soffi 0 Postad 2 Juni , 2009 Jag har varit ute ett par gånger i bekantas segelbåtar, och har verkligen fastnat för detta! Har fått vara med och grejja lite på båten (kan inga båtord än ) men skulle vilja lära mig mycket mer, och även kunna ha möjligheten att vara ute och segla oftare. Har dock ingen möjlighet att köpa egen båt nu, och dom jag känner med segelbåt bor inte i samma stad. Jag har kollat upp lite ang segelskolor, jag bor i göteborg, så det verkar ju finnas en del. Men eftersom jag är så sent ute nu så verkar många vara fullbokade i sommar. Nån som har något tips? Eller någon som vill ha med en okunnig men intresserad tjej på sin båt i sommar? Jag skulle även vilja veta om det finns klubbar man kan vara med i för att kunna fortsätta segla, efter att man har lärt sig? Känns inte så meningsfullt att gå en seglarskola om man sedan inte har möjlighet att kunna segla mer än nån gång då och då. Hur gör alla andra som vill segla men inte har egen båt, och inte heller känner så många som har båt? Tack på förhand! /Sofie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 2 Juni , 2009 Kolla med Kryssarklubben, dom har seglarskola.. Seglingskonsten är inte så märkvärdig som vi seglare ofta hävdar. Mest sunt förnuft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 2 Juni , 2009 Var i samma sits som du för några år sedan. Köpte en billig liten segelbåt. Hävde mig ut med den lilla utombordaren Väl ute hissade jag bara seglet och sedan lärde jag mig att segla. Inte svårt alls någostans. Det är bara att prova sig fram. Efter en sommar så måste jag till och med säga att jag blev rätt duktig. Börja att segla i lungt vatten med bra marginaler och se sedan vad som händer om du gör si och så. Flytväst, och i känt vatten med lugnvind så känns det säkert. Var gärna två, ifall att någon trillar överbord. Köp ingen stor båt med en gång, utan en mindre som du enkelt kan kontrollera och inte behöver vara så himla rädd om. Finns gott om sådana, de mindre båtarna har mindre teknik. Och är oftast mer svårseglade än större, där man har självslående fock mer tygt i vattnet osv. Ju jobbigare båt att segla ju bättre blir du ju på att segla. Min första båt var en Albin 57 och den är väl inte känd för att vara den enklaste att segla. Rekommenderar något liknande. Fruktansvärt kul att lära sig segla! Saknar de första gångarna man var ute och andrenalinet flödade och man kände sig så nöjd med att man fixade det faktiskt! Billig var den också, 20.000 Spänn med motor och vagn. Kolla på blocket och se om det inte finns någon båt tillsalu, köp tillsammans med en god vän, och ni kan dela på allt och efarenheten. Båtplatser finns det gott om man kan tänka sig att ha båten lite utanför Göteborg centrum. Jag har en ledig plats i Uddevalla om någon önskar ha den under sommaren, den är redan betald så den är gratis under denna sommar. Har köpt en ny båt som inte riktigt passar på den platsen. Lycka till! Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 02 juni 2009 | 13:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 2 Juni , 2009 Jag har själv varit riktigt sugen på att testa Gunnars seglarskola i Ljungskile: http://www.gunnarsseglarskola.se/ Båtar utan motorer vilket säkert slipar seglingskunskaperna. Annars kan jag rekommendera senaste numret av Segling där det fanns en lista och övrig info om alla landets seglarskolor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2009 Jag kan tänka mig att lära ut lite grundkunskaper i seglingskonsten. Har seglat i 45 år och är självlärd. Jag har vardagar och kvällar denna vecka t.ex. Från 15/6 blir det segeltur ett par månader. Hör av er om intresse finns så gör vi några kvällskurser t.ex. Bara vid uppehållsväder om ni vill. Har annars regnställ men det brukar lägga lite sordin på tillställningar ute när det regnar, hur bra kläder det än finns. Skicka gärna e-post genom Maringuiden. Forgus 31 med rullfock och rullstor (vi får torrhissa ett tänkt storsegel) Enklare supé (korv med bröd t.ex) ombord får ingå så hela kvällen (nästan) kan ägnas åt att styra båt och fladdra segel. Den som tycker det verkar kul kan lägga upp forsättningskurs tillsammans med mig och några medkursare kanske. Lämpligt antal 2-4 st. Kan hämta upp med bil i Göteborgs centrum. Vi kan t.ex göra en provkurs som blir gratis så kan ni avgöra om det var nåt att betala för så får jag betala reklamplats på Maringuiden då forumet inte får användas för att tjocka på sin plånbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 2 Juni , 2009 Att segla är som sagt inte så märkvärdigt som många tror. Gott sjämanskap och sunt förnuft ihop med någorlunda navigationskunskaper kommer man ganska långt med. Sen är det ju mycket med båtägandet förutom segling som kräver kunskap och engagemang. Men sånt lär man sig också med tiden, vilket är ytterligare ett skäl till att inte köpa alltför fräsig båt till att börja med. Det är nog inte fel om du går en kurs för förarintyg. Just seglingsbiten lär man sig inte där, men mycket om navigation, gott sjömanskap och uppförande på sjön, vilket nog är viktigast när det kommer kring. Sen kan du kanske hänga med mig och polarna i min båt nån gång i sommar? Du kan la skicka mig ett meddelande och berätta lite om dig själv? /Gustav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Juni , 2009 Läs inlägget på denna länk http://www.maringuiden.se/forum/;thread=289179 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser