svampbob 10 Postad 2 Juni , 2009 Hej! Ullman sails i sverige säljer gennakers i standardformat och ligger klart bättre i pris än andra. Är det någon som har nån erfarenhet av dessa eller har seglat med en sådan? Det borde ju inte vara någon skillnad på seglen bara för att dom är sydda i 30 olika storlekar och inte skräddarsydd till just en speciell båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 2 Juni , 2009 Det beror ju på om du ska kappsegla eller använda dessa till cruising. Ska du cruising-segla så går det utmärkt. Men för kappsegling så vill man ju ha den exakta max-ytan för att slippa straff. Mvh Carl /Madam blå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 2 Juni , 2009 Det är tänkt att användas med familjen. Mest för att kunna ösa på lite när det behövs. När vi kappseglar kör vi enbart med spinnaker. Den här Momentumgennakern blir i stort sett i samma storlek som om man beställt en måttanpassad till just denna båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 3 Juni , 2009 Vad krävs för att segla med gennaker? Om man har en vanlig rulle antar jag att man behöver ett stag som går från toppen framför rullen med tillhörande peke som flyttar fram staget. Hur mycket? Behöver man en spirbom? Hur skotar man det, är det på samma sätt som en genua? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Juni , 2009 Det krävs inte mycket! Ett fall så att du kan hissa gennakern men det har du kanske redan. Gennakern är friflygande som en spinnaker men är fast halsad i fören så något extra stag finns inte. Normalt har man ett nedhal via ett block i fören som fästs för om förstaget. Peke är bra men det fungerar ofta att fästa ett block i ett befintligt ankarbeslag, så är det på en del båtar orginal, dvs det finns en liten ögla i ankarbeslaget att fästa i. Om du inte har ett nedhal kan man mycket väl fästa halshornet med en fast tamp men det blir inte helt optimalt men fungerar. Sen behöver du ett par block som sitter långt akterut för gaj/skot dessa kan du tex fästa med ett par tampar i dina akter förtöjningsknapar. Det är allt och du behöver och du behöver ingen bom som på en spinnaker. Så det mesta har du nog i lådorna redan. Sen kan man alltid utveckla det hela och finlira men det är som allt annat på båten. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 3 Juni , 2009 Låter som att man kommer långt med aluminiumlisten och ett block i fören. Onekligen lockande. Jag funderar på att byta ut rullgenuan men man kanske skall satsa på en Gennaker i stället för att få lite mer spänning. Skall genast googla rätt på en prislista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Juni , 2009 Kolla på begagnade för det brukar finnas en del på nätet och även hos segelmakarna. De flesta är lite använda så begagnade brukar vara ett bra alternativ. Försök att hitta någon som har strumpa vilket gör att du otroligt lätt kan hantera gennakern. Det finns iofs standard strumpor att köpa till men det brukar inte vara stor prisskillnad om du köper en begagnad med eller utan. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 3 Juni , 2009 Strumapa är A och O för famijeseglingen. Det du behöver för att segla gennacker är ett fall 2 block. Du kan ju använda genua/fock skoten. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 3 Juni , 2009 Hur tar man fram måtten man vill ha? Är det bara masthöjden som är avgörande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Juni , 2009 Allting går, men att använda genua/fock skoten medför ju att man måste dra ner strumpan när man gör en vändning. Och sen har nog dom flesta sådan längd på genua/fock skot att dessa blir alldeles för korta. Du måste nästan alltid få bak skotpunkten akterut och sen kommer gennakern att blåsa längre ut än en fock gör vilket innebär att det också tar längd på skot. För att det skall fungera bra behövs enligt min mening gaj/skot som är ungefär dubbla båtlängden för då kan du också gippa och få gennakern förom förstaget. En liten annan kommentar är att fallet bör/måste vara ledat genom en ögla och helst sitta monterat över förstaget. Att det skall vara ledat genom en ögla eller block är för att förhindra att det hoppar av falltrissan och skär ner mellan trissa och mast vilket gör att fallet fastnar och det blir jobbigt att få ner. Per Senast ändrad av oceanis | 04 juni 2009 | 06:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 3 Juni , 2009 Usch, nu blev jag orolig. Har precis beställt en spinnaker, men har fellet över en trissa i masten och inte genom ett ledat block i en ögla framför förstaget. Är det vanligt att spinnfallet skär ner mellan trissa och mast? Går det att fixa till utan att köpa en ny mast? /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Juni , 2009 Att köpa ny mast låter väl lite överdrivet Det brukar finnas någon form av beslag eller ögla strax under falltrissan just för att användas till spinnakerfall. Själv har jag en nästan ny Z-spar mast och där fanns det en ögla som man leder fallet genom. Den sitter strax under trissan för fallet som kommer ut i topp på masten. Om ingetdera finns brukar man kunna sätta dit en sådan ögla ganska lätt. Vad har du för mast?? Jag tittade in på Seldens hemsida och katalog, dom har både ledbyglar och ledblock som kan monteras i efterhand. Ledblocket brukar man kunna sätta i förstagsinfästningen och en ledbygel kan nitas dit. Att fallet hoppar av trissan och skär ner har faktiskt hänt mig på min förra båt och det var ingen höjdare att inte kunna ta ner gennakern när det började blåsa upp. I mitt fall berode det på att jag glömt att dra fallet igenom ledbygeln. Per Senast ändrad av oceanis | 03 juni 2009 | 16:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 3 Juni , 2009 Ohoj! ETT TIPS I ALL VÄNLIGHET Ska du köpa nytt, gör ingenting innan du kollat med http://www.segelochbat.se/ : Jag tvivlar starkt på att du kan hitta bättre priser, oavsettt vad du vill ha för kvalitet på seglen. Jag beställde storsegel och Lazyjack med integrerat bomkapell därifrån, och är så attans nöjd med pris, kvalitet, passform, hantverk samt bemötande.... Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 3 Juni , 2009 Jag har en 7/8-rigg där spinnfallet sitter precis ovanför infästningen av förstaget. Tur då att jag har en spinnakerstrumpa så att jag kan göra spinnakern verkningslös om det skulle skita sig /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 3 Juni , 2009 Hej, Jag skrev att man kan använda ett skot, givetvis är det optimalare med gennackerskot suggor. Hur slår du med en gennacker och korta skot ? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Juni , 2009 Om vi nu skall märka ord så skrev du att man kunde använda genua/fock skot vilket jag tror blir svårt i de flesta fallen eftersom dom normalt är för korta för att användas till en gennaker. Oavsett om du väljer att dra ner strumpan i vändningen så bör ju gajen/skotet gå så långt bak som möjligt genom ett block och fram till vinchen och så långa skot är det ovanligt att man har till sin genua/fock. Suggor är inte allomgivet att dom behövs så jag är inte säker på att det gör seglingen mer optimal. Senast ändrad av oceanis | 04 juni 2009 | 00:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2009 Jag har aldrig slagit med min gennaker. Det är ett väldigt trassel med det stora ömtåliga lättfastnade seglet. Men jag har inga så stora strumpor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 4 Juni , 2009 Precis min åsikt, varför slå med gennacker, man kan möjligtvis gippa. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 4 Juni , 2009 Oj oj vad du kan märka ord............. jag råkade skriva fel på ett ställe i ett av mina inlägg men om du läst inlägget i sin helhet så hade du sett att det stod gippa i nästa mening. Jag har för att du skall bli lycklig ändrat i mitt inlägg som för den delen var skrivet ett par timmar innan du kom med med ditt inlägg som istort konstaterade samma saker. Sen är det ju så om vi skall vara petiga så finns det ju Gennaker som är skurna så att dom är avsedda att användas för segling på kryssvinklar mindre än 80 grader och i lätt vind och jag formodar att en del föredrar att dra ner strumpan och göra ett slag vid tiden för en vändning istället för att göra en gipp. Kanske du skulle kunna komma med några egna goda råd i den här tråden istället. Hur var det nu......stavas inte Gennaker utan C. Senast ändrad av oceanis | 04 juni 2009 | 15:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 4 Juni , 2009 Oceanis : Som du ser är båten i fråga en X-34, därav svaret. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 4 Juni , 2009 Vi ska naturligtvis inte bråka om detaljer så nog om det. Jag svarade på en allmän fråga i tråden ställd av en ägare av en Möre 30 (Ballad kopia) som du kan se längre upp i tråden. Vi har olika uppfattning om vad som är minimum av grejor och i princip hänger det på ett par skot där vi tycker olika. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 4 Juni , 2009 Och svar fick jag. Blir väldigt sugen på att försöka få fatt i en gennaker. Någon som har en till salu? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 4 Juni , 2009 Den enda båt jag ser som svampbob har är en x-34 men jag kanske har missat något. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 4 Juni , 2009 Det stämmer att det är till en X-34. Med familjen och till lite längre dagseglingar medhalvdan slör så blir skillnaden rätt markant . Och tillika madamblå så är vi ju vana att färdas med lite fart...... Svampbob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 4 Juni , 2009 Ja du har uppenbart missat något...............!!!!!! Tråden har mer än Svampbob som ställer frågor och det var inte han som ställde frågan om vad som krävdes för att segla med gennaker utan Gaidin och han har en Möre 30 om vi nu skall gå in på detaljer. Senast ändrad av oceanis | 04 juni 2009 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 4 Juni , 2009 Underbart med fart, då missar man alltid något X-34 verkar vara en trevlig båt. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser