Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Denniz

Yamaha 30 HK koppla laddning t. batteri

Rekommendera Poster

Någon som vet om det går att koppla laddning till ett bilbatteri från en Yamaha 30 HK 1985 år modell?

Och vad behöver man i så fall? Laddregulator o.s.v. Eller är detta förberett?

Tacksam för alla svar.

Dennis

 



Senast ändrad av Denniz | 02 juni 2009 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte förberett du måste köpa till en likriktare men en lysspole har du under svänghjulet de gröna kablarna som är ej anslutna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det med lysspolen? Orkar den driva två st 10w 12v glödlampor? Varierar volten med motorvarvet så att man isf måste ha näst intill full gas för att få full ljusstyrka?

En likriktare om inte annat, vad kostar en sådan, och vart skulle en sådan kopplas in? Behövs något annat än likriktare för att kunna ladda ett 12v batteri med motsvarande motor? Har ju som bekant en 30hp -86'a. 3-cyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 st 10w glödlampor är inga problem men det blir som en cykel dynamo svagt lyse på lågfart o starkare på högrevarv.pris på en likriktare har ej till gång till pris just nu,enkel att koppla in .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver en likriktare och en laddningsregulator, dessa kan anslutas via belysningsspolen. En likriktare kan man själv bygga mha fyra stycken dioder, en laddningsregulator borde väl kunnan köpas billigt på en bilskrot. Laddningsregulator syftar till att se till att batteriet inte överladdas.

Men, strömmen från belysningsspolen blir inte så stark (max 1 eller 2 A, kolla instruktionsboken), så kanske ett batteri på 60-80A klarar av det utan en laddningregulator ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningsregulator är lite overkill på de få amperen man får ut.

En likriktarbrygga får man för några tior och den är busenkel att koppla in. Där det är liggande S kopplar man tåtarna från motorn och kopplas till batteriplus och - till batteriminus.

Liggande S brukar sitta i motstående hörn precis som dioderna sitter i en likriktarbrygga.

Observera att lamporna lätt kan få för hög spänning om man inte har ett utjämnande batteri. 2 st 10W skulle jag tro kan bli rätt kortlivade. En Mariner 8Hk vi hade gav nästan 8 A. Det blir 96W och då blir nog spänningen bortåt 20V med två 10W lampor och de blinkar väl bara till. Med ett batteri som inte är helt fulladdat begränsas spänningen till c:a 13-14V.

Vid fulladdat batteri kan det bli bortåt 15A och ansluten elektronik kan ta skada. Batteriets vattennivå bör kollas. Behöver man fylla vatten ofta är en regulator på sin plats, eller man kan köra lanternorna även på dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon!

Några fler funderingar:

När du skriver utjämnande batteri, är det en speciell batterityp, eller är det helt enkelt själva batteriet som skall utjämna strömmen?

Kan lamporna ta skada av att köras direkt på spolen som den är, eller är det först om man kopplar på en likriktare dom tar skada? Går det att lösa på något vis, t.ex. med ett effektmotstånd? Fast isf kommer jag såklart tappa effekt på lamporna vid tomgångsvarv..

Denna länk visar en likriktarbrygga från kjell.com, går den att använda?
http://www.kjell.com/?item=90054&path=239000000,266000000,268000000

Detta med laddregulator, vad sa vi om det..  Är det lite overkill om man har ett lite större batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver utjämnande batteri, är det en speciell batterityp, eller är det helt enkelt själva batteriet som skall utjämna strömmen?

Batteriet utjämnar spänningen. Mäter du på ett batteri så får du på ett fulladdat 12,7V. När det laddas med bara några Ampere höjs spänningen till 13-14Volt. Det klarar lamporna bra. Har du inte ett batteri ändras spänningen från bara några Volt till 30V om du har svaga lampor t.ex en 10Watts lampa och lysspolen ger 50W i fullvarv.

Kan lamporna ta skada av att köras direkt på spolen som den är, eller är det först om man kopplar på en likriktare dom tar skada?

Likriktare eller ej har ingen betydelse för effekten man får ut för en glödlampa som ju inte är polaritetsberoende.

Går det att lösa på något vis, t.ex. med ett effektmotstånd? Fast isf kommer jag såklart tappa effekt på lamporna vid tomgångsvarv..

Genom att ha lämpligt stora lampor kan du klara dig utan batteri. Det är bara att testa med ett par kraftiga billampor t.ex. Glöder de bara vid fullvarv så prova med en lampa. Är det lagom ljusstyrka kan du köra med den effekten. T.ex om det är en 55W lampa så kan du ha 5 st 10W lampor.

Denna länk visar en likriktarbrygga från kjell.com, går den att använda?
www.kjell.com/?item=90054&path...

Det går utmärkt att använda den kraftiga likriktarbryggan. En som klarar bara en femtedel skulle också fungera. Men det är ingen större kostnad ock denna modell är stabil och har flatstiftskontakter vad jag kan se.

Detta med laddregulator, vad sa vi om det..  Är det lite overkill om man har ett lite större batteri?

Ja även om du har ett MC-batteri så klarar du dig bra om du inte kör flera timmar i sträck. Vet du att batteriet är fullt (syns med Voltmeter som går uppåt 15V) kan du slå på lanternorna även på dagen så Voltmetern kommer ner i mindre än 14,5V. Där kan du köra hur länge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...