Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Speedyswede

Justera styrröret?

Rekommendera Poster

Ska sjösätta min båt dom närmaste dagarna. Men innan dess skulle jag vilja göra en justering på styrningen som jag tycker är lite osymetrisk, dvs det är mer utslag åt ena hållet än åt det andra. Har inte lyckat att komma på hur man ska kunna justara detta på ett enkelt sätt. Ratten står i mitten, så vid styrväxeln vill jag helst inte göra nån ändring. Men sen funderar jag på om man kan justerar justera styrröret på motorn i sidled med hjälpa av muttrarna? Har dock inte hittat nåt stöd för det i instruktionsboken. Motorn är en Honda 50.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla så att det finns plats för större styrutslag vid motorn. Kanske har det en gång monterats så av en anledning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Staget sitter redan i innersta hålet på motorn. Sen finns det ca 30mm mån kvar i motorbrunnen innan staget tar i vid fullt utslag åt det hållet jag vill ha mer. Det är den månen jag skulle vilja utnyttja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite svårt att till 100% förstå din problembeskrivning, men jag skulle göra som så:

1. Montera bort draglänken och kolla om styrkabeln får fullt utslag, dvs att änden där normalt draglänken ansluts kommer tillräckligt långt in samt tillräckligt långt ut. Funkar det OK, så är problemmet att draglänken är felaktigt ansluten eller av fel längd eller går an mot något.

2. Är det inte OK med utslaget så får du kolla vad som begränsar styrkablens utslag, kan vara rattväxel (osannolikt) eller något fel vid motoranslutningar.

Hoppas min beskrivning är begrippbar, det är svårt att uttala sig utan att man ser ut hur det ser ut i verkligheten. Minns att jag hade samma problem när min Yamaha byggdes om från rorkult till ratt av en marina, då var problemmet att draglänken anslöts felaktigt till motorn. Skulle gissa att du har drabbats av något liknande.

Det jag gjorde var att jag gick till en annan marina och tittade hur styrningen var ansluten på motsvarande motormodeller och då såg jag snabbt vad som var fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...