sesoki 0 Postad 2 Juni , 2009 Har idag ingen värmare i båten men funderar på att fixa detta. Jag har en fundering som jag skulle vilja ha lite synpunkter på. En ny värmare typ Webasto kostar ca 15000-25000 beroende på modell. Jag har motorbåt med gångvärme typ bilvärme dvs via kylvattnet och fläkt. Funderingen jag har är att köpa en begagnad bensin värmare från skroten ca 1500-2500:- av märket Webasto och koppla på kylslingan. Kan detta funka?? Då även VV-beredaren finns med på kylvattnet borde jag ju även kunna få varmvatten eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Juni , 2009 En bensinvärmare i en båt är ingen höjdare. Bilen kan du förhoppningsvis springa ifrån om något händer, men ute till sjöss är det värre. Har även hört att bensinvärmare inte ens skulle vara tillåtna på båtar av den orsaken, men det ska man nog låta vara osagt. Gå in på www.bildelsbasen.se och sök på dieselvärmare istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 2 Juni , 2009 Köp en begagad Wallas eller Termo, går på fotogen (Statoil blå). Mycket enklare än att börja bygga själv och du hittar en på www.blocket.se för några tusenlappar. Bensinvärmare brukar ej rekommenderas i båtar. Men å andra sidan är gasol ok... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser