Robmob 0 Postad 2 Juni , 2009 I helgen så dog helt plötsligt varvräknaren samt att voltmätaren slog upp på max typ 18volt både på startbatt samt förbr. batt. Jag stängde snabbt av motorn för att sen försöka starta igen men helt dött tempmätaren går upp på max när jag vrider på tändning samt att tankmätaren funkar men belysningen i den lyser svagt men inte i nåt annat instrument. Indikatorlampor typ laddn. oljetryck och temp är helt döda. Kan bara se batterispänning på start bat. och mätaren visar 11,5volt när jag mäter på batteriet är det 12.8. Jag mäter på startreläet när jag vrider på tändningslåset har bara ca 4volt jordar jag direkt mot motor så drar startrelät samt att motor startar men instrument lika döda och felindikerar som tidigare. försökte åka ändå men efter ett tag börjar motor tappa kraft går dock rent på tomgång. glömde säga att detta är en diesel tamd 31 motor med dubbla generatorer. Har någon kanske nåt bra uppslag var jag skall börja felsök???? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 2 Juni , 2009 Kan det vara så att generatorn flippat ur totalt, då främst laddningsregulatorn. Detta eftersom du fick 18 volt, batteriet kan väl knappast ge det av sig självt. Om generatorn nu gett 18 volt så kan mycket väl dina instrument gått i graven. Hur många volt får du om du mäter vid generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 2 Juni , 2009 Börja med att kolla alla jordanslutningar. Exempel är batteriernas minuspoler, jordfläta till motorn etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 2 Juni , 2009 Jag har inte mätt än på generatorn svårt att komma åt, men innan jag provade att ändå åka med båten så mätte jag på batteriet när motorn var igång och då laddade generatorn ca 13,87 volt med vid 1200rpm och det kändes ju ganska normalt motorn gick bra ca 15min innan den började tappa kraft tyvärr kunde jag inte mäta på batteriet i denna stund då jag drev mot land och var tvungen att ha koll på båten, men visst tanken har slagit mig att dert är nåt med generatorn, jag upptäckt att när jag örsökte starta båten så klickade det i generatorn först ett klick när jag slog på tändningen sen ett klick till när jag vred till startläge ska det klicka i generatorn??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swede21 0 Postad 2 Juni , 2009 Jag är ingen expert, men är det inte ett rimligt grundantagande att skumma elfel mycket ofta är jordfel? Instämmer alltså med Patrik; kolla alla jordpunkter du kan hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grizzlyboy 0 Postad 2 Juni , 2009 jordfel helt klart.... finns en jättebra och billig elspray VBG till lastbils släpvagnskontakter kostar ca 100kr räcker läääänge jag skulle inte villa leva utan den efter att jag börjat använda den finns på dom flesta lastbils tillbehörsfirmor och verkstäder Senast ändrad av grizzlyboy | 02 juni 2009 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robmob 0 Postad 2 Juni , 2009 Hej o tack för svaren 1 med era argument börjar jag också förstå att det måste vara nåt jordrelaterat problem. Kan man börja med att dra en kabel från minus batteri direkt till motor och se om det blir skillnad alternativt från batteri direkt till tändningslås?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser