Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Kolhalad

Söker Kapelltips tlll Yamarin 6420

Rekommendera Poster

Som nybliven ägare till en Yamarin 6420 vore jag tacksam om det är det någon som vet om det levererades med någon form av instruktionsbok eller dylikt med båtarna 2004. Jag vore särskilt tacksam för tips om hur man enklast fäller och packar ihop kapellet i dess garage. Har någon tips på ett alternativ till Yamahacenters hutlöst dyra Hamnkapell vore jag ännu mer tacksam.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Såklart det finns handbok till din Yamarin 6420. Finns även reservdelskatalog för 6420 där alla båtens delar finns listade med ritning och artikelnr. Har själv Yamarin orginalhandbok (och reservdelakatalog) till min Yamarin.
Yamahacenter i egenskap av återförsäljare via Yamaha Motor Scandinavia borde kunna fixa en ny handbok, om inte kolla direkt med Yamaha Motor Scandinavia reservdelsavd/tillbehör. Det har förr funnits handböcker att ladda hem på Yamarins hemsida men jag har för mig de var på engelska el finska. Tror bara de senaste årsmodellerna, som 64 DC som din båt numera kallas, finns att ladda ner handbok till i PDF idag, på finska.
http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Käyttöohjekirjat/tabid/1087/Default.aspx

Det normala förfaringssättet när man stuvar undan kapell är att först vika in sidorna, sen lägga ihop bågarna och sist vira runt kapellet runt bågarna. Till Yamarin bör det ha följt med en kapellstrumpa men det behövs knappast träs över om du bara under tur skall ha kapellet i kapellgaraget. Det är bara att träna lite i båten så får du nog till snitsen och kan packa ner kapellet på ett ögonblick.

Alternativ till orginal hamnkapell är att du låter en kapellmakare sy upp ett hamnkapell, kanske du kan spara några tusenlappar på så sätt.

Har själv en Yamarin, fast en mindre 5820/58BR och kapellet har jag förvarat inlindat som beskrivs ovan i kapellstrumpa (hade jag haft kapellgarage hade det bara vart att lägga ner det där - utan kapellstrumpan på i första hand).

Har själv Yamarin hamnkapell till min 5820/58BR och viss är de dyra och passar väl sisådär innan de krympt och formats uppspännt.
Skall du ha ett hamnkapell snabbt tror jag det kan bli lite svårt att få tag i nån kapellmakare nu för de brukar vara uppbokade så här års men du kan ju ringa runt och höra.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 juni 2009 | 08:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...