joben 0 Postad 2 Juni , 2009 Jag har installerat flödesmätaren EP-60 R. Flödesmätaren är monterad vertikalt med pilen upp. Jag får upp den på GPS displayen som enhet. Jag har kalibrerat den enligt manualen. När jag startar motorn ser jag inget flöde på displayen, det står 0,0 men ibland reagerar den lite snabbt. Den visar ex: 10L/h men räknar snabbt ned till 0 och stannar där. Jag har inte kört båten utan bara haft den på tomgång med lite gaspådrag. Vad kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahelsing 0 Postad 3 Juni , 2009 Den kan inte mäta flödet på tomgång och straxt däröver. Jag monterade en EP-60R för ett par veckor sedan och den beter sig likadant. Vid tomgång visar den inget flöde, men vid normal körning verkar den fungera som den ska. Jag vet dock inte hur noggran den är eftersom jag inte fyllt upp tanken ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 5 Juni , 2009 Tack för svaret, jag ska testa att köra en sväng. Tycker att det är lite konsigt i alla fall att inget flöde visar sig när man gasar till 2500RPM i några sekunder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 5 Juni , 2009 Har du monterad flödesmätaren på rätt slang? Tänk på att vissa motorer (tex MPI) har retur slang för bensin flödet, därför viktigt att mätaren monteras på slangen från tanken, altså före pump/filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 9 Juni , 2009 Nu har jag kört med båten en sväng. Testade i 8, 10 och 21 knop. Jag får ett flöde en kort stund sedan visar den 0,0. Några fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 23 Juni , 2009 När jag kör i ca:20 knop och fortare under lite längre tid så verkar den visa rätt flöde. EP-60 R visar fortfarande inget flöde i långsammare farter. Den kan visa flöde lite snabbt ibland men inget kontinuerligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser