Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
svalka

Mäta Ohm genom spole, V4 (Schema finns)

Rekommendera Poster

Hejsan! (Varning för mycket text, men förhoppningsvis lätt att svara på)

 Ringde marinan idag för att be dom kolla på våran Johnson V4, 85hp -80. Men dom ville inte jobba med den då den var så gammal. Bad dom kolla på tändsystemet, men då det kan vara SÅ svårt att få tag i delar ville dom inte ta in den. Återkom i höst hette det.

Kan just inget om motorer, så jag vänder mig hit. Har läst många trådar om ämnet men ändå inte hur jag ska mäta. Då jag har en bit till båten kan jag inte läsa och titta efter i verkligheten, därför vill jag helst veta hur jag ska mäta innan jag sätter igång. Har en Repair Manuel på englska men den ger mig bara huvudvärk. Problemet är att han inte vill tända på alla cylindrarna, den fjärde (vet inte vilken) släpar bara med. Problemet är av on/off karaktär. Ibland tar det 5min innan det släpper, och sist han vi åka runt 10sjömil innan det släppte.

Över vilka punkter ska ja mäta motståndet i spolen? Är B tändstiftet?

I boken testar dom Charge Coil Output Hoppas någon förstår vad dom skriver, och att det går att förklara vart dom mäter. (vad dom mäter vet jag inte riktigt)

Disconnect both connectors, port and starboard, from the Power Pack to the time base. Insert the red meter lead into the b cavith of the connector half with leads to the timer base. Insert the black meter lead into the a cavity. Crank the engine and observe the meter reading. Spänning under 150V byt charge coil. Går det att peka ut dessa punkter vore det guld värt! Vilken den är time base? (Om den är med på bilden)

(Förgasaren har en bekant tittat på och den ser bra ut. Stiften är hyggligt nya. Motorn går stabilt strax under 4000rpm, visste man inte bättre skulle man kunna tro att den går som den ska. Därför misstänkter vi el fel)

/Emil N

post-10005120-1394235945,2128_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ingen förstår frågan eftersom du inte fått nåt svar.

Det gör jag inte heller.

Ska man mäta motståndet (Ohm) så mäter man det med instrumentet genom att (helst) koppla bort delen så inget annat utanför delen mäts.

Jag antar att idén med att mäta motståndet är att man ska se om det är överslag mellan spolvarven men kanske även mellan primär- och sekundärlindningarna.

Eftersom du har flera spolar som borde vara identiska är det lätt för dig att mäta och jämföra spolarna. Den trasiga bör då ha andra värden vid någon av mätningarna.

Jag hade som exempel en ABS-spole som inte funkade på bilen. Men vilken?

Med universalinstrumentet i OHMmätning mätte jag på alla fyra givarnas spolar. Den trasiga hade ett tydligt avvikande värde. Om jag minns rätt 30 Ohm för de hela spolarna och nära noll för trasiga.

Om du mäter på samma ställe på två spolar på olika sätt och skriver ner resultaten kan du se om det avviker. Är det ungefär samma värde så är det nog inte spolen.

Dock är detta en rätt kass metod för högspänningsdetaljer då en motståndsmätning inte ger något resultat för t.ex en försämrad isolering då mätspänningen är några volt. I arbete ger en högspänningsspole tiotusentals volt och det är nog oftast där man får problemet med en lättsaltad spole. Den kan gå bra i soligt torrt högtrcksväder men när det är fuktigt drar saltet till sig fukt och den mesta energin går åt till att värma upp saltavlagringarna.

För att mäta överslagsspänningar finns speciella instrument med högspänningpulser men då är det nog billigare att testa med en ny spole. Be att få 8 dagars returrätt. Det kan gå. Risken är liten att paja en tändspole.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet var att jag inte visst var dom olika delarna på schemat sitter i verkligheten. (Eller vad dom gör)

Nu är alla tändspolarna uppmätta. En ny tandspole beställd. Tillsammans med en kompis, genomförde vi vi olika fel sökningar bland annat från handboken.

Ska försöka vara lite mer konkret i fortsättningen.

/Emil  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ni verkligen ett konkret fel vid er mätning? Identifierade ni vilken spole som krånglar? Inte alltid så lätt om felet vägrar uppenbara sig just vid mättillfället.    

Instämmer annars helt i forgus31:s svar, det underlättar betydligt när det går att jämföra mätvärden med befintliga o likadana komponenter.

Trist att det tar sån lång o dessutom varierande (antagligen värmeberoende) tid innan felet uppenbarar sig, kanske lättaste vägen att hitta rätt tändspole helt enkelt är, att då felet uppenbarat sig, lyfta på tändhattarna en efter en. Då märks ju vilken som inte påverkar motorn. 

/Thomas  



Senast ändrad av Thomas-1 | 03 juni 2009 | 06:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...