Gå till innehåll
lördag 15 mars 2025
MLind

Propellerbyte, varför?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en nyligen införskaffad Styrsö 440 med en Mariner 40, 1994, 2-takt, 2-cyl och förra ägaren bytte propeller från orginal

BlackMax 48-73140 A40

Diam: 10-1/8, pitch 15

till

Solas Amita 3 1311-111-13

Diam: 11.1 pitch: 13

Jag kan inte mycket om skillnaden, så kan någon förklara vad bytet kan ha gett (förutom att org-proppen var sliten)? Bättre acceleration eller högre toppfart?

Med Solas-proppen varvar motorn WOT 5400-5500 rpm och gör ca 29 knop (gps). Vad hade hänt med de siffrorna om jag satte på en ny orginalpropp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget förutom att du har några tusingar mindre i plånboken. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det är ingen skillnad på de två trots skillnaden i stigning? Gör den större diametern på Solas-proppen att de ändå blir likvärdiga eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

diametern på verkar inte varvtalet nämnvärt  med 15p ska motorn göra ca400varv mindre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, ok. Tackar.

Då undrar jag fortfarande varför han bytte till annan stigning och diam...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är dessa verkligen helt likvärdiga ? Jag skulle kunna tänka mig att den mindre propeller (13'') ger bättre acceleration och kanske därför han bytte ?

Man avänder större diameter på propellerar till större/tyngre båtar (Big Foot), medan mindre diameter till mindre och lättare båtar, även om dessa i slutänden ger samma maxvarvtal på motor.

Skulle kunna tänka mig att du får sämre acceleration med originalpropellern.

En annan möjlighet är att med en mindre diameter på propellern är risken för kavitation (ventilatin =) mindre och då kan man trimma ut mer och få bättre toppfart också. Eller så kan man höja motor med ca 18-25 mm och få bättre toppfart. Är dn motor upphöjd på akterspegeln ?

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 02 juni 2009 | 10:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ja, jag kan också tänka mig att den nya proppen ger bättre acc. Gav orginalproppen med stigning 15 högre toppfart? Den borde ju vara ett bra allroundval eftersom Mercury fabriksmonterar den. Jag vill åt en bra cruising-fart, gärna uppåt 25 knop med 2-3 pers och är nyfiken på om den proppen skulle hjälpa mig med det.

Motorn är inte upphöjd på akterspegeln och saknar tyvärr trim/tilt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...