

http://www.specma.se/archive/seals_produktblad2008_pdf/MonteringsanvisningarBoxpackingar.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk vilken nytta med Maringuiden.

När jag nu hade snöre i skallen (rätt tomt i övrigt) kunde jag hitta igen packningsmaterialet i den packningssats jag redan hade i båten. Till min 30 år gamla toalett hade jag renoverat den för några år sen men inte förstått vad plastsnöret skulle vara bra till. Det var ett sånt palmettsnöre eller boxpackning.

Jag har precis monterat snöret följt av en läppackning på huvudpumpen. Den går nu mjukt och verkar tät.

Tackar för den givande tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...