Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Helmersson

Största längd om man ska traila båten?

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare!

Jag vänder mig hit, till er kunniga angående min fråga,

Jag har gått o blivit sugen på att köpa mig en större båt, men eftersom de är svårt att få tag på båtplats i Vättern, här i Jönköping med omnejd så undrar jag följande:

Vad är maximal båtlängd om man ska kunna traila den hyffsat smidigt?

Jag har tillgång till stor bil, så det är inga problem, men vill veta just max fot på båten..

För mig är detta enda alternativet just nu, hade varit enklare om man kunde haft den ligga någonstans, men vad gör man inte för att få komma ut på sjön.. :)

 

Hoppas någon kan hjälpa mig..

 

Med vänlig hälsning Helmersson.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med trailer och efterfordon har det skrivits mycket om.

Jag tror ju att vikten är största problemet om du inte har lastbilskörkort.  En stor båt kan väga mer än 2 ton och så en stark bil som väger lika mycket så är du uppe i mer än 3.5 ton. Och då måste du ha lastbilskort.

Annars är ju längsta tillåtna fordonskombination 24 m.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag förstår hur du menar, jag har inget CE körkort och tanken är väl att jag inte ska behöve de heller.

Utan man ska kunna göra spontana utflykter, koppla för båttrailern till bilen och ge sig iväg..

Jag har kollat på båtar som legat runt 18-20 fot, men de kanske är för stora båtar om man ska traila dom mycket? Vissa har övernattningsmöjligheter för 2-3 pers. Jag vill ha en täckt båt, dvs. ingen Bowrider.

De borde väl vara fler som har samma problem som jag, med tanke på efterfrågan på båtplatser och hur många som äger en båt?

 

Mvh Henric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp mot ca 6 meter (aluminiumbåt kanske några decimeter till) och utombordare, det är en rätt lagom storlek om man skall traila runt med båten.

Du har endast B körkort eller har du E kort?

Vad får den bil du skall dra med ha för max totalvikt med det körkort du har?

Har du tänkt dig Hard Top båt, daycruiser eller Cabinbåt?

/Bo



Senast ändrad av bossee | 02 juni 2009 | 18:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

CE = lastbil med tungt släp behöver du inte, däremot BE-kort (bil med tungt släp) och en rejäl dragbil. Begränsningen i storlek på båt är nog snarare bredd än vikt. Många amerikanska DC är byggda för att kunna trailas och har en bredd på t ex 2,59 meter vilket klarar den svenska maxgränsen på 2.60 utan att behöva specialtransport. Vi har en 26 fots amerikanare som väger ca 2.5 ton. Med trailer blir det ca 3 ton, vilket får dras av kraftigare SUV'ar eller pickuper och liknande med BE-kort. Automatlåda är att föredra, annars sliter upptagningarna hårt på kopplingen och luktar illa :-).

Jag har en god vän som håller på att läsa teorin för att ta BE-kort och enligt hans trafikskolelärare så är en obromsad 30-kärra för båt ett s k efterfordon och då gäller speciella regler som säger att det ska vara rimlig vikt på ekipaget i förhållande till dragfordonets kapacitet. Enligt honom så ska det alltså vara OK med visst överlass i förhållande till bilens maximala släpvagnsvikt. En annan kompis som är trafikpolis är tveksam till den utsagan, men har inga entydiga svar att ge...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom jag har kollat på hittills har varit daycruiser, Sea Ray, Chris Craft mm. En inombordare skulle inte var fel, tycker de ser så läckert ut, men de kanske tar förmycket plats gentemot en utombordare?

Jag har enbart B körkort, men min bror har CE kombination. Sen har vi inte sålångt till Gränna där jag kommer lägga i den, och de kryllar inte av Poliser... De får ni tolka som ni vill ;)

Men det är ju bra om man klarar att sjösätta båten på 2 personer, men man vill ju inte ha för liten båt heller.. Usch, svårt! De finns förmycket att välja på!! :)

 

Mvh Henric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det skrivits ovan är det vikten som sätter begränsningarna, inte längden.

Du kan i princip glömma alla amerikanska daycrusiers med inbombordare, utom möjligen de allra minsta, typ Bayliner 175, Sea Ray 175 och Glastron 175.

HT, eller Bowrider med utombordare är nog mera rätt om du vill kunna dra upp den med vanlig personbil vill säga. Bella 561 eller Bella 530 excel skulle jag satsa på. Eller varför inte en AMT 185 HT?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Oj, 26 fot alltså? Trailar du alltid den eller ligger den i vattnet?

Jag har en Volvo V70N T5, minns inte hur mycet jag får dra med den, men 3500Kg är ju totalvikten iaf. Har även nivåreglering. Jag har även tillgång till en Chevrolet Silverado 4X4 -95:a. Så bilar finns det..

 Klarar man traila ensånhär? http://www.blocket.se/vasternorrland/Sea_Ray_210_Monaco_21923985.htm?ca=17&w=3

 

Eller denna? http://www.blocket.se/alvsborg/Regal_202_SC_Valanti__DC__21089520.htm?ca=17&w=3

 

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_Scorpion_V8_med_Trailer_Pris_100_000kr_21467243.htm?ca=17&w=3

 

Bifogar lite länkar så ni förstår ungefär hurdan båt jag menar men mitt tjat om trailande..

 

Tackar o bockar för alla svar jag fått hittills!

 

Mvh Henric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lastbilskort C-Körkort) har inget o göra med båtens vikt eller längd om man avser dra (traila) något. Antar att d rör sig om en 30 reg kärra o då behövs inte heller BE-körkort.. Håller med Bosse upp till 6m går bra och dom flesta trailerbara båtar i dom längderna väger sällan mer än 1500kg. Jag har trailat min 2,5 ton tunga och 7,5m långa båt med allahanda fordon och maskiner och visst går det men man gör d inte gärna..

Allt handlar om hur d ser ut på rampen som du avser sjösätta vid. Är d gott om plats? eller trångt som fasen?? Bra eller dålig ramp? Hur ser parkeringen ut? Går d att på lämperligt vis parkera ekipaget när man är ute?. Traila båtar har sitt pris i slitage på trailer, dragfordon och humör.. Iaf i min värld.. Sällan man kommer ner till rampen och finner den helt tom. Allt för ofta är d någon korkskalle som fortfarande tror att d går att bärja finlandsfärjor med en nissan micra. Trots mina små försök att hjälpa dessa stackars satar undan kopplings och växellåds ras får man ofta höra kan själv. Och när kön är mellan 6 till 8 båtar lång så tröttnar man.. Särskilt när man ser att merparten av typerna som ska sjösätta befinner sig i samma värld som han som precis bränt upp kopplingen.

Visst har man inge båtplats så finns d inte mkt man kan göra, men jag skulle nog försöka att aktivt leta plats medan jag trailade, ibland finns d platser att få tag i andra hand. Brukar vara ett helt gäng som kör sönder vid första turen och sedan blir liggande på land resterande sommaren, sånna platser kan man ju många gånger hyra i andra hand.

LYCKA TILL.

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 02 juni 2009 | 18:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silveradon drar lätt alla dom båtarna som du hänvisar till. V70n drar i bästa fall upp den lättase i d gänget. Men d sliter hårdare än man tror, för att meta med V70 krävs bästa möjliga ramp med minimal vinkel och räfflad eller asfalterad. En V70 drar mellan 1600-1800 kilo om jag inte minns fel d på Be-kort. Enbart B så drar den troligtvis inte mer än 1300kg. Men är d 30 kärra spelar d ingen roll då behöver du inte E kort för dessa båtar..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar Rexo!

 

Platsen där jag tänkt att lägga i båten är asfalterad/betong och de är gott om utrymme. Ser väldigt fint ut faktiskt, det är en ytterst liten backe ner till vattnet, dock ingen brant eller lång historia.

Rexo: Då är dom båtarna ovan ok att traila tror du? Jag menar, om jag köper en så vet jag att jag inte behöver oroa mig för att dra den, antingen med Chevan eller volvon.

 

Mvh Henric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp ja tor bärgis att chevan klarar detta.. Volvon skulle jag nog inte slita på i onödan med att bärga båtar. D är stor skilnad att starta i backe med tomma bilen men med nära 2 ton, båt och kärra efter ja då tar grejerna stryk.. Även om rampen är tillsynes fin.. Jag har dragit upp nära 4 ton båt och kärra med Mitsu L200an jag hade förr och d gick trögt. Chevan är bättre där betyderligt stabilare och starkare.. Automaten gör även sitt till.

Allt hänger sedan på hurpas bra man är på att backa släp. Har själv provat på trailerlivet men tröttnade ganska snart.. Mest pga d som finns att läsa i mitt första inlägg i denna tråden. Men även för att ramperna jag har tillgång till inte har någon ordentlig parkeringsplats där man kan göra sig av med ekipaget.. Men d e klart har man ingen båtplats och vill ut på sjön så finns inte mkt till alternativ. Men jag tycker inte att du ska försöka dra med V70n, risken är stor att något ger sig eller att den helt enkelt inte orkar. Hur långt har du till rampen??

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, min Volvo är dumt att slita på.. Chevan däremot är ju en arbetshäst!

Jag har 13km till rampen så de är inte sålångt! Åker jag 15km åt andra hållet så hamnar jag i Huskvarna, men jag vet inte hur rampen ser ut där, tror de är nåt liknande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört hundratals mil med en Silverado pickup och båtar runt 23 26 fot. Inga problem med sjösättningar/upptagningar heller. Det bästa är om du har en så kallad float on trailer som körs ner helt i vattnet. Se till att ha två styrstolpar bak på trailern som styr båten till rätt plats. Utan dessa blir det mycket krångligare. Att vinscha upp/ner båten kommer du tröttna på. Går givetvis att sänka den typen av trailer också.

http://www.17marinellc.com/resources/bobgalDSC03491.JPG 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett positivt svar :) Hur tunga har dina båtar varit ungefär?

Float on trailer Vad är de? Är de en sån trailer som har glidskenor istället för rullhjul?

 

Mvh Henric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu har det kommit mycket svar och temat verkar rullat in på bilar.

Traila.

 

Ska man köra 80 knyck och på motorväg så behöver man oftast BE kort om man drar med bil och CE kort om man drar med tung lastbil. Min båt är 27 fot (8,23m) med drevet som sticker ut bakåt och fram till kulkopplingen fram så är ekipaget 10,5m. Inga problem, med en dragbil på knappt 5m är jag 15,5m lång.

Kan du tänka dig att hålla dig undan motorvägen och traila i 30 knyck så finns det speciella regler för efterfordon och odelbar last mm. Då är det oftast bredd och vikt som vållar bekymmer. Man får lov att med en personbil bra en obromsad båttrailer (efterfordon) av samma bruttovikt som dragbilens bruttovikt. Om efterfordonet är utrustat med bromsanordning får man dra dubbla dragbillens bruttovikt. Dvs har du en olastad ford transit som väger 1500 kg får du dra ett bromsat efterfordon upp till 3000kg, men om du lastar transiten till 2500kg så får du dra 5000 kg bromsat efterfordon.

Frågan är ju vad du frågar efter egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...