Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
smirre10

vit rök

Rekommendera Poster

Då var det dags att lägga ut en fråga igen.

Jag har en sötvattenkyld mercruiser 5,0l 225 hk 82:a.

jag bytte termostat kylarlock för ett tag sedan för att kylarvattnet tryckte upp ur expansionskärlet när man gasa på i ca 20 knop och jag trodde problemet var över för den gick som den skulle å kylarvattnet stannade kvar.

Men nu när vi var ute senast så kollade jag i expansionskärlet igen och det var tomtRynkarjag fyllde då på mer och det stannade kvar.Termostaten funkar å tempen går upp i rätta grader

Det har kommit ut vit rök ur avgaserna när man står på tomgång och när man glider fram

Kan detta vara topplockspackning tro eller nåt annat? tror att det försvinner vatten nånstans å väldigt lite i taget

Tacksam för svar! har ej gjort nåt kompressionstest

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det lutar väl mera kanske åt en utrostad avgaslimpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hadde det varit en bil hadde man ju tippat på toppackningen eller skev topp. Har inte meckat så mycket båt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tippa på topplock/ topplockspackning, tyvärr. Kylvattnet kommer i förbränningsrummet och försvinner viautsläppsventiler. Om det är packning och/ eller topplocket ser man bara när man tar isär det hela. Så kör inte mer tills du ha åtgärdat felet.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det här varit ett forum för den katolska kyrkan, så hade jag gissat på att det handlar om att en ny påve är vald. Skäms Eftersom det är Maringuiden så är det dock nog bara en topplockspackning, Gud ske lov och pris. Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska säkert så är det en toppackning.

Nu är ju chevrolet V8án världens mest tillverkade motor, så delarna är billiga. Kan man bara skruva själv så är det snabbt fixat.

Att det kommer vit rök i avgaserna (ånga) är i min mening fullt normalt så dra inga slutsatser av det. Börja som du föreslår med ett kompprov då borde du få besked ganska snart.

Om du inte har en kompprovare just nu och råkar vara nära båten så kan man fuska lite genom att dra av kabeln till tändspolen och lyssna om startmotorn drar runt ojämt (inget komp=mindre motstånd), sedan luktar du på kylarvätskan, luktar den bensin? Dåligt komp gör att det blir mer svårtänt, och så pressas oförbränd bränsle-luftblandning ut i kylarvätskan. Tredje tipset är att starta motorn med kylarlocket av och se om det bubblar.

Men, om du gör ett riktigt kompprov så får du reda på var felet är, och då blir det mindre jobb eftersom du bara behöver riva ena toppen.....

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det blir nog ett kompprov till helgen återkommer med resultatGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då har man gjort kompprovet för första gången i sitt båtliv!

fick följande resultat på ena sidan 10,5-11-11,5-10 andra sidan 9-7,5-9-10 nån som har nån teori angående dessa resultat?

Det positiva med detta är att man lär sig ju alltid nåtObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7,5 är åt skogen för lågt så där har du nog felet. Nu finns det ett litet knep att ta till för att avgöra om du har leak down problem på den cyllen eller om det läcker uppåt dvs ventiler eller packningen defekt.

Slå in skvätt olja igenom tändstifthålet och gör om komptestet. Ökar värdet så är problemet med kolvringar osv. samma värde så ligger felet i toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte trycksatt systemet då jag inte vet hur man gör detta på bästa sätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp äntligen hoppas man på att man slitit klart med båten för att kunna åka ut med den på båtsemester.

Efter byte av topplockspackning och rengjorda limpor å knän verkar allt i sin ordning men det var nån som varit där innan å fuskat med gängtejp på en av bultarna till toppen för den var lös när jag skruva bort alla skruvar å med gängtejp runt troligtvis där det har varit läck

men imorgon bär det av mot trosa och asköSkrattande

skåål!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...