smirre10 3 Postad 2 Juni , 2009 Då var det dags att lägga ut en fråga igen. Jag har en sötvattenkyld mercruiser 5,0l 225 hk 82:a. jag bytte termostat kylarlock för ett tag sedan för att kylarvattnet tryckte upp ur expansionskärlet när man gasa på i ca 20 knop och jag trodde problemet var över för den gick som den skulle å kylarvattnet stannade kvar. Men nu när vi var ute senast så kollade jag i expansionskärlet igen och det var tomtjag fyllde då på mer och det stannade kvar.Termostaten funkar å tempen går upp i rätta grader Det har kommit ut vit rök ur avgaserna när man står på tomgång och när man glider fram Kan detta vara topplockspackning tro eller nåt annat? tror att det försvinner vatten nånstans å väldigt lite i taget Tacksam för svar! har ej gjort nåt kompressionstest Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 Juni , 2009 det lutar väl mera kanske åt en utrostad avgaslimpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 2 Juni , 2009 Hej Hadde det varit en bil hadde man ju tippat på toppackningen eller skev topp. Har inte meckat så mycket båt ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 3 Juni , 2009 Jag skulle nog tippa på topplock/ topplockspackning, tyvärr. Kylvattnet kommer i förbränningsrummet och försvinner viautsläppsventiler. Om det är packning och/ eller topplocket ser man bara när man tar isär det hela. Så kör inte mer tills du ha åtgärdat felet. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 3 Juni , 2009 Hade det här varit ett forum för den katolska kyrkan, så hade jag gissat på att det handlar om att en ny påve är vald. Eftersom det är Maringuiden så är det dock nog bara en topplockspackning, Gud ske lov och pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 3 Juni , 2009 Ganska säkert så är det en toppackning. Nu är ju chevrolet V8án världens mest tillverkade motor, så delarna är billiga. Kan man bara skruva själv så är det snabbt fixat. Att det kommer vit rök i avgaserna (ånga) är i min mening fullt normalt så dra inga slutsatser av det. Börja som du föreslår med ett kompprov då borde du få besked ganska snart. Om du inte har en kompprovare just nu och råkar vara nära båten så kan man fuska lite genom att dra av kabeln till tändspolen och lyssna om startmotorn drar runt ojämt (inget komp=mindre motstånd), sedan luktar du på kylarvätskan, luktar den bensin? Dåligt komp gör att det blir mer svårtänt, och så pressas oförbränd bränsle-luftblandning ut i kylarvätskan. Tredje tipset är att starta motorn med kylarlocket av och se om det bubblar. Men, om du gör ett riktigt kompprov så får du reda på var felet är, och då blir det mindre jobb eftersom du bara behöver riva ena toppen..... Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 3 Juni , 2009 Tack det blir nog ett kompprov till helgen återkommer med resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 8 Juni , 2009 Jaha då har man gjort kompprovet för första gången i sitt båtliv! fick följande resultat på ena sidan 10,5-11-11,5-10 andra sidan 9-7,5-9-10 nån som har nån teori angående dessa resultat? Det positiva med detta är att man lär sig ju alltid nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 Juni , 2009 7,5 är åt skogen för lågt så där har du nog felet. Nu finns det ett litet knep att ta till för att avgöra om du har leak down problem på den cyllen eller om det läcker uppåt dvs ventiler eller packningen defekt. Slå in skvätt olja igenom tändstifthålet och gör om komptestet. Ökar värdet så är problemet med kolvringar osv. samma värde så ligger felet i toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thunderhawk 0 Postad 12 Juni , 2009 Hej Har du provat trycksätta kylsystemet? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 12 Juni , 2009 Nej jag har inte trycksatt systemet då jag inte vet hur man gör detta på bästa sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 11 Juli , 2009 Japp äntligen hoppas man på att man slitit klart med båten för att kunna åka ut med den på båtsemester. Efter byte av topplockspackning och rengjorda limpor å knän verkar allt i sin ordning men det var nån som varit där innan å fuskat med gängtejp på en av bultarna till toppen för den var lös när jag skruva bort alla skruvar å med gängtejp runt troligtvis där det har varit läck men imorgon bär det av mot trosa och askö skåål!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser